• justice21

Varför dominerar albanska kvinnor musikbranschen senaste tiden?

Här har ni en länk, ni kan se en lista på många kända albanska tjejer som är superstjärnor och gör bra musik.

Några av dom är:
    Dua Lipa
    Bebe Rexha
    Ava Max
    Rita Ora.

Dom alla är världs kändisar, och väldigt älskade i västländer. Har hört dom spelas på radion hela tiden. Även på krogen och om dom inte hade talang så skulle dom inte ha miljarder visningar som Dua Lipa eller Bebe Rexha. Inte minst Ava Max med låten  "Sweet but pscycho" har  963 miljoner visningar på Youtube.

Sedan är många av dom väldigt snygga. Om man även lyssnar på albansk musik så låter det också bra. Jättesköna melodier och vackra kvinnliga röster. Många albanska tjejer som sjunger på albanska har otroligt många miljoner lyssnare. 
    Ett exempel är Dhurata Dora med låten "Zemer" på albanska som har 881 miljoner. Känner till även svenskar som lyssnar på albansk musik. 

Men nu till frågan, hur kan en sån liten folkgrupp som albaner som har en befolkning på totalt 8-9 miljoner i hela världen ha så mycket inflytande i musiken senaste 10 åren?
  • Svar på tråden Varför dominerar albanska kvinnor musikbranschen senaste tiden?
  • Anonym (L)

Hur har Sverige haft sådana framgångar i musikbranschen med sin lilla befolkning?

• Mrs Moneybags

Det är ju inte så jättemånga. De flesta av dem har vuxit upp i andra länder dessutom.

Då har Sverige betydligt mer att skryta med. 

• Anonym (Dr dre)
    Mrs Moneybags skrev 2024-12-16 10:15:42 följande:

Det är ju inte så jättemånga. De flesta av dem har vuxit upp i andra länder dessutom.

Då har Sverige betydligt mer att skryta med. 

Nej verkligen inte! Svenskar har sämre musik än albaner. Era Istrefi med låten "bon bon" på albanska. Säg mig hur många svenska artister lyckas få så mycket lyssnare med en låt på svenska? Zara Larsson har ingen chans mot Dua Lipa. Dua är mycket bättre och mer känd. Inte minst så suger svensk musik. Dom som dominerar rap musik i Sverige är invandrare. Kollar man på Idol så är det förlorade svenskar mot invandrare där. Som förra året där en mörk tjej vann idol 2023. Eller som den gången Liam, minns inte vilket land han kom ifrån men han vann idol 2016.

Ni hade Avicci men synd han gick bort.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Dr dre) skrev 2024-12-16 10:51:26 följande:
    Nej verkligen inte! Svenskar har sämre musik än albaner. Era Istrefi med låten "bon bon" på albanska. Säg mig hur många svenska artister lyckas få så mycket lyssnare med en låt på svenska? Zara Larsson har ingen chans mot Dua Lipa. Dua är mycket bättre och mer känd. Inte minst så suger svensk musik. Dom som dominerar rap musik i Sverige är invandrare. Kollar man på Idol så är det förlorade svenskar mot invandrare där. Som förra året där en mörk tjej vann idol 2023. Eller som den gången Liam, minns inte vilket land han kom ifrån men han vann idol 2016.

Sverige har ju existerat lite längre än bara de senaste tio åren.

Vi har haft enormt stora framgångar inom musikbranschen både på artistsidan och framförallt på producentsidan/låtskrivarsidan. 

Samtliga av de artister du nämner i trådstarten är ju invandrare själva, så jag ser inte vad problemet är med det? Antingen bosatta i Storbritannien eller USA. 

Jag förstår att du gillar deras musik och det är väl toppen! De är bra! Men Sverige är för den skull inte dåligt. Det finns så många fantastiska artister i världen och det är så kul att upptäcka nya spännande artister. 
  • Anonym (råger)

Dua Lipa är ju en engelsk sångerska. Född och uppväxt i england av
    albanska föräldrar.
    hennes stora hits är skrivna av andra inte henne själv. Hon är sångerska som
    sjunger andras låtar.

• Anonym (What)
    Anonym (Dr dre) skrev 2024-12-16 10:51:26 följande:

Du har ju noll koll

Här har du en lista BARA på topplåtar som BARA är producerade av Max Martin:

1998 ? "...Baby One More Time" by Britney Spears
    2000 ? "It's Gonna Be Me" by NSYNC
    2008 ? "I Kissed a Girl" by Katy Perry
    2008 ? "So What" by Pink
    2009 ? "My Life Would Suck Without You" by Kelly Clarkson
    2009 ? "3" by Britney Spears
    2010 ? "California Gurls" by Katy Perry featuring Snoop Dogg
    2010 ? "Teenage Dream" by Katy Perry
    2010 ? "Raise Your Glass" by Pink
    2011 ? "Hold It Against Me" by Britney Spears
    2011 ? "E.T." by Katy Perry featuring Kanye West
    2011 ? "Last Friday Night (T.G.I.F.)" by Katy Perry
    2012 ? "Part of Me" by Katy Perry
    2012 ? "One More Night" by Maroon 5
    2012 ? "We Are Never Ever Getting Back Together" by Taylor Swift
    2013 ? "Roar" by Katy Perry
    2013 ? "Dark Horse" by Katy Perry featuring Juicy J
    2014 ? "Shake It Off" by Taylor Swift
    2014 ? "Blank Space" by Taylor Swift
    2015 ? "Bad Blood" by Taylor Swift featuring Kendrick Lamar
    2015 ? "Can't Feel My Face" by The Weeknd
    2016 ? "Can't Stop the Feeling!" by Justin Timberlake
    2019 ? "Blinding Lights" by The Weeknd
    2021 ? "Save Your Tears" by The Weeknd and Ariana Grande
    2021 ? "My Universe" by Coldplay and BTS
    2024 ? "Yes, And?" by Ariana Grande
    2024 ? "We Can't Be Friends (Wait for Your Love)" by Ariana Grande

Sen finns det RedOne, Shellback, Robyn m.fl. För att inte tala om äldre typ Abba och Avicci som fortfarande finns kvar trots ej aktiva/bortgångna.

Jag kan garantera dig att fler vet om alla dessa låtar än "Bon bon", vad det nu är för låt? Har ingen aning.

Det går lite djupare än bara vem som sjunger en låt. Idol kollar väl ingen på förutom typ 12-åringar? Darin, Loreen och Agnes kan jag säga därifrån men det var många år sen de var med.

Sen undrar jag var du menar med "ni"? Vadå "ni hade Avicci"? Du är väl också svensk eller? Känns dumt att prata nedlåtande och Sverige och svenskar när du själv bor här?
  • Anonym (Dr dre)
    Anonym (råger) skrev 2024-12-16 11:52:54 följande:

albanska föräldrar.
    sjunger andras låtar.

albanska föräldrar.
    sjunger andras låtar.

albanska föräldrar.
    sjunger andras låtar.

Hon är albansk! Precis som ni säger om mig och alla invandrare att vi är invandrare. Bara för man är medborgare i ett land eller född där så betyder det inte att man inte är alban.

Hon sjunger ändå bättre än alla svenska artister.
    Samtidigt hur många artister skriver sina egna låtar?

Ni andra som skrev långa svar orkade inte läsa det.🤣
    Har inte så mycket tid men jag förstår att ni kan bli avundsjuka. 
  • Anonym (What)
    Anonym (Dr dre) skrev 2024-12-16 12:54:55 följande:

albanska föräldrar.
    sjunger andras låtar.

Hon är albansk! Precis som ni säger om mig och alla invandrare att vi är invandrare. Bara för man är medborgare i ett land eller född där så betyder det inte att man inte är alban.

Hon sjunger ändå bättre än alla svenska artister.
    Samtidigt hur många artister skriver sina egna låtar?

Ni andra som skrev långa svar orkade inte läsa det.🤣
    Har inte så mycket tid men jag förstår att ni kan bli avundsjuka. 
    Du är bara en provocerande tönt. Till sandlådan med dig.
  • Anonym (Autotuuuune deluxe)

Dussinproducerad skit med ankläppstjejer.

• Anonym (råger)
    Dr Nail skrev 2024-12-17 02:23:41 följande:

Men vi har faktiskt Dr Alban. Kontring på det?

Doktorn är stabil
Svar på tråden Varför dominerar albanska kvinnor musikbranschen senaste tiden?