• Anonym (TS)

Varför lägger man inte in mer kurslitteratur på universitetet?

Jag undrar varför man inte lägger in mer kurslitteratur på universitetet? 

Träffar så många som studerar heltid, på detta har ett heltidsjobb och lägger inte mer än max 10 timmar i veckan på sina heltidsstudier och klarar sig bra. 

Jag själv kan relatera, när jag studerar så behöver jag läsa betydligt mer än bara kurslitteraturen för att känna att det ens ska bli intressant men det här är böcker jag söker upp utöver studierna. Skulle jag bara göra det jag förväntas skulle det kännas värdelöst och med tanke på hur många som inte läser heltid fast det är heltid så borde det inte vara ett problem att ge mer fördjupade kunskaper?

Tänk er lärare eller socionomer som skulle kunna få mer kunskap om barn med särskilda behov, hur hedersrelaterat våld kan se ut och allt möjligt som man hela tiden pratar om att det här behöver lärare/socionomer mer kunskap om.

Lägg till extra litteratur utan att ha fler år. Om man kan ägna 10 timmar i veckan tyder på att folk ha det för chill. 

• Svar på tråden Varför lägger man inte in mer kurslitteratur på universitetet?
  • Hjelm

Just nu kommer ju flera rapporter som visar att högskoleelever inte klarar av att läsa böcker. Det är för avancerat. Och det är alltså sagt av människor som valt att studera på högsta nivå. Ur led är tiden...

• Anonym (J)

Hur vet du att det förhåller sig så? Vad har du för utbildning och yrke som gör att du kan uttala dig om detta?

• Anonym (J)
    Hjelm skrev 2024-12-19 23:53:15 följande:

Just nu kommer ju flera rapporter som visar att högskoleelever inte klarar av att läsa böcker. Det är för avancerat. Och det är alltså sagt av människor som valt att studera på högsta nivå. Ur led är tiden...

Detta stämmer naturligtvis inte, det vet vi som läst på universitetet. Men länka gärna till rapporterna du menar. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (J) skrev 2024-12-19 23:58:46 följande:
    Detta stämmer naturligtvis inte, det vet vi som läst på universitetet. Men länka gärna till rapporterna du menar. 
    Lärarprogrammen är drabbade av detta?. Bland annat. Har vänner som studerar på chalmers och kth till civilingenjörer, dom lägger ner betydligt mer tid på sina studier. Inte för att dom är tröga utan för att det krävs. 
  • Anonym (Dorran)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-19 23:50:42 följande:
    Varför lägger man inte in mer kurslitteratur på universitetet?

Jag undrar varför man inte lägger in mer kurslitteratur på universitetet? 

Träffar så många som studerar heltid, på detta har ett heltidsjobb och lägger inte mer än max 10 timmar i veckan på sina heltidsstudier och klarar sig bra. 

Jag själv kan relatera, när jag studerar så behöver jag läsa betydligt mer än bara kurslitteraturen för att känna att det ens ska bli intressant men det här är böcker jag söker upp utöver studierna. Skulle jag bara göra det jag förväntas skulle det kännas värdelöst och med tanke på hur många som inte läser heltid fast det är heltid så borde det inte vara ett problem att ge mer fördjupade kunskaper?

Tänk er lärare eller socionomer som skulle kunna få mer kunskap om barn med särskilda behov, hur hedersrelaterat våld kan se ut och allt möjligt som man hela tiden pratar om att det här behöver lärare/socionomer mer kunskap om.

Lägg till extra litteratur utan att ha fler år. Om man kan ägna 10 timmar i veckan tyder på att folk ha det för chill. 

Blir nyfiken TS på vilken utbildning det gäller. Man har sina fördomar... Jag hade aldrig vunnit jobba mer än någon enstaka dag ibland under mina studier. Inte varje vecka direkt. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Dorran) skrev 2024-12-20 00:08:53 följande:
    Blir nyfiken TS på vilken utbildning det gäller. Man har sina fördomar... Jag hade aldrig vunnit jobba mer än någon enstaka dag ibland under mina studier. Inte varje vecka direkt. 

Jag är både lärare och har en fil kandidat som beteendevetare samtidigt. Om jag läste min kurslitteratur som vi hade för 5 veckor och sedan Svarade på frågorna så var jag klar på en vecka. För att jag skulle bli tillfredsställd behövde jag söka mer litteratur och läsa kurser vid sidan om. Och nej jag är ingen supermänniska. Det är inte norm att lärarstudenter från lägre årskursers lägger 40 timmar i veckan på sina studier. Om jag enbart skulle gjort det jag skulle, få bra betyg räckte 40 timmar, men en normal kurs är runt 5 veckor X 40?. 

Så jag kan ändå säga att vi hade kunnat ha betydligt mer litteratur. Upplever även att många inte läser den litteraturen som vi haft utan läser sista veckan innan inlämningsdatum. 

Då hade vi kunnat ha mer litteratur från början så man inte ska kunna plugga sista veckan enbart. 

• Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-20 00:06:21 följande:
    Lärarprogrammen är drabbade av detta?. Bland annat. Har vänner som studerar på chalmers och kth till civilingenjörer, dom lägger ner betydligt mer tid på sina studier. Inte för att dom är tröga utan för att det krävs. 
    Vad har du för utbildning och yrke? Du framställer inte dig själv som en raketforskare direkt. 
  • Anonym (mjo)

Jag läser väl kanske inte världens mest avancerade program, det är väl ett av de en del skulle kalla mer åt det flummiga hållet, men den här terminen hade jag 3 kruser med en litteraturlista på totalt 76 obligatoriska titlar, och 6 valfria. En del av de är ju så klart korta på 20 sidor, en del är mer i storleken 5-600 sidor. Jag gissar på ett snitt om 200 sidor kanske.

Nästa termin är det 108 på 2 av de 3 kurserna, jag orkar inte räkna mer. Där där det många artiklar så kortare läsning per styck.

Jag valde mellan detta och lärarprogrammet. Kollar jag motsvarande litteraturlistor om jag valt det hade denna termin haft 52 titlar och nästa termin 57.

Hur mycket kurslitteratur tycker du att det ska vara TS? 

Sen att alla inte läser allt är ju en annan femma.

Svar på tråden Varför lägger man inte in mer kurslitteratur på universitetet?