• Tremere

Hur tjejer/kvinnor klär sig.

Till att börja med vill jag tydliggöra att detta inte är en provokation eller ett angrepp. Det finns inget som rättfärdigar sexuella trakasserier, oavsett situation eller sammanhang.

Jag har noterat att det på sociala medier, forum och andra plattformar ofta diskuteras hur kvinnor upplever obehag av män som stirrar på dem på ett påträngande sätt.

Samtidigt ser man på exempelvis TikTok eller liknande plattformar kvinnor, och ibland väldigt unga tjejer, som bär kläder som kan uppfattas som mycket avklädda.

Jag har full förståelse för argumentet att ingen ska behöva utstå obehagliga kommentarer eller beteenden baserat på hur de klär sig. Det är dock svårt att bortse från det motsägelsefulla i att vissa typer av kläder kan signalera något som bäraren inte vill ska leda till en specifik reaktion.

Det väcker frågor kring intentionen bakom valet av klädstil. För vem klär man sig när man väljer plagg som exempelvis rygglösa linnen som framhäver mycket av kroppen, extremt korta kjolar eller stringbikinis som är mycket avslöjande?

Min fråga är därför: Hur resonerar kvinnor kring dessa klädval? Jag är gissar att de flesta tjejer vet att de kommer att få reaktioner som är oönskade och kan kännas obehagliga, men det verkar samtidigt finnas en förväntan på att dessa reaktioner skall uppstå.

Jag vill betona att min avsikt inte är att kritisera eller döma någon, utan att försöka förstå detta ur ett uppriktigt och nyfiket perspektiv.

• Svar på tråden Hur tjejer/kvinnor klär sig.
  • Anonym (Ööh)

Sätter du som man på dig kläder varje dag där du frågar dig själv om kvinnor kommer vilja ha sex med dig om du har på dig just dom specifika kläderna? Eller kollar du i spegeln och tänker detta såg väl bra ut?

Jag kan inte svara för alla kvinnor, men jag gissar på att kvinnor bara vill ha på sig vad dom tycker är snyggt. Och helt ärligt kommer en man sexualisera en kvinna oavsett om hon är hel täckt eller inte. 

• Anonym (Malin)

Det finns väl två orsaker. Dels för att man faktiskt vill bli sexualiserad, visa upp sin kropp. Exhibitionism är vanligare än man tror.
    Dels för att  man struntar i det och klär sig som man känner för. 

Det som stör mig är när kvinnor klär sig utmanande och sedan klagar på att män glor och kanske kommenterar. Sånt är livet, liksom. Män kollar in kvinnor. 

• Tremere
    Anonym (Ööh) skrev 2024-12-23 16:21:38 följande:

Sätter du som man på dig kläder varje dag där du frågar dig själv om kvinnor kommer vilja ha sex med dig om du har på dig just dom specifika kläderna? Eller kollar du i spegeln och tänker detta såg väl bra ut?

Jag kan inte svara för alla kvinnor, men jag gissar på att kvinnor bara vill ha på sig vad dom tycker är snyggt. Och helt ärligt kommer en man sexualisera en kvinna oavsett om hon är hel täckt eller inte. 

Sant, där har du en poäng. 
    Men, om jag t ex klär mig som en punkare och jag tycker det är snyggt, så kommer jag ju ändå vara medveten om att andra kommer att titta på mig. 
    Det blir ju lite av grejen. 
    Och att sedan tycka att alla som kollar är fel i huvudet på blir ju bara tokigt. 
    Någonstans måste man ju ta konsekvenserna av sina handlingar.  
    Och som jag skrev ovan, så skall ingen utsättas för någon form av trakasserier pga sin klädsel. 
    Men jag tror att någonstans så vill man ha uppmärksamheten, men inte konsekvenserna av den, om ni förstår vad jag menar. 
  • Anonym ("Det är inte ett påhopp MEN....")

Tänk att det alltid är samma visa varje gång.... "jag menar det inte som kritik/påhopp MEN.... *sätt in valfri kritik/påhopp om kläder/vikt/utseende*".

Jag vill ha på mig det JAG vill ha på mig utan att få störande beteende från män. Jag ha, sedan unga tonåren, älskat tighta kläder och haft på mig det för att JAG gillat det. Fick frågan av en manlig klasskompis på gymnasiet om jag hade det för att visa upp kroppen och fresta killar och bara blängde på honom som svar (vi talar mitten av 90-talet). Jag ska kunna gå mer eller mindre naken utan att ses som "allmän egendom". 

Idag är jag strax under 50, hyfsat nyseparerad och har börjat hitta tillbaka till min stil med tighta jeans, kjolar till strax över knäna, tighta tröjor etc. Jag struntar i vad andra tycker om min klädstil, huvudsaken är att JAG trivs i mina kläder. 

• Anonym (J)

Jag klär mig hur jag vill och bryr mig inte om vad andra tycker. De flesta klär sig dessutom efter vad som är trendigt just nu och inte för att vara sexig eller få uppmärksamhet från män, även om män själva verkar tro det. Om det är magtröjor som är inne så har man det osv. Jag kan däremot tycka att killar i min egen ålder runt 30 inte klär sig så himla bra. De flesta har ingen som helst koll på modet.  

• Anonym (H)

Jag har inga problem med folk som visar mycket hud, men är det så att man visar upp väldigt mycket bör man inte blir förvånad om man får blickar.

• Tremere
    Anonym ("Det är inte ett påhopp MEN....") skrev 2024-12-23 17:24:50 följande:

Tänk att det alltid är samma visa varje gång.... "jag menar det inte som kritik/påhopp MEN.... *sätt in valfri kritik/påhopp om kläder/vikt/utseende*".

Jag vill ha på mig det JAG vill ha på mig utan att få störande beteende från män. Jag ha, sedan unga tonåren, älskat tighta kläder och haft på mig det för att JAG gillat det. Fick frågan av en manlig klasskompis på gymnasiet om jag hade det för att visa upp kroppen och fresta killar och bara blängde på honom som svar (vi talar mitten av 90-talet). Jag ska kunna gå mer eller mindre naken utan att ses som "allmän egendom". 

Idag är jag strax under 50, hyfsat nyseparerad och har börjat hitta tillbaka till min stil med tighta jeans, kjolar till strax över knäna, tighta tröjor etc. Jag struntar i vad andra tycker om min klädstil, huvudsaken är att JAG trivs i mina kläder. 

Jag förstår om det är så jag framstår. 
    Men jag är ärlig i att jag bara vill veta hur man resonerar. 
    Jag dömer verkligen ingen i detta. 
    Det är intressant att läsa era resonemang. 
  • Anonym (A)
    Tremere skrev 2024-12-23 18:19:12 följande:
    Hur resonerar du när du klär dig? 

Klär mig i det jag trivs med. 
  • Anonym (C)

Klär mig gärna vågat och utmanande under sommaren. Har inga problem att erkänna att det kan ge en kick. Och jag är helt ok med att folk tittar , även män förstås. Men ogillar stirrande och dreglande. Titta är ok men inte dregla. Och jag vill inte få kommentarer om min kropp från random personer. Och absolut inte bli kladdad på. Se men inte röra är vad som gäller. Och jag måste säga att de flesta män förstår var gränsen går men tyvärr är det ändå för många som inte gör det.

• Anonym ("Det är inte ett påhopp MEN....")
    Hur man tänker? Man tänker "jag gillar dessa kläder så därför tar jag på mig det". 

Hur tänker du när du klär dig eller köper kläder?
  • fultextad användarhandbok

Då jag klär mig resonerar jag nog på så vis att jag vill att det ska vara bekvämt, men inte ska det vara något som jag associerar till exempelvis poligubbar eller dylikt. Sedan handlar det även om kombinationer. Inte skulle jag ta på mig en halare och träskor och en kappa ovanpå det. Så det handlar om association, bekvämlighet och estetik och förmodligen identifikation i någon mån.

• Anonym (J)
    Hur klär du dig?
  • Xenia

När jag var ung och smal klädde jag mig i kortkort och åtsittande, för att det gjorde alla andra i min ålder. Det som var modernt var ju automatiskt snyggt. Tror inte jag tänkte på vad killar/män skulle tänka.

• Tremere

Som jag förstår det av era svar så tänker ni inte så mycket på vad andra tycker, utan mer vad ni själva trivs i och tycker är snyggt.
    Det jag dock undrar är om unga tjejer tänker likadant?
    Har reflekterat över att det är mest unga tjejer som klär sig mest avslöjande. 
    Ibland så pass att de måste hela tiden tänka på hur de rör sig för att inte avslöja för mycket. 
    Tänker att det måste vara jobbigt att hela tiden passa sig så man inte råkar visa ett bröst eller trosorna. 

Som svar på era frågor om hur jag klär mig. 
    Till fest och speciella tillfällen klär jag mig på ett sätt som jag hoppas att andra skall tycka är snyggt och attraktivt. Försöker klä mig för min ålder.
    Till vardags så har jag det jag tycker är bekvämt. 
    Oftast jeans och tröja. 
    När jag var ung klädde jag mig på sätt som jag visste/hoppades på skulle väcka uppmärksamhet.
    T ex i uniformsjacka :D

Svar på tråden Hur tjejer/kvinnor klär sig.