Hur tjejer/kvinnor klär sig.
Till att börja med vill jag tydliggöra att detta inte är en provokation eller ett angrepp. Det finns inget som rättfärdigar sexuella trakasserier, oavsett situation eller sammanhang.
Jag har noterat att det på sociala medier, forum och andra plattformar ofta diskuteras hur kvinnor upplever obehag av män som stirrar på dem på ett påträngande sätt.
Samtidigt ser man på exempelvis TikTok eller liknande plattformar kvinnor, och ibland väldigt unga tjejer, som bär kläder som kan uppfattas som mycket avklädda.
Jag har full förståelse för argumentet att ingen ska behöva utstå obehagliga kommentarer eller beteenden baserat på hur de klär sig. Det är dock svårt att bortse från det motsägelsefulla i att vissa typer av kläder kan signalera något som bäraren inte vill ska leda till en specifik reaktion.
Det väcker frågor kring intentionen bakom valet av klädstil. För vem klär man sig när man väljer plagg som exempelvis rygglösa linnen som framhäver mycket av kroppen, extremt korta kjolar eller stringbikinis som är mycket avslöjande?
Min fråga är därför: Hur resonerar kvinnor kring dessa klädval? Jag är gissar att de flesta tjejer vet att de kommer att få reaktioner som är oönskade och kan kännas obehagliga, men det verkar samtidigt finnas en förväntan på att dessa reaktioner skall uppstå.
Jag vill betona att min avsikt inte är att kritisera eller döma någon, utan att försöka förstå detta ur ett uppriktigt och nyfiket perspektiv.