• glanneys

8-åring vill inte leka med andra barn som bestämmer

Vår 8-åring har under senaste året haft många barn som vill komma hem och leka med henne men hon har själv varit mindre och mindre sugen på att leka med dem. Hon har berättat att de barn hon leker med vill bestämma mycket och att hon inte vill säga emot för att de då blir sura, arga eller går till något annat barn och beklagar sig. 

Hennes utbud av umgänge krymper och krymper. Jag har försökt att peppa henne att säga ifrån och att alla ska få bestämma. Hon är enda barnet och även många av hennes kompisar är det. Jag är rädd för att hon ska bli själv till slut och inte ha någon att leka med för att hon inte vill säga ifrån.

Hon har börjat säga ifrån mot barn hon känner sedan dagis och det är något vi peppat henne att göra och hejat på henne. Men det är också barn hon inte lekt med på ett tag.

Jag vet inte hur vi ska hjälpa henne mer. Jag vill säga till henne att om hon inte säger ifrån och själv bestämmer kommer hon till slut inte ha någon att leka med men det känns inte som något bra att säga. 

Hon trivs bra att leka själv och tar sällan initativ till att leka med andra barn. Som orolig förälder vill jag inte att hon ska bli stugsittare som hellre undviker att säga ifrån än att träna på det och också får bestämma lekar. 

Mvh

Svar på tråden 8-åring vill inte leka med andra barn som bestämmer