• Anonym (Nollning)

Nollning/inspark på läkarprogrammet i Uppsala?

Jag undrar hur det är med inspark/nollning på läkarprogrammet i Uppsala, finns det nån sån? När brukar den i så fall vara? Ofta brukar ju nollningen börja en eller ett par veckor innan terminstart, men jag kan inte hitta nån info nånstans vare sig i välkomstbrevet, på sidorna om studentliv eller nån annanstans. Nån som vet??? Man vill ju liksom inte missa den 🙃

• Svar på tråden Nollning/inspark på läkarprogrammet i Uppsala?
  • Anonym (Mamma till läkarstudent)

Nollningen är på kvällarna de första två veckorna av studierna. Det är en väldigt intensiv period med föreläsningar hela dagarna och nollning på kvällen. 

• Anonym (Nollning)
    Anonym (Mamma till läkarstudent) skrev 2024-12-19 16:03:38 följande:

Nollningen är på kvällarna de första två veckorna av studierna. Det är en väldigt intensiv period med föreläsningar hela dagarna och nollning på kvällen. 

Ah men gud vad bra! Tack så jättemycket! Vet du om man behöver anmäla sig på nåt sätt i förväg, eller det sker på plats i samband med introduktionsmötet?

Jag tror inte du behöver anmäla dig , de kommer och hämtar er efter första föreläsnings dagen. Men var beredd på två super intensiva veckor med knappt tid för att sova?.

• Anonym (Nollning)
    Anonym (Mamma till läkarstudent) skrev 2024-12-19 17:56:49 följande:

Jag tror inte du behöver anmäla dig , de kommer och hämtar er efter första föreläsnings dagen. Men var beredd på två super intensiva veckor med knappt tid för att sova?.

Tack igen! Hehe, jadå - jag är beredd 😉 Skämt åsido, jag inser att det kommer att bli mycket, men jag är typen som alltid har tusen saker igång på en gång, så det ska nog gå bra 🙂
    Anonym (Nollning) skrev 2024-12-19 18:58:16 följande:
    Tack igen! Hehe, jadå - jag är beredd 😉 Skämt åsido, jag inser att det kommer att bli mycket, men jag är typen som alltid har tusen saker igång på en gång, så det ska nog gå bra 🙂

Lycka till med studierna!

Min son går där och trivs mycket bra, det verkar vara en väldigt bra utbildning, med både teori och praktik redan från första terminen, nu på den nya sexåriga läkarutbildningen.

• Anonym (FT)

Vad betyder nollning? Bor i usa och vet inte, men misstänker att det är detsamma som amerikanska colleges sk rush weeks? 

Anonym (FT) skrev 2024-12-20 15:30:38 följande:

Vad betyder nollning? Bor i usa och vet inte, men misstänker att det är detsamma som amerikanska colleges sk rush weeks? 

Nollning betyder att man introduceras till studentlivet av äldre kursare, som hittar på en massa aktiviteter av olika slag som är mer eller mindre obligatoriskt att delta i. Självklart inte obligatoriskt på riktigt, men viktigt för att komma in i studentlivet och gemenskapen, 
    På läkarprogrammet i Uppsala är det ganska snäll nollning, inga elakheter och dumheter som man hört om från en del andra utnikdningar.. 
  • Anonym (Nollning)
    Anonym (Mamma till läkarstudent) skrev 2024-12-19 19:51:54 följande:

Lycka till med studierna!

Min son går där och trivs mycket bra, det verkar vara en väldigt bra utbildning, med både teori och praktik redan från första terminen, nu på den nya sexåriga läkarutbildningen.

Tack! Och kul att höra! 😊
  • Anonym (Nollning)
    Anonym (FT) skrev 2024-12-20 15:30:38 följande:

Njae, inte riktigt det samma; rush weeks går ju till stor del ut på att sororities/fraternities och liknande väljer ut dem som får bli medlemmar, så det är inte riktigt samma sak. I båda fallen ingår det ju uppdrag av olika slag, men i Sverige är det alltså inte så att du måste klara uppdragen för att få bli medlem i nån social förening eller så..
  • Anonym (Nollning)
    Anonym (Nollning) skrev 2024-12-20 15:50:12 följande:
    Njae, inte riktigt det samma; rush weeks går ju till stor del ut på att sororities/fraternities och liknande väljer ut dem som får bli medlemmar, så det är inte riktigt samma sak. I båda fallen ingår det ju uppdrag av olika slag, men i Sverige är det alltså inte så att du måste klara uppdragen för att få bli medlem i nån social förening eller så..
    Alltså, i Sverige väljer du själv vilka kårer, nationer o liknande du vill gå med i.
  • Anonym (FT)
    Anonym (Mamma till läkarstudent) skrev 2024-12-20 15:36:47 följande:
    Nollning betyder att man introduceras till studentlivet av äldre kursare, som hittar på en massa aktiviteter av olika slag som är mer eller mindre obligatoriskt att delta i. Självklart inte obligatoriskt på riktigt, men viktigt för att komma in i studentlivet och gemenskapen, 
    På läkarprogrammet i Uppsala är det ganska snäll nollning, inga elakheter och dumheter som man hört om från en del andra utnikdningar.. 

Ok, intressant, tack för svar. 

Jag undrar hur det är svårare att komma in i gemenskapen om man väljer att inte delta. För man ses ju så ofta ändå. 

Jag själv tex skulle inte orka med nåt sånt, jag skulle till 100% endast vilja fokusera på studierna och vila på den lilla fritid jag har. Jag kanske skulle orka med en aktivitet men det är typ allt. 

• Anonym (FT)
    Anonym (Nollning) skrev 2024-12-20 15:50:12 följande:

Ok, tack för svar. 

• Anonym (Nollning)
    Anonym (FT) skrev 2024-12-21 13:50:53 följande:

Ok, intressant, tack för svar. 

Jag undrar hur det är svårare att komma in i gemenskapen om man väljer att inte delta. För man ses ju så ofta ändå. 

Jag själv tex skulle inte orka med nåt sånt, jag skulle till 100% endast vilja fokusera på studierna och vila på den lilla fritid jag har. Jag kanske skulle orka med en aktivitet men det är typ allt. 

Om man ändå inte vill vara med i studentlivet utanför studierna är det ju så klart inget problem, det är ju inte så att andra fryser ut dig när det ska vara grupparbeten och liknande, bara för att du inte umgås med dem på fritiden. Så studiegemenskapen, eller vad man ska kalla det, kan man väl få ändå. Men de flesta vill ju vara med i studentlivet utanför studierna också, och då är det betydligt svårare om man inte varit med från början. Min brorsa går på Chalmers och han var inte med på nollningen för att han tyckte det var för jobbigt att flytta två veckor tidigare än han behövde (deras nollning börjar alltså några veckor före terminstart (eller gjorde iaf när han började)) och han tyckte dessutom att just nollningen inte var så viktig. Kan ju säga att han ångrade det sen ... 😔
Svar på tråden Nollning/inspark på läkarprogrammet i Uppsala?