• Anonym (Duntäcket)

Otrohet: Okej att ta kontakt med den person som ens partner varit otrogen med?

Sambon var otrogen mot mig, minuter efter samlaget skjutsade jag de båda. Redan innan jag hämtade dom så kände jag på mig vad som hade hänt och tog upp det så snart vi lämnat av motparten, varpå sambon nekade att något alls hade hänt och jag oroade mig i onödan. Valde såklart att lita på sambon men kände sen på mig under flera månader att något var fel, stor frånvaro, noll engagemang, ingen ögonkontakt, ingen beröring etc. Men det var "inget" så fort jag frågade vad som var fel. Sa också att jag misstänkte otrohet men återigen nekande, "vill inte ha närhet eller sex alls, inte med någon. Vill bara vara ifred. På sätt och vis hade det varit enkelt om jag velat ha det med någon annan, då hade jag ju vetat vad felet varit". För någon vecka sedan fick jag reda på att de två legat precis innan jag hämtade dom genom en kärleks/intresseförklaring som inte var menat att jag skulle hitta.. Tog upp det med sambon som nu har erkänt, men det känns som att det finns saker som inte berättas. Jag går och tänker hela tiden. Förstår inte hur man kan göra så mot någon som mig, som bara är hjärtligt genuin och go. Älskar min partner så att de gör ont. Förstår inte varför det hände, hur det hände och det känns som att sambon inte berättar allt. Jag är splittrad, förstörd och vill bara få klarhet i allt. Intuitivt kände jag att jag bara ville prata med motparten, svängde förbi utanför dennes bostad vid ett tillfälle när jag var ledsen, om personen hade varit ute i sin trädgård då hade jag förmodligen stannat och pratat med den om händelsen. Sambon fick reda på detta och grillar nu mig för att det är ett onormaltz oattraktivt och sjukt beteende. Är det verkligen det? Jag försöker bearbeta händelsen och laga den skada som skett. Jag vill bara förstå. Fanns vetskapen om förhållandet? Vem drev på allt? Stämmer den andres historia med sambons? Att prata med den andra personen som var inblandad känns bara vuxet och "rätt". Av uppenbarliga skäl finns tyvärr ingen tillit just nu och jag är helt bränd. Jag är inte arg och vill ingen illa, jag är bara chockad, besviken, ledsen, sårad och förstår verkligen inte hur detta kunde hända. Kan inte fokusera på något av det vardagliga, sover dåligt och mår bara allmänt piss. Vill komma över detta och hoppas att vi kan gå stärkta ur det här.

Minst 3 bekanta har pratat med personer som deras partner varit otrogna med, oftast snabbt via telefon för att sen ses över en kaffe för att få upp alla korten på bordet. Vid något tillfälle har där varit dubbelspel, men andra har varit fullt medvetna om otroheten. Såklart kan det vara jobbigt och inte alls av intresse för motparten (som sambon tydligt påpekat), men för mig är det vuxet och det minsta man kan göra för den drabbade när något sådant här inträffat.
    Vad säger ni andra, är det okej att ta kontakt och prata med den som ens partner varit otrogen med?
  • Svar på tråden Otrohet: Okej att ta kontakt med den person som ens partner varit otrogen med?
  • Anonym (Kajsa)

Självklart. Sedan kanske den andre inte vill. Men jag förstår att du vill veta mer. 

• Mandel

Vad spelar det för roll egentligen vem som gjorde vad och vad som hände osv?
    Skulle det vara avgörande för om du vill vara kvar för jag förstår helt ärligt inte varför du skulle vilja vara med någon som både ljuger och bedrar dig.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Hjälpsam)

Jag tycker att du ska göra det du behöver för att få klarhet. Frågan är alltid fri.
    Lycka till 💪

• Anonym (Mannen)

Du kan ju fråga om vilka ställningar de körde etc. Kan vara bra att få lite tips. Sambon kanske gillar grejer som du inte gjort, och det kan bli en möjlighet att "spica" upp ert sexliv. Är den tredje parten attraktiv så kan ni även bjuda in för sex på tre, kan vara väldigt upphetsande att göra en gemensam grej av det utan svek och avuundsjuka.

• Anonym (Sorgen)

All respekt och full förståelse för att man behöver svar för att gå vidare. Det är fullt mäskligt och hjälper faktiskt.

Det tråkiga är att du troligen inte kommer att få svar på allt ändå. Även om motparten kanske skulle vilja träffas så kommer denne hålla inne med vissa detaljer, om inte annat pga sitt egna samvete. Dessutom kommer du säkert att komma på nya frågor efter mötet och det kan inte vara så att motparten blir din "terapeut".

Som jag ser det finns det egentligen två vägar att gå. Stanna eller lämna. Du får noga överväga om du verkligen vill vara tillsammans med denne man. Om inte sveket kommer att finnas där som ett öppet sår för alltid. Om du någonsin kommer att kunna lita på honom igen. Tyvärr är det en omöjlighet att fortsätta för de flesta men visst kan det gå med mycket arbete. 

Oavsett vilket du väljer är nyckeln acceptans. Det här har inträffat. Det är orättvist, vidrigt, för jävligt och svekfullt. Men det har hänt. Ju snabbare du accepterar det desto fortare kan du hitta strategier för att gå vidare. Tyvärr tror jag inte att kontakt med "den andra" är en vettig strategi då det kommer att riva upp ännu mer sår. Jag förstår impulsen att vilja få svar men i längden gör det nog bara det hela värre. 

Lycka till med allt. Förr eller senare kommer du att må bra och vara hel igen, men det kan ta lite tid. 

• Anonym (Magnolia)

Och hur kan du vara säker på att du får sanningen av den andra?  Dom har ju haft gott om tid att prata igenom saken och hitta på en historia?  Hon lär ju dessutom vara informerad om att du varit där och försökt få kontakt. Så vad tror du egentligen att du ska få veta? 

Själv blev jag uppringd av två kvinnor vars män varit otrogen med mig. Något jag inte ens visste om.  Jag trodde dom var singlar.  Den ena ville veta hur länge jag haft telefonnumret till denna man och jag svarade  ärligt och fick sen veta vem hon var. Hon tackade och la på luren. 
    Den andra var full med mannen i bakgrunden och hon skrek och svor och var helt förtvivlad och inget jag sa dög som svar. Spelade ingen roll om jag ljög eller var ärlig , det var ändå fel svar och än idag vet jag inte vad hon egentligen ville höra . Jag träffade henne också en gång strax efter och det var också lika obegripligt för återigen dög inte mina svar hur jag än svarade. 

20 år senare är det jag som är otrogen och min man söker upp honom . Dom hade ett bra samtal men han fick inte mycket svar egentligen då mannen helt enkelt bara förklarade att han inte var skyldig att berätta något alls . Han lyssnade på min mans historia men valde att varken bekräfta eller förneka något.  Hemma hos oss snickrade mannen ihop sin egen sanning oavsett vad jag än sa . Två år senare skilde vi oss. 

• Anonym (Nej)

Jag tycker verkligen inte du skall kontakta den andra. Hen har ju inga skyldigheter emot dig. Detta är bara mellan dig och din partner.

• Anonym (Sunflower)

För det första tycker jag att din partner har en oacceptabel attityd i detta som anklagar dig för att bete dig konstigt. Han har varit otrogen, ljugit dig rätt upp i ansiktet och sårat dig jättemycket. Han är inte i någon position att anklaga dig eller ha synpunkter på ditt beteende.

Med det sagt tycker jag ändå att du främst ska vända dig till din partner. Det är i första hand hans ansvar att svara på dina frågor. Ni verkar inte ha kommit så långt i er kommunikation och det verkar då konstigt att i första hand vända dig till den han varit otrogen med. Om han vill ha dig kvar får han försöka svara på dina frågor och acceptera ditt ältande, din sorg och besvikelse. Och visa ånger och vilja att det aldrig händer igen.

Om det efter allt detta ändå är så att du har ett behov kan du ju ta kontakt med henne. Men viktigt att vara beredd på att det kan bli en stor besvikelse, hon känner kanske ingen skyldighet mot dig (även om man kan tycka att det finns en moralisk sådan).  

• Anonym (Tanke)

Med tanke på att det är en kollega din man varit otrogen med finns ju möjligheten att det hänt även tidigare och kommer fortgå. Att få sanningen från henne tror jag är minimal eftersom de arbetar ihop och förmodligen kommer fortsätta göra det. Det jag skulle fundera på är hans sk ovilja till sex. Men han kan ha sex med henne. Att han blir arg och kallar din vilja att kontakta henne galet är ju bara tecken på hans rädsla. Och att han inte litar på henne. Jag har varit den andra kvinnan i många år. Tyvärr uppdagades relationen av min väns sambo i somras då hon kom på oss. Han förnekade sig blå ang affär utan bara vänskap. Osanning såklart. Långa samtal dem emellan där han sa att hon kunde ringa mig om hon var osäker. Vilket hon inte gjorde. Han vågade säga detta till henne då han litar fullt ut på mig och vår "story" om enbart vänskap. Så till dig, nej du lär inte få sanningen.

• Anonym (Hjälpsam)

Om jag förstått rätt så är detta i närtid? 
    Hur mycket har du och partner pratat? 
    Hur går samtalen till? 
    Hur öppen är hen? 
    Vad är viktigt för dig och varför? 

Tydlig, öppen kommunikation mellan partners är a och o här. Sen behöver båda vara med på tåget med allt vad det innebär. Att syna sömmar gör ont och frågan är: Är ni båda beredda på det?

Svar på tråden Otrohet: Okej att ta kontakt med den person som ens partner varit otrogen med?