• Anonym (Ts)

Kollega har synpunkter på hur jag klär mig

Hej.

Min kollega har synpunkter på hur jag klär mig och påpekar att jag har åtsittande kläder. Klär mig ofta i jeans och tröja/skjorta och ibland i klänning men aldrig för kort. Vi är kollegor och känner inte varandra privat. Är det verkligen ok att en manlig kollega påpekar hur jag klär mig?! 

Vh Ts

• Svar på tråden Kollega har synpunkter på hur jag klär mig
  • Anonym (Lis)

Kort svar: nej.

Längre svar: om det bryter mot ev etiketter på jobbet så ja. Men det verkar det ju inte göra. Så ta ett snack med andra kollegor du litar på eller chefen om detta.  Det är inte ett okej beteende. 

• Anonym (Halvmansk Sven)

Du glömde nämna att du förväntas infinna dig i varselkläder och skyddsskor. Inte? Nähe, hur ska någon kunna bedöma om vi inte vet vilka regler som gäller kring er klädsel?

-Arne säger att jag inte får öppna dörren! Är det ok?
    -Ja, vi är ju på ett flygplan ändå ...

• Desperado
    Anonym (Ts) skrev 2024-12-29 00:25:01 följande:
    Kollega har synpunkter på hur jag klär mig

Hej.

Min kollega har synpunkter på hur jag klär mig och påpekar att jag har åtsittande kläder. Klär mig ofta i jeans och tröja/skjorta och ibland i klänning men aldrig för kort. Vi är kollegor och känner inte varandra privat. Är det verkligen ok att en manlig kollega påpekar hur jag klär mig?! 

Vh Ts

Börja med att kolla vad personalhandboken säger. Därefter tar Du det till Din chef och personalavdelningen och får det dokumenterat. Har kollegan åsikter efter detta så är det hans problem, inte längre dit.
  • Noname00

Av ren nyfikenhet, vad är det för företag, hur gamla är ni ungefär.

Jobbar själv på statligt företag och det är många kvinnor som går runt i tighta jeans åtsittande kläder, kavaj, jeans m.m.

En del har ibland lite lätt uringat, vi har några som klär sig i kort kjol nu pratar vi inte så rumpan syns.

Ja är man inget av ovan stör mig tvärton, jag tycker det är trevligt och vackert även om jag inte glor eller stirrar och kommenterar.

Svar på tråden Kollega har synpunkter på hur jag klär mig