• Anonym (Nffk)

Utmattad efteråt?

Kan man bli utmattad när allt lugnat sig? När man levt i konstant oro länge. Det känns avigt? Borde man inte bli utmattad under tiden. 

Jag känner mig så ledsen hela tiden. Orkeslös. Trött. Helt slut? Varit sjukskriven i några veckor nu. 

Nägon med erfarenhet? Går det över? Jag tar promenader varje dag iallafall och försöker ta hand om mig. Men ibland (som nu) har jag inte ens orkat äta frukost än. Jag orkar bara inte. 

• Svar på tråden Utmattad efteråt?
  • Jårdi

Ja det är vanligt att det kommer i efterhand, när man har börjat kunna slappna av. Försök ta hand om dig, vila och gör saker du gillar. 

• Anonym (Kis)

Ja, så kan det verkligen bli. Så länge man befinner sig i stressen gör hjärnan allt den kan för att fungera och ta en ur det svåra. Sen när det blivit bättre, då lägger de försvarsfunktionerna av och då kommer tröttheten, ibland också sorgen eller ilskan eller andra känslor som man har tvingats trycka undan. 

Sköt om dig! 

• Anonym (stressråttan)

Det är vanligt att "krascha" efter en längre tids press, absolut.

Men det brukar oftast gå över.

Även om det "bara" är en stressreaktion och inte en total utmattning så kan det gott ta 1-2 månader.

Jag kunde inte ens fylla i F-kassans blankett för att få någon ersättning på fem veckor för min hjärna var helt mos och jag bröt ihop och fick hjärtrusningar 24/7 bara telefonen ringde eller det knackade på dörrn eller om jag ens tänkte på att lämna huset

Månad 5 efter kraschen var jag tillbaka på heltid.

Svar på tråden Utmattad efteråt?