• LerdeY

Har fått kondylom av partner, som tydligen aldrig haft sex innan mig

Hej!

Jag har nyligen fått kondylom, ett par månader efter att min partner haft det. Hennes frystes bort och behandlades.

När hon berättade för mig om sin diagnos tänkte jag inget vidare, visste inget om det viruset. Men nu när jag läser online ser jag mycket om att det ska finnas i kroppar som legat med mer än en partner osåvidare.

Min tjej och jag har pratat i 6 år, sedan vi var jätte unga och hon har sagt att hon aldrig haft någon form av sexuell kontakt innan mig. Jag har ej heller.

Talar hon sanning? Hur kommer det sig att hon fick kondylom Isåfall? I underlivet? Hon sa att hon kan ha fått det av att ha på sig arbetskläder utan trosor, att hon ej är vaccinerad mot HPV och en massa andra saker som jag misstänker är bortförklaringar.

Snälla hjälp med lite ärliga kommentarer, åsikter. Inga känslomässiga comfort kommentarer eller empati sökes, bara second opinions.

• Svar på tråden Har fått kondylom av partner, som tydligen aldrig haft sex innan mig
  • Zoegazz

Helt ärligt tror jag inte man kan få det utan en sexuell kontakt, däremot kan du ha smittat henne och hon fått utslag innan dig och du fått det efteråt, kan ligga latent länge vad jag förstått. 

• Anonym (Grabb)

Som ovan.

Kan likväl varit du som burit på smittan, och så har ni bollat den sinsemellan.

• Anonym (Hej)

Eftersom hon kommer med orsaker som svar på frågetecken till dig så tyder det ju på att hon försöker dölja något. 

Hade hon fått kondylom utan att hon haft sexuell kontakt med någon annan än dig och att du samtidigt vet att du absolut inte är den som smittat henne. Så borde hennes reaktion vara chock och behov av att få veta sanningen av dig, om du varit med någon annan.

Finns det någon orsak till att hon vill att du ska tro att du är den enda hon haft sex med? 

• Anonym (Nä)

Hon ljuger som en häst travar och måste tro att du är totalt dum i huvudet. Man får inte kondylom av arbetskläder!! Eftersom hon ljuger så totalt idiotiskt dåligt så tyder det på att hon mycket väl vet att hon har blivit smittad av någon annan. Måste inte vara otrohet men man får det inte ur tomma intet.

• Anonym (Grabb)

Sorry läste lite noggrannare nu... att varken du eller hon har haft några tidigare sexuella erfarenheter.

Det gör väl det lite knepigare. Sen behöver det ju inte innebära att hon har varit otrogen. Kan ju vara så enkelt som att hon helt enkelt har haft sex innan ni blev tillsammans, men kanske känt sig pressad att hålla fast vid sin "oskuld", av olika anledningar...

• Anonym (Malin)

Är ni säkra på at vårtorna är kondylom, man kan få utslag ändå?

Kondylom kan överföras från mamma till barnet vid förlossningen, även om det är ovanligt. Så om ett barn får kondylom ska man inte utgå från att det har blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp.

• Anonym (Smitta)

Det smittar bara genom sex. Antingen har hon varit med någon annan, eller du och så har ni smittat varandra.

• Anonym (Toker)

Eftersom du vet med dig att du var oskuld så var hon det antagligen inte.

Visst kan du få sjukdomen första och enda gången du har sex. Men då ska du ha en jävla otur. Mer sannolikt är hon mer sexuellt erfaren än du fått reda på.

Varför kom hon ens på att testa sig?

• Anonym (Detta)
    Anonym (Malin) skrev 2024-12-30 16:53:44 följande:

Är ni säkra på at vårtorna är kondylom, man kan få utslag ändå?

Kondylom kan överföras från mamma till barnet vid förlossningen, även om det är ovanligt. Så om ett barn får kondylom ska man inte utgå från att det har blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp.

Jag arbetar på förlossningen. Skulle just gå in och skriva detta i tråden, men såg att du redan hade skrivit detta inlägg. Detta är alltså fullt möjligt. 
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Detta) skrev 2024-12-30 17:18:18 följande:
    Jag arbetar på förlossningen. Skulle just gå in och skriva detta i tråden, men såg att du redan hade skrivit detta inlägg. Detta är alltså fullt möjligt. 
    Står på 1177 att det läker ut av sig själv? Förstod det som att TS tjej var ung, men ändå lovlig.
Svar på tråden Har fått kondylom av partner, som tydligen aldrig haft sex innan mig