• Anonym (oro)

Crp 300, sjunkit drastiskt i samband med antibiotika. Spridd cancer?

Hej. Jag har en bekant med trippel negativ bröstcancer, vid upptäckt ej spridd till lymfkörtlar och under 2cm. Man har opererat och hon var på sista veckan av sin post op cytostatika kur i tablettform när hon plötsligt vaknade upp med 40 graders feber. CRP gick från 3 till 300 från en dag till en annan. Hon lades in på sjukhus och antibiotika sattes in, några dagar senare var CRP nere på 40. Hela tiden har feber och Trötthet varit enda symtomen. Nu mår hon bättre men enorm trötthet och fortsatt lite suvfebril. 

Hon är livrädd att det är metastaser. Läkaren trodde ej det då hon fortsatt äter cytostatika men oron kvarstår. Men hade CRP verkligen gått från 3 till 300 över en dag om orsaken är avancerad cancer? och hade Crp gått ner drastiskt vid insättning av antibiotika? Bör man utred orsaken till hög feber utan andra symtom och Crp på över 300 vidare? Inga fynd vid blod odlingar etc. Kan det ändå vara progressiv cancer?

• Svar på tråden Crp 300, sjunkit drastiskt i samband med antibiotika. Spridd cancer?
  • Anonym (oro)

Någon som har koll på detta?,?

• mammabitch

Snarare en infektion, man kan få väldigt nersatt immunförsvar av vissa cytostatika!

• Plupp73

Allra troligast har hennes cytostatika tryckt ner hennes leukocyter, dvs immunförsvar. Det gör henne mer infektionskänslig. Det gör att infektionen hon fick drog iväg snabbt med högt Crp, men antibiotikabehandlingenbgav snabb effekt, därför sjönk Crp. 
    Så det finns naturliga förklaringar också. Men alla människor med cancer är rädda för spridning och tänker på det först av allt.
    Cytostatika ger sänkt immunförsvar, och det är det största skälet till att de flesta patienter inte klarar hur lång kurer som helst

• Plupp73

Cellgifter/cytostatika är till för att döda celler som delar sig fort, dvs cancerceller. Men de dödar också andra celler som delar sig fort, tex benmärgens celler och slemhinnan i magsäcken och tarmarna
     Därför ger de sänkt blodvärde, sänkt immunförsvar och illamående och diarreer 

• Lynx123

Jobbigt men skulle avråda er båda att söka svar på medicinska frågor på familjeliv, googlen och sociala medier. Det här är.för.experterna. Hoppas att allt går bra.

• mammabitch
    Lynx123 skrev 2024-12-28 23:01:21 följande:

Jobbigt men skulle avråda er båda att söka svar på medicinska frågor på familjeliv, googlen och sociala medier. Det här är.för.experterna. Hoppas att allt går bra.

Faktum är att TS fick ett relevant kort svar av mig och ett långt och mer informativt av Plupp. Vi kommer båda, såvitt jag vet, från vården och jag har också (tyvärr) en annan erfarenhet av behandlingar mot cancer. Det ersätter inte en förklaring av behandlande läkare, men kanske kan lugna lite i väntan på det?

Håller annars med att svar på FL och andra forum ska tas med en stor nypa salt
  • Anonym (oro)

Väldigt tacksam för era svar. Hon har frågat läkaren på onkologsvd som sa att det var väldigt låg sannolikhet att detta var inflammerade tumörer som orsakade febern då hon fortsatt äter cytostatika.

Men man kan väl få spridning trots att man äter cytostatika men endast i tablettform?
    Sen måste det vara ovanligt att ha feber som absolut enda syntom men ändå Crp över 300? Möjligtvis lite hosta.

Jag tycker det är märkligt att dom inte kontrollerar att just spridning kan vara orsak till detta när hon själv är orolig för det?

• Anonym (M)
    Anonym (oro) skrev 2024-12-29 08:02:22 följande:

Väldigt tacksam för era svar. Hon har frågat läkaren på onkologsvd som sa att det var väldigt låg sannolikhet att detta var inflammerade tumörer som orsakade febern då hon fortsatt äter cytostatika.

Men man kan väl få spridning trots att man äter cytostatika men endast i tablettform?
    Sen måste det vara ovanligt att ha feber som absolut enda syntom men ändå Crp över 300? Möjligtvis lite hosta.

Jag tycker det är märkligt att dom inte kontrollerar att just spridning kan vara orsak till detta när hon själv är orolig för det?

Nej, det är inte ovanligt med hög feber och cro över 300 vid en infektion. Snarare oerhört vanligt. 
Svar på tråden Crp 300, sjunkit drastiskt i samband med antibiotika. Spridd cancer?