• Anna73

Starta cafe???

Hallå,,,

jag e sååå sugen på att starta ett cafe i Helsingborg,, med mysig miljö, lite musik mm...

Ni som bor i HBG vad säger ni?? Det finns ju redan,,, men vill ha förslag på vad som ska finnas på ett super cafe???

Ja även ni som inte bor får gärna komma med förslag??

Hur går man tillväga??
    Nån som gjort det??

tacksam för all hjälp man kan få:)

Vi är 2 om det ,, tycker det känns rätt bra:)

Kramar Anna

• Svar på tråden Starta cafe???
  • jollyjumper

Jag är själv i samma tankar, det skulle vara så mysigt att driva något eget. Som man själv inreder, själv bestämmer vad som ska säljas osv.

Har tyvärr inga råd, men puffar upp

• axelsmamma

Här är änuu en till som går i tankarna fast här i stockholm,jo jag vet att det redan finns massor med caféer men ngnstanns måste det väl ändå finnas plats för 1 till!
    Eller vad tror ni?

• jeli79

Å här finns ännu en till som är sugen. Massor av tips och ideer skulle sitta fint

• Vintersol80

en dröm att starta eget café men för min del blir det isf i Umeå... men än så länge är det bara en dröm
    Lycka till!

• Malounis

Jag hade en dröm en gång i tiden om att öppna café ända sedan den australiensiska serien Grannar gick på tv. Där var det en hade ett café och det såg så kul ut

Helst skulle det ligga nåstans i Spanien, Mallis kanske.

Har jobbat på en del olika caféer under åren, senast för sex år sen då jag var på ett jättemysigt café (Café 41:an kan jag tala om för er som bor i Östersund ). Det var bara jag anställd, och ägaren hon kom bara en stund på förmiddagarna och bakade (haha, slapp den biten!) och sen gick hon hem. Så jag var själv större delen av dagarna. Var jätteskoj att sköta stället själv. Kändes ju nästan som att jag ägde det

Efter några månader så skulle ägaren sälja, hon undrade om jag var intresserad av att köpa! Det var jag ju såklart men efter att ha tänkt efter lite så insåg jag att det var mer jobb än jag skulle orka med att driva eget så jag tackade nej.
    Det var den drömmen det....

Oj, nu kanske det lät som jag vill avskräcka er från att starta egna caféer, det var inte meningen!

Vill önska er alla lycka till i era planer istället såklart!!

• orzia1

Först måste du hitta ngn ide om hur du vill ha det Göra en affärside

sen måste du hitta en lokal, göra budget,kanske kolla efter med vänner o bekanta hur efterfrågan är?

sen ska du kontakta hälsovårdmyndigheten o få tillstånd att bedriva mat/cafe verksamhet i den lokalen du hittat.

Tänka ut vad du vill ha på ditt cafe, ska du baka allt själv? (ställs högre krav från hälsovårdmyndigheten med sep bakrum) ska du ta in hel/halvfabrikat? vad finns att ta hem för saker? vill du tex ha bakad potatis så vad krävs för ugn? o ska du ha rotfrukter/grönsaker som du själv ska tillreda behövs ett separat renseri... Allt detta kan hälsovården svara på.

sen måste du givetvis kanske hitta ngn som hjälper dig ekonomiskt o reg dig för F-skatt
    Lycka till

Många är rädda för döden och ser det som livets slut, men jag är rädd för livet som ser döden som vägen ut
  • soraya

Orzia och Malounis ger bra råd - att ha ett café är mycket hårt slit, långa arbetsdagar och knaper ekonomi åtminstone i början.

Det verkar mysigt, ja visst, men man ska nog vara medveten om vad det är man ger sig in på...

• Chutzpah

Jag har haft kafé. Sjuttontimmarsarbetsdagar sju gånger i veckan. Men kul.

Svar på tråden Starta cafe???