• Kaga

Är det dumt att lägga upp det såhär på julafton? Taskigt mot vårt barn?

Egentligen tycker jag att julafton ska vara hemma för barn, någon julklapp i strumpan på morgonen, sedan vänta hela dagen och få alla resterande julklappar på kvällen eventuellt av tomten. 

Så första frågan är, vi kommer nog dela ut familjens julklappar runt lunchtid innan vi åker till sambons föräldrar. Är det dumt? Då de så blir några julklappar under hela dagen inte traditionen med att vänta till kvällen 

Men vi bor i liten lägenhet och kan inte ha gäster här, vi har ett barn.

I år ska vi vara hos sambons föräldrar. Det är bara dom och en eller två andra vuxna. Vilket är tråkigt för vårt barn då det finns kusiner på min sida.
    Så frågan är det taskigt mot vårt barn att köra varannan jul bara för att de vuxna förväntar sig det. Då barnet helst hade velat vara på andra stället med barn att dela tometro osv med .

• Svar på tråden Är det dumt att lägga upp det såhär på julafton? Taskigt mot vårt barn?
  • Anonym (Ann)
    Kaga skrev 2024-12-17 09:07:43 följande:

Egentligen tycker jag att julafton ska vara hemma för barn, någon julklapp i strumpan på morgonen, sedan vänta hela dagen och få alla resterande julklappar på kvällen eventuellt av tomten. 

Så första frågan är, vi kommer nog dela ut familjens julklappar runt lunchtid innan vi åker till sambons föräldrar. Är det dumt? Då de så blir några julklappar under hela dagen inte traditionen med att vänta till kvällen 

I år ska vi vara hos sambons föräldrar. Det är bara dom och en eller två andra vuxna. Vilket är tråkigt för vårt barn då det finns kusiner på min sida.
    Så frågan är det taskigt mot vårt barn att köra varannan jul bara för att de vuxna förväntar sig det. Då barnet helst hade velat vara på andra stället med barn att dela tometro osv med .

Julen är inte bara barnens högtid, det är allas högtid. Så jag tycker man ska skiftas om. Sedan kan man träffa andra en annan dag.

När ni delar ut julklapparna bestämmer ni själva.
  • Fjäril kär

Ska ni ha julklappsutdelning när ni kommer på.plats till dom andra skulle jag vänta med att dela ut era julklappar . Annars kan nog barnet tycka det är lite knasigt att sitta där och se andra öppna paket .

Öppna paket och leka med nån leksak eller så kan vara en bra sysselsättning för ett barn om det har tråkigt .. 

Att man flyttar runt på jul hör till egentligen om man inte bor så stort och kan ha gäster själv.  Väldigt vanligt också att man firar jul flera dagar i rad för den med stor familj eller är separerade  så alla hinner träffas på jul. 

• Dexter dot com

Ser inget taskigt i att barnen får fira jul med sina farföräldrar. Julklapparna delar ni ut när ni tycker det passar bäst för det har nog ingen betydelse för barnen bara dom får julklappar.

• Kaga
    Fjäril kär skrev 2024-12-17 09:22:02 följande:

Ska ni ha julklappsutdelning när ni kommer på.plats till dom andra skulle jag vänta med att dela ut era julklappar . Annars kan nog barnet tycka det är lite knasigt att sitta där och se andra öppna paket .

Öppna paket och leka med nån leksak eller så kan vara en bra sysselsättning för ett barn om det har tråkigt .. 

Att man flyttar runt på jul hör till egentligen om man inte bor så stort och kan ha gäster själv.  Väldigt vanligt också att man firar jul flera dagar i rad för den med stor familj eller är separerade  så alla hinner träffas på jul. 

Nej barnet kommer ha julklappar att öppna där också. De andra är ju bara vuxna och det blir inte många julklappar till nån annan än barnet. Barnet kommer ha flera julklappar från dom att öppna hos dom. Tänkte bara att vi föräldrar skulle ha julklappsutdelning hemma. Men då får barnet de mesta av sina klappar redan tidigt på dagen.
    Men kommer absolut inte sitta titta då andra öppnar på kvällen utan kommer då saker av släktingarna då
  • Embla twopointoh

Det finns inget som säger att julafton måste vara si eller så. Ni kan skapa egna traditioner, det måste inte vara som du hade det som liten eller ens det du tycker är bäst. Man kan också göra olika år från år om man vill eller om omständigheterna är olika.

Nej, jag tycker inte det är taskigt mot barnet att fira jul med vuxna vartannat år. Jag antar att ni träffar din familj under julen också, även om det kanske inte blir just på julafton.

Det enda jag funderar över omkring ert upplägg, är om barnet får med sig några av sina julklappar när ni åker bort? Jag kan tänka mig att det är jobbigt för ett barn att få massa roliga leksaker, som de sedan inte hinner leka med för att ni ska åka. Jag hade i det läget låtit barnet välja en leksak att ta med till släktingarna.

• Anonym (JJ)
    Kaga skrev 2024-12-17 09:07:43 följande:

Gör det ni tycker känns bäst .. Men vi behöver också göra så ungefär , behöver ta allt det med julklapparna och tomten ganska tidigt eftersom vi ska till min pappa på kvällen. Kanske vi till och med ska förbi svärmor på vägen eller om hon kommer hit eller till min pappa , har inte bestämt det än. Vi bor också i lägenhet (3:a med två barn men letar lite efter större eftersom vi väntar ett till) så det blir svårt att hela släkten kommer hit. 

Sen kommer vi ju hem på kvällen. Vi har gjort så flera jular att vi åker till min pappa på kvällen och firar med släkten där , lite stressigt men det funkar. 

• Kaga
    Embla twopointoh skrev 2024-12-17 09:50:32 följande:

Det finns inget som säger att julafton måste vara si eller så. Ni kan skapa egna traditioner, det måste inte vara som du hade det som liten eller ens det du tycker är bäst. Man kan också göra olika år från år om man vill eller om omständigheterna är olika.

Nej, jag tycker inte det är taskigt mot barnet att fira jul med vuxna vartannat år. Jag antar att ni träffar din familj under julen också, även om det kanske inte blir just på julafton.

Det enda jag funderar över omkring ert upplägg, är om barnet får med sig några av sina julklappar när ni åker bort? Jag kan tänka mig att det är jobbigt för ett barn att få massa roliga leksaker, som de sedan inte hinner leka med för att ni ska åka. Jag hade i det läget låtit barnet välja en leksak att ta med till släktingarna.

Vi träffar nog min familj någongång i mellandagarna, men det blir inte uppstyrt " julfirande" så med julbord, julklappsutdelning när man träffar min familj efteråt. Barnet får nog någon julklapp men det blir mer att skickas med oss hem eller att man bara öppnar helt närsomhelst, alltså inte lika högtidligt som julafton.

Medans i sambons släkt ställer de gärna till med fler " julaftnar" ifall man inte firat med dem.

Ja det blir ju risken att det blir stressigt man river upp klapparna hemma för att sedan lämna dem, men vi kommer ju hem sent på kvällen. 
  • Anonym (Ann)
    Kaga skrev 2024-12-17 10:12:14 följande:
    Vi träffar nog min familj någongång i mellandagarna, men det blir inte uppstyrt " julfirande" så med julbord, julklappsutdelning när man träffar min familj efteråt. Barnet får nog någon julklapp men det blir mer att skickas med oss hem eller att man bara öppnar helt närsomhelst, alltså inte lika högtidligt som julafton.

Medans i sambons släkt ställer de gärna till med fler " julaftnar" ifall man inte firat med dem.

Ja det blir ju risken att det blir stressigt man river upp klapparna hemma för att sedan lämna dem, men vi kommer ju hem sent på kvällen. 
    Måste man ha flera firanden som är som julafton då?

Är inte det viktiga att ni träffas och umgås? 
  • Kaga

Tråkigt att man aldrig kunnat ge sitt barn traditionen med att se kalleanka ens.

Då man alltid är påväg någonstans då.

Vårt barn är 6,5 år så tänker att det här med hur man minns barndoms jular snart är förbi. Därför synd ej får vara med barn, kanske sista julen tror på tomten

• Kaga
    Anonym (Ann) skrev 2024-12-17 10:18:26 följande:
    Måste man ha flera firanden som är som julafton då?

Är inte det viktiga att ni träffas och umgås? 
    Nej nej, tycker inte alls om det där med att måsta göra en till julafton. Jag bar nämnde skillnaderna.

Men menar att eftersom min släkt inte gör det så känns det ju inte som att vårt barn firat jul med dom. Utan det är mer som vanligt. Inte det magiska att då vara med dom på julafton.
Svar på tråden Är det dumt att lägga upp det såhär på julafton? Taskigt mot vårt barn?