• Anonym (mojje)

Få bort svart missfärgning toalett

Har försökt få rent min toalett men är fortfarande svarta missfärgningar kvar som inte går bort.

En bekant föreslog att hälla i klorin och skrubba med toaborsten men tänker miljömässigt om det finns någon trevligare lösning för att få bort det?

• Svar på tråden Få bort svart missfärgning toalett
  • Anonym (E)

Är missfärgningarna i vattnet eller själva skålen? Jag häller i en skvätt klorin med jämna mellanrum på morgonen innan jag går till jobbet och sen när jag kommer hem och spolar är det rent som bara den, om det är i vattnet så att säga. Är missfärgningarna i skålen skulle jag köpa sprayklorin, det finns en som skummar som jag gillar, spray på, låt sitta ett tag och sen är det bara att skrubba. Tanken att det inte skulle vara bra för toaletten av någon anledning har aldrig slagit mig, jag använder dock oftast vanlig toarengöring i veckostädningen och kör med klorin när det behövs lite extra

• Lynx123

Lägg toapapper där problemet är och blöt med vinäger. Låt det sitta ett tag och skrubba försiktigt sedan - se till att inte emaljen nöts bort.

• Swedman

Jag köper en påse citroncyra från kryddhyllan och sen häller jag i en tredjedel av den påsen på morgonen när jag åker på jobbet. När jag kmr hem är toan ren o fin. Du kan lösa upp citronsyran i varmt vatten också å hälla i. 
    Citronsyra är bland det bästa jag testat genom åren.

• Anonym (E)
    Lynx123 skrev 2024-12-19 13:28:51 följande:

Lägg toapapper där problemet är och blöt med vinäger. Låt det sitta ett tag och skrubba försiktigt sedan - se till att inte emaljen nöts bort.

Ja just det! Vinäger är underbart att städa med, nästan bättre än klorin kan jag tycka ibland :) jag skrubbade mitt badkar med Vinäger och helvete vad vitt det vart.

Bra tips!
  • Anonym (Fanny)

Klorin ska man helst inte använda, då det går hårt åt våra sjöar och vattendrag. Det är inte särskilt miljövänligt, och kan rubba ekosystemet. Jag brukar hälla i lite tvättmedel, och det får stå ett tag, och det brukar fungera bra.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Snubbe)

Om det är såna gråa missfärgningar som det kan bli på tallrikar så kan du använda tandkräm. Så fick jag bort gråa repor i min gamla toalett. Du får försöka pusha bort så mycket vatten du kan först så du får effekten av tandkrämen men det är löjligt effektivt vilket man inte tror.

• Anonym (mojje)
    Anonym (Fanny) skrev 2024-12-19 15:37:28 följande:

Klorin ska man helst inte använda, då det går hårt åt våra sjöar och vattendrag. Det är inte särskilt miljövänligt, och kan rubba ekosystemet. Jag brukar hälla i lite tvättmedel, och det får stå ett tag, och det brukar fungera bra.

Var lite så jag tänkte också. 

Jag har provat hälla i både bikarbonat och ättika. Trodde toaletten skulle svämma över först. Skrapade efter med toabortsten efter nån timme och lossnat sparsamt men verkar som det i kombination med viss mekanisk nötning behövs.

Minns inte om föregående hyresgäster faktiskt gjorde rent där ordentligt ärligt talat. Har bara bott här lite över ett år. 
  • Swedman
    Anonym (mojje) skrev 2024-12-20 23:58:45 följande:
    Var lite så jag tänkte också. 

Jag har provat hälla i både bikarbonat och ättika. Trodde toaletten skulle svämma över först. Skrapade efter med toabortsten efter nån timme och lossnat sparsamt men verkar som det i kombination med viss mekanisk nötning behövs.

Minns inte om föregående hyresgäster faktiskt gjorde rent där ordentligt ärligt talat. Har bara bott här lite över ett år. 
    Som jag sade, prova citronsyrepulver som får stå o dra några timmar.
Svar på tråden Få bort svart missfärgning toalett