Ettåring håller oss vakna om nätterna
Vår ettåring håller oss vakna om nätterna och jag blir snart galen av sömnbrist. Kan det bero på nattskräck? Han är inte sjuk och har inte ont nånstans.
Vår ettåring håller oss vakna om nätterna och jag blir snart galen av sömnbrist. Kan det bero på nattskräck? Han är inte sjuk och har inte ont nånstans.
Mal ner en melatonin i 1-åringens välling
Nattskräck ter ju sig på ett visst sätt. Har Du läst lite om det och tycker att det stämmer in? Är det så att barnet bara vaknar och har svårt att komma till ro eller är lilla väldigt ledsen samtidigt? Har han alltid haft knepiga nätter eller har det börjat på senaste tiden?
Hur ser era nätter ut?
Du får berätta mer om hur natten ser ut . Är barnet vaket hela tiden eller vad händer? Hur ser sömnen ur resten av dagen för barnet?
Är det hungrigt?
Sov i skift så att ni båda får 4 timmars sömn. Det är nästan omöjligt att problemlösa eller utvärdera situationen rationellt när hjärnan håller på att gå under av sömnbrist. Så börja med att ni vuxna får sova i skift.
Sedan observerar ni. När, var, hur vaknar och sover barnet? Hur somnar hen? Är det något som väcker barnet? Var sover barnet? Finns det något sätt att förbättra den platsen för att optimera sömn när det kommer till mörker/ljus, ljud, temperatur, sällskap? Hur ser dagarna och sömnrutinerna på dagarna ut? Finns det några samband mellan aktiviteter och vad ni gör på dagarna och hur barnet sover? Finns det samband mellan vad hen äter och hur hen sover? Mellan när hen äter och hur hen sover? Finns det någon medicinsk orsak, alltså har barnet tex ont i tänderna, reflux, sömnapnè eller magknip? Osv, etc.
Är det nattskräck så har jag haft framgång med att störa sömncykeln genom att väcka upp barnet en 15-30 minuter innan det brukar få sin nattskräck. Tydligen så sker nattskräcken i en bestämd fas av sömnen och genom att störa sömncykeln så kan man undvika att de kommer in i den fasen.
Helt normalt om du frågar mig. Vår son höll oss vakna under sina två första år. I perioder vaknade han en gång i minuten ungefär. Det brukar kunna vara magen som krånglar, drömmar eller annat. Uttrycket 'sleep like a baby' skrattar jag bara åt.
Nattskräck är nåt annat, det hade vår son också i perioder, och egentligen bara om han blev kissnödig på natten. När han väl hade lyckats gå upp och kissa, blev han kvar på badrumsgolvet och vrålade och grät helt hysteriskt, och vägrade bli buren tillbaka till sängen. Det kunde hålla på i en halvtimme, han var aldrig medveten om vad han gjorde och kom aldrig ihåg det dagen efter.
Jag tror att jag vet vad det beror på nu och förstår inte varför jag inte tänkte på det, men jag tror det beror på en tand i överkäken som håller på spricka igenom. Natten till dag var lite bättre så förhoppningsvis blir det bättre.
Jag tror att jag vet vad det beror på nu och förstår inte varför jag inte tänkte på det, men jag tror det beror på en tand i överkäken som håller på spricka igenom. Natten till dag var lite bättre så förhoppningsvis blir det bättre.
Snart är han större ,och då är det andra problem..
Snart är han större ,och då är det andra problem..