• Anonym (Mamma)

Gillar inte dotterns psykolog

Varken jag eller dottern (snart 16) tycker om hennes psykolog, som totalt låtit sig manipuleras av narcissistpappan.

Hur gör man? Vill inte skriva för mycket med risk för igenkänning. Pappan kommer inte gå med på att byta, hur mycket lyssnar de på föräldrars åsikter?

• Svar på tråden Gillar inte dotterns psykolog
  • Anonym (Hm)

Kanske lyssnar de inte på föräldrarna, men det måste lyssna på barnet. Hon är 16. Be henne att själv säga att hon vill byta. Det är nog det lättaste 

• Anonym (Hagström)

Be dottern säga att hon vill ha en ny. Vårt barn går till psykolog så jag vet hur viktigt det är för ett barn att känna förtroende för att kunna öppna sig.

• Anonym (GG)

Men vad är syftet med dotterns psykologkontakt? Behandling? Stödsamtal? Utredning?

På vilket sätt menar ni att pappan manipulerat psykologen, hur yttrar det sig hos psykologen?

Dottern måste ju säga till psykologen hur hon känner och ifall något inte stämmer.

Svårt att råda med den knapphändiga informationen.

• Anonym (Mamma)

Hon vågar inte säga att hon vill byta, hon är dels rädd att såra psykologen och dels är hon rädd för hur pappan kommer reagera. Dottern mår dåligt psykiskt och en stor orsak till det är pappan. Hon har försökt prata med psykologen om det, men det viftas bara bort. Det är tydligt även i mina samtal med psykologen att hon köpt hans "charm" helt. 

• Anonym (Soja)

Vill dottern byta måste det ju gå att genomföra. Tveksamt om narcisstitpappan har ett jota att säga till om. 

• Anonym (Sandra)

Men dottern behöver väl inte säga det direkt till psykologen? 

Psykologen har väl en chef eller någon som ansvarar för fördelningen av klienter till de olika psykologerna? Ta kontakt med någon av dem. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Sandra) skrev 2024-12-18 09:59:01 följande:

Men dottern behöver väl inte säga det direkt till psykologen? 

Psykologen har väl en chef eller någon som ansvarar för fördelningen av klienter till de olika psykologerna? Ta kontakt med någon av dem. 

Absolut, men psykologen kommer ju ändå få veta det. 
  • målvakten

Detta rör dotterns hälsa. Hon är över 16 år och får eller kan boka tider själv för vård. Även psykolog. Psykogen vet att det inte alltid funkar mellan dom och patient så dottern behöver ej känna elakhet mot det.

Sen kan jag undra lite varför pappan ska vara inblandad i dotterns psykolog? Han ska ju stödda sin dotter inte styra samtal osv.

Man har rätt att byta.  Sen kan det vara svårt pg av den brist på personal som finns inom psykvården.

I detta läge kan du som mamma prata med de ansvariga på avdelningen (ej dotterns psykolog) om hur situation är och begära en ny.
    Då ser det du som avdelningen bytt psykolog och inte ni.

If I offended you, you needed it.
  • Anonym (vad)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-18 09:28:59 följande:
    Gillar inte dotterns psykolog

Varken jag eller dottern (snart 16) tycker om hennes psykolog, som totalt låtit sig manipuleras av narcissistpappan.

Hur gör man? Vill inte skriva för mycket med risk för igenkänning. Pappan kommer inte gå med på att byta, hur mycket lyssnar de på föräldrars åsikter?

En 16-åring bör få välja vilken psykolog de går till. Varför ska pappan bestämma vem hon får gå till? Varken du eller pappan borde få bestämma det. 
  • Anonym (vad)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-18 09:53:16 följande:

Hon vågar inte säga att hon vill byta, hon är dels rädd att såra psykologen och dels är hon rädd för hur pappan kommer reagera. Dottern mår dåligt psykiskt och en stor orsak till det är pappan. Hon har försökt prata med psykologen om det, men det viftas bara bort. Det är tydligt även i mina samtal med psykologen att hon köpt hans "charm" helt. 

Det låter extremt oprofessionellt av psykologen. Dels att låta sig manipuleras av en förälder och dels att vifta bort vad patienten säger. 

Om hon inte vågar säga det direkt till psykologen så kan hon ju ringa mottagningen och be att få byta. Eller så tar du den kontakten åt henne, eftersom hon ber dig om det, så går du inte över hennes gränser. 
  • Anonym (Hm)

Jag förstår att det kan kännas obekvämt att behöva säga en sån sak, men det är här du som förälder kommer in och ger stöd i hur hon kan förmedla det. Att byta mottagning helt är också ett alternativ eftersom hon får söka vård själv vid den åldern. Man behöver ju inte säga att psykologen är dålig och man vill ha en ny. Man förmedlar, i ett mejl om det känns tryggare, att man vill se vilka möjligheter det finns till att byta psykolog. man behöver inte förklara mer. 

• Anonym (C)

Vad har ni för belägg för att pappan har påverkat psykologen? På vilka grunder är hon där. Vems är initiativet? Varför inte fråga rakt ut. De allra flesta psykologer på BUP är skolkade att ta hand om barn och unga och låter sig inte duperas. Kan pappan ha lagt frågeställningen. Vad han anser vara bekymret. Det är inte samma som att styra. Det går inte. Eller det ska inte gå. Kan det vara så att dottern inte våga prata om det som egentligen trycker henne. Hon har ingen rapporteringsplikt varken till dig eller pappan. Stötta henne men lägg dig inte i. 

• Anonym (Just saying)

Jag tror inte att denna story är så enkel att pappan är ett narcissistisk as som duperar alla i sin omgivning och TS är helt oskyldig till den uppkomna situationen.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (C) skrev 2024-12-18 19:01:32 följande:

Vad har ni för belägg för att pappan har påverkat psykologen? På vilka grunder är hon där. Vems är initiativet? Varför inte fråga rakt ut. De allra flesta psykologer på BUP är skolkade att ta hand om barn och unga och låter sig inte duperas. Kan pappan ha lagt frågeställningen. Vad han anser vara bekymret. Det är inte samma som att styra. Det går inte. Eller det ska inte gå. Kan det vara så att dottern inte våga prata om det som egentligen trycker henne. Hon har ingen rapporteringsplikt varken till dig eller pappan. Stötta henne men lägg dig inte i. 

Det är inte bup, det är privat. Pappan var med på alla samtal tills jag sa ifrån. Tänker inte ta exempel här, men ja, det är väldigt tydligt att hon går på det han säger och när dottern berättar saker han sagt och gjort så försvarar psykologen honom och viftar bort det med att hon missförstår osv. Nej det gör dottern INTE, det är VI som känner honom, inte psykologen som träffat honom en handfull gånger, när han dessutom slår på charmen. Hon har samma attityd inför mig. Det här är en man som kunde misshandla mig både psykiskt och fysiskt, för att sen gå ut på gården och skratta och prata med grannarna som ingenting.
  • Anonym (A)
    Anonym (vad) skrev 2024-12-18 10:54:55 följande:
    Det låter extremt oprofessionellt av psykologen. Dels att låta sig manipuleras av en förälder och dels att vifta bort vad patienten säger. 

Om hon inte vågar säga det direkt till psykologen så kan hon ju ringa mottagningen och be att få byta. Eller så tar du den kontakten åt henne, eftersom hon ber dig om det, så går du inte över hennes gränser. 
    Håller med
  • Anonym (C)

Låter ytterst märkligt och faktiskt obehagligt. Men. Du har inte hört diskussionen utan får den återberättad av dottern. Tror inte hon är riktigt sanningsenlig. Har du kollat upp så det finns rätt kompetens och legitimation hos psykologen. Byt genast där ingen av föräldrarna får vara med. Du å din sida hoppas jag att du orkat göra anmälan om misshandel mm. Du behöver ha en egen process mot honom och inte blanda in dottern i det. Finns misstanke om stora fel av psykologen ska du göra en ivo anmälan. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (C) skrev 2024-12-18 22:00:07 följande:

Låter ytterst märkligt och faktiskt obehagligt. Men. Du har inte hört diskussionen utan får den återberättad av dottern. Tror inte hon är riktigt sanningsenlig. Har du kollat upp så det finns rätt kompetens och legitimation hos psykologen. Byt genast där ingen av föräldrarna får vara med. Du å din sida hoppas jag att du orkat göra anmälan om misshandel mm. Du behöver ha en egen process mot honom och inte blanda in dottern i det. Finns misstanke om stora fel av psykologen ska du göra en ivo anmälan. 

Jag har ju hört det från psykologen själv, så jag vet att det stämmer att hon är så. Hon anses vara duktig på sitt jobb, tyvärr betyder inte det att hon är immun mot min exman... väldigt få är det, tom jag kunde vekna i början efter separationen, trots att jag känner honom... men nu ringer alla varningsklockor så fort han är "gullig" mot mig, för då vet jag att han snart kommer vilja något av mig.

Nej, jag har inte anmält honom av samma anledning. Jag vågar inte lita på att han inte lyckas prata runt dem också. Självklart är barnen inte inblandade mer än vad som kan undvikas. Pappan rackar ner totalt på mig inför dem dock.
  • Anonym (Tero)

Men låt en 16åring prata ensam med sin psykolog!!

Sjukt att ni föräldrar ska ha där att göra öht. Hade ni stått i vårdkö som alla andra så hoppas jag verkligen att en sextonåring hade varit fredad hos psykologen.
    Betalar man helt själv kanske man kan ställa konstiga och sjuka krav på att få veta vad dottern sagt?
    Hemskt och hoppas verkligen inte att det någonsin händer när skattebetalare står för notan.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Tero) skrev 2024-12-19 09:04:48 följande:

Men låt en 16åring prata ensam med sin psykolog!!

Sjukt att ni föräldrar ska ha där att göra öht. Hade ni stått i vårdkö som alla andra så hoppas jag verkligen att en sextonåring hade varit fredad hos psykologen.
    Betalar man helt själv kanske man kan ställa konstiga och sjuka krav på att få veta vad dottern sagt?
    Hemskt och hoppas verkligen inte att det någonsin händer när skattebetalare står för notan.

Jag har aldrig varit med, jag har haft egna möten med psykologen. Det är pappan som varit med flera gånger tills jag sa ifrån.

Vi betalar inte, det är gratis för barn.
  • Anonym (M)

Varför går hon till psykologen?

Svar på tråden Gillar inte dotterns psykolog