• Tvivlar123

Sambo med extremt stora skulder

Jag brottas med ett problem som jag inte vet hur jag ska hantera.

Redan när vi flyttade ihop hade min sambo en del skulder men han förklarade dem och det var ändå rimliga förklaringar och han berättade om lösningen för att hantera dem osv och det var trovärdigt. Under åren har det dock dykt upp fler och fler skulder och jag köper inte längre förklaringarna att han haft "otur". Jag vet också om att en del av dem kommer från dåliga affärer och några från rättstvister som han förlorat. Jag trodde att jag kände till det mesta tills det nyligen dök upp ytterligare en skuld och det var väl lite sista droppen.

Nu känner jag att jag inte litar på honom alls och jag undrar hur länge detta ska kunna fortgå. Han har högt saldo hos KF men ingen löneutmäting då han jobbar deltid och jag antar att det inte är lönt att mäta ut det. Skulderna uppgår till ett par miljoner allt som allt (vad jag vet) och försöker jag ta upp det så blir han bara arg för att jag inte litar på honom och hans förmåga att lösa det.

Relationen är som ni förstår inte så bra men det finns två barn iblandade vilket gör det svårare. Jag förstår ju att han förmodligen aldrig kommer komma ur detta och jag funderar på hur det kan drabba mig?

Jag inser att det är svårt att få lån till bostad (vi hyr nu men jag har ekonomi för att köpa bostad inom något år), han kan ju knappast stå med på ett lån. Vi har separat ekonomi nu och äger ingenting gemensamt och har inga planer på att gifta oss.

Egentligen är han en bra man och en bra pappa men detta undanhållande och i vissa fall rena lögner om ekonomin har ju fått mitt förtroende för honom att upphöra helt och det är svårt att känna några känslor för honom nu. Alla skulder överskuggar allt. Samtidigt står jag knappt ut med tanken att ha barnen på halvtid och jag undrar dessutom hur han ens ska klara sig utan mig? Han har inte råd att bo kvar ensam där vi bor nu men det har jag. Samtidigt vet jag inte ens hur han skulle kunna få en annan bostad och någonstans drabbar det ju ändå barnen, de har ju rätt till sin pappa.

Jag behöver hjälp kring hur jag ska resonera. Går det ens att få ett vettigt liv ihop med såna skulder eller kommer det följa mig också hela livet?

• Svar på tråden Sambo med extremt stora skulder
  • Anonym (Qwerty)

Du gick in i detta med öppna ögon. Sedan har det inte blivit bättre men du har ändå fortsatt med att skaffa barn. Ni verkar på ett sätt ganska lika. Tar stora risker och förmår inte se konsekvenserna. 

Han är en vuxen man och en bra pappa och vettig, skriver du. Varför tvekar du då att lämna? 

Bra att du inte blandar ihop din ekonomi med hans, även om jag förmodar att du försörjer honom. 

• Anonym (Anna)

Om han har skulder på flera miljoner behöver han ansöka om skuldsanering känns som enda sättet att bli skuldfri annan är han nog tyvärr dömd till ett liv i evig skuld. Och du blir ju bakbunden ni kommer ju inte kunna köpa ett boende osv. Usch lider med dig. Hur gamla är barnen?

• Meddelande borttaget
  • Anders1970
    Tvivlar123 skrev 2024-12-29 11:25:57 följande:
    Sambo med extremt stora skulder

Jag brottas med ett problem som jag inte vet hur jag ska hantera.

Redan när vi flyttade ihop hade min sambo en del skulder men han förklarade dem och det var ändå rimliga förklaringar och han berättade om lösningen för att hantera dem osv och det var trovärdigt. Under åren har det dock dykt upp fler och fler skulder och jag köper inte längre förklaringarna att han haft "otur"

Jag behöver hjälp kring hur jag ska resonera. Går det ens att få ett vettigt liv ihop med såna skulder eller kommer det följa mig också hela livet?

Din magkänsla signalerar rätt, dra dig ur relationen.

Du vardag kommer tillslut vara att du o barnen sitter med skulder.

Att han hänvisar till "otur" är VARNING och tyder på noll i insikt. Att skulder växer ellet blir flera är även BIG NONO.

Din sambo är ekonomiskt där av en orsak, hans val och grovt bristande konsikvens tänk.

Läs det "Fniluren" skriver, mycket klokt.
  • Anonym (Kronofogdekundens fru)

Jag kan berätta om mina erfarenheter, kanske hjälper det något.

När jag träffade min man för nästan 10 år sedan var han rejält skuldsatt, och det berättade han på ett tidigt stadium. Då visste han inte själv hur illa det var. Han hade löneutmätning och jobbade heltid, och trodde sig kunna bli skuldfri inom några år. Men när han började titta närmre konstaterade han att trots ett års löneutmätning hade skulderna inte minskat, utan tvärtemot ökat, eftersom inkassobolagen hade så höga räntor. 
    Jag föreslog att han skulle söka skuldsanering, och vi hjälptes åt med ansökan. Många inkassobolag att logga in på Mina Sidor hos! Totalen landade på nästan 2 miljoner. Hick! I ansökan ska den skuldsatte ange vad hen själv gjort för att bli skuldfri, och där skrev min man att han jobbat heltid för att kunna dra in mer pengar till sina skulder, även under den tiden barnen var små och han egentligen kunnat jobba deltid.
    Ansökan beviljades, och nu i november gjorde min man den sista månadsbetalningen efter 5 år med skuldsanering. Så skönt!
    Så det är mitt första tips: din sambo bör söka skuldsanering! Helt seriöst tycker jag att du kan villkora relationen med det; söker han inte, kommer du göra slut och flytta. Det är förstås inte säkert att han beviljas skusan, eftersom han jobbar deltid för att undgå löneutmätning, men om han inte söker eller blir nekad kommer han säkerligen vara skuldsatt resten av livet, och det är inget kul liv varken för dig eller barnen. Det blir ett fattigt och begränsat liv.

Hur har vi haft det de här åren? Det har varit tufft, även om det funnits ljus i slutet av tunneln. Vi är gifta, men har ett äktenskapsförord som säger att i princip allt som är värdefullt är min enskilda egendom. Vi har köpt hus under tiden, eller rättare sagt, jag har köpt hus, den som inte är kreditvärdig får inte låna en spänn. Det blev inget dyrt hus, eftersom banken räknade på att jag utöver mig själv och barnen även skulle försörja min man helt och hållet. Hans inkomst räknades som 0 kr, eftersom han inte stod på lånet. Det är mitt tips; vill du köpa hus, säg till banken att du tänker separera från din sambo och flytta till hus med barnen. Du+barn ger en bättre kalkyl än du+barn+sambo, eftersom du räknas som ensam familjeförsörjare när din sambo inte får låna.

Ska det finnas något hopp för er relation, måste din sambo inse att det finns ett allvarligt problem i form av hans skulder. Vill han inte inse att det är ett problem, tror jag knappast relationen överlever i längden. Du får lov att låta honom ta eget ansvar för att fixa bostad efter separationen. Det är hans skulder och därmed hans problem. Tyvärr kommer det att påverka era barn, men du har möjlighet att ge dem en vettig ekonomi på halvtid åtminstone.

• Anonym (Göran)

Det första man gör är inte att fråga om ekonomin när man träffar en partner. 

men när man ska flytta ihop oavsett boendeform då ska man fråga om ekonomin.  Har personen en dålig ekonomi kan personen få en chans att ordna upp den. 

finns inte viljan förmågan ska man inte flytta ihop. Det kan innebära att man själv blir drabbad ekonomiskt  

det är allvarliga saker det där med ekonomin.

du borde fundera på att separera  han har visar ingen vilja att vara öppen med sin skuld?

• Tvivlar123
    Anonym (Kronofogdekundens fru) skrev 2024-12-29 12:04:01 följande:

Jag kan berätta om mina erfarenheter, kanske hjälper det något.

När jag träffade min man för nästan 10 år sedan var han rejält skuldsatt, och det berättade han på ett tidigt stadium. Då visste han inte själv hur illa det var. Han hade löneutmätning och jobbade heltid, och trodde sig kunna bli skuldfri inom några år. Men när han började titta närmre konstaterade han att trots ett års löneutmätning hade skulderna inte minskat, utan tvärtemot ökat, eftersom inkassobolagen hade så höga räntor. 
    Jag föreslog att han skulle söka skuldsanering, och vi hjälptes åt med ansökan. Många inkassobolag att logga in på Mina Sidor hos! Totalen landade på nästan 2 miljoner. Hick! I ansökan ska den skuldsatte ange vad hen själv gjort för att bli skuldfri, och där skrev min man att han jobbat heltid för att kunna dra in mer pengar till sina skulder, även under den tiden barnen var små och han egentligen kunnat jobba deltid.
    Ansökan beviljades, och nu i november gjorde min man den sista månadsbetalningen efter 5 år med skuldsanering. Så skönt!
    Så det är mitt första tips: din sambo bör söka skuldsanering! Helt seriöst tycker jag att du kan villkora relationen med det; söker han inte, kommer du göra slut och flytta. Det är förstås inte säkert att han beviljas skusan, eftersom han jobbar deltid för att undgå löneutmätning, men om han inte söker eller blir nekad kommer han säkerligen vara skuldsatt resten av livet, och det är inget kul liv varken för dig eller barnen. Det blir ett fattigt och begränsat liv.

Hur har vi haft det de här åren? Det har varit tufft, även om det funnits ljus i slutet av tunneln. Vi är gifta, men har ett äktenskapsförord som säger att i princip allt som är värdefullt är min enskilda egendom. Vi har köpt hus under tiden, eller rättare sagt, jag har köpt hus, den som inte är kreditvärdig får inte låna en spänn. Det blev inget dyrt hus, eftersom banken räknade på att jag utöver mig själv och barnen även skulle försörja min man helt och hållet. Hans inkomst räknades som 0 kr, eftersom han inte stod på lånet. Det är mitt tips; vill du köpa hus, säg till banken att du tänker separera från din sambo och flytta till hus med barnen. Du+barn ger en bättre kalkyl än du+barn+sambo, eftersom du räknas som ensam familjeförsörjare när din sambo inte får låna.

Ska det finnas något hopp för er relation, måste din sambo inse att det finns ett allvarligt problem i form av hans skulder. Vill han inte inse att det är ett problem, tror jag knappast relationen överlever i längden. Du får lov att låta honom ta eget ansvar för att fixa bostad efter separationen. Det är hans skulder och därmed hans problem. Tyvärr kommer det att påverka era barn, men du har möjlighet att ge dem en vettig ekonomi på halvtid åtminstone.

Tack för dina insikter! Lite det jag hoppades hitta här. Han har sökt skuldsanering tidigare men fått avslag, trots att han då jobbade mer än heltid. Säkert värt att försöka om han tar sig i kragen och börjar jobba heltid igen.

Har räknat precis som du, om jag skulle köpa hus själv med honom i kalkylen blir det extremt litet och trångt för 4 personer men utan honom, själv med barnen blir det ändå ett rimligt boende. 

Tillägg till tråden: Jag kände till en del skulder när vi flyttade ihop och blev gravida. Dessa skulder är nu borta enligt den plan han visade mig då. Tyvärr fanns det redan vid det tillfället flera skulder som han inte berättade om förrän jag upptäckte det av en slump (när vi redan hade fått barn) och räntorna på dem plus ett antal andra som dykt upp under åren har gjort att beloppen nu är flera miljoner. 

• Anonym (..)

Han är speltorsk, 100%

• Anonym (Kronofogdekundens fru)
    Tvivlar123 skrev 2024-12-29 12:24:06 följande:

Tack för dina insikter! Lite det jag hoppades hitta här. Han har sökt skuldsanering tidigare men fått avslag, trots att han då jobbade mer än heltid. Säkert värt att försöka om han tar sig i kragen och börjar jobba heltid igen.

Har räknat precis som du, om jag skulle köpa hus själv med honom i kalkylen blir det extremt litet och trångt för 4 personer men utan honom, själv med barnen blir det ändå ett rimligt boende. 

Varför fick han avslag på ansökan om skuldsanering? Det går förstås att söka igen, men det är bara lönt om han förändrat det som gjorde att han fick avslag första gången.
     Låter bra att du kan köpa ett boende åt dig och barnen!

Det är många skuldsatta som ljuger pga skam. Att din sambo bara varit delvis ärlig om sina skulder kan bero på anledningen till skulderna, som kan vara extra skambelagd. Är han spelmissbrukare som föreslagits i tråden?
  • Anonym (S)

Spontant så tänker jag lämna.. 

Men om du vill vara kvar så behöver det sättas krav på honom, 1 - han måste ha ett heltidsjobb för att kunna betala av mer på lånen, 2 - transparens. Du måste få veta exakt hur läget ser ut och han måste verkligen anstränga sig för att lösa situation 

• Goneril
    Anonym (Göran) skrev 2024-12-29 12:10:47 följande:

Det första man gör är inte att fråga om ekonomin när man träffar en partner. 

men när man ska flytta ihop oavsett boendeform då ska man fråga om ekonomin.  Har personen en dålig ekonomi kan personen få en chans att ordna upp den. 

finns inte viljan förmågan ska man inte flytta ihop. Det kan innebära att man själv blir drabbad ekonomiskt  

det är allvarliga saker det där med ekonomin.

du borde fundera på att separera  han har visar ingen vilja att vara öppen med sin skuld?

Det är nog det första man gör när det gäller en presumtiv partner. Varför inleda något med någon som inte har koll på ekonomin? Det begränsar och slår tillbaka på partnern. Att inte kunna resa eller ha ett socialt liv tillsammans om man inte själv står för notan, det skulle jag aldrig ställa upp på. Nu talar jag om dejtingtiden, långt ifrån ett samboförhållande, men jag skulle inte överhuvudtaget vilja vara tillsammans med  nån som inte kan sköta sin ekonomi. Idag finns utmärkta möjligheter att skapa sig en uppfattning, tidigt. Upptäcks en massa elände är det bara att blockera.
  • Yllop

Står ts för alla utgifter i hushållet som hyra, el, telefon, försäkringar, mat osv?

Personer som är skuldsatta har en tendens att dra in personer i sin omgivningen som make/maka/sambo/föräldrar/syskon i sin dåliga ekonomi.
    Man vill vara snäll och försöka hjälpa till och plötsligt står man där med flera hundratusen kronor i lån.

Rädda dig själv och dina barn och flytta ifrån honom. Framför allt nu när du tappat allt förtroende för honom.

• Anonym (Hannah)
    Tvivlar123 skrev 2024-12-29 12:24:06 följande:

Tillägg till tråden: Jag kände till en del skulder när vi flyttade ihop och blev gravida. Dessa skulder är nu borta enligt den plan han visade mig då. Tyvärr fanns det redan vid det tillfället flera skulder som han inte berättade om förrän jag upptäckte det av en slump (när vi redan hade fått barn) och räntorna på dem plus ett antal andra som dykt upp under åren har gjort att beloppen nu är flera miljoner. 

Kan  minnas fel men jag tror en anledning till att man får avslag på sin skuldsanering är för att man fortsatt upprätthålla beteendet (tar nya lån) samtidigt/precis innan som man söker skuldsaneringen. Har för mig att man ska kunna påvisa att man 1) försökt betala av lånen man har 2) inte tagit nya lån under en viss tid. Men någon annan kanske har bättre koll på detta. 

Tror att det inte spelar någon roll om han så jobbar 200% när han ansöker om skuldsanering om han samtidigt fortsätter ta nya lån.

• Jårdi

Har lite liknande erfarenhet. 

när jsg och min sambo fick vårat första barn visade det sig att han hade ett spelmissbruk som pågått ett tag. Ganska stora skulder. Han tog inget ansvar för det så han fick flytta ut. Nu är vi särbos. Han har fortfarande skulder men tar ansvar För dem. Men det är skönt att vi har separata ekonomier och jag tror det är viktigt att han får reda ut sin skit på egen hand. Visst är det tråkigt att han alltid har mindre inkomst än mig, men det viktigaste för mig är att han tar ansvar för det och är en bra pappa. Nu såg jag att du oroade dig över att han inte har råd att bo kvar, kan du ha blivit medberoende? Finns anhörigstöd i de flesta kommunerna. kanske kan det bli ett uppvaknande för honom om du ber honom flytta ut? Han kommer reda ut det,  kanske tar lite tid dock. Jag tror det är en viktigt del av processen i att komma till insikt om sin problematik att det blir, ibland hårda, konsekvenser för en och att man på egen hand måste rodda i det. I längden kommer han växa som person av det. Bara lite tankar från mig. 

Svar på tråden Sambo med extremt stora skulder