• Anonym (Ledsen)

Är det ok att fira nyår med sina vänner medan partner är ensam hemma?

Hej! 
    Jag kanske överdriver med blev jätteledsen att min särbo ska åka till sin vän, hans särbo och eventuellt även andra gäster för att fira nyår. Att fira med mig oavsätt omständigheter var inte ett självklart val.

Känner mig som ett "andra val "-alternativ. 

Vi är ihop 1 år och 8 månader och började prata och även planera lite framtid tillsammans. Eftersom min särbo arbetar på helgerna och jag på vardagar har vi inte så stort utrymme för att umgås. (Dessutom jag har två tonåringar som också behöver tid med sin mamma.)

Min särbo åker varje söndag efter jobbet hem till sin vän för att äta middag. De sägs i söndags också. Igår fick jag en fråga om jag ville följa med till hans vän men jag tackade nej. Det känns att det är självklart att han ska dit men han ville rädda upp situationen eftersom jag ska vara ensam hemma. 

I min värld så man vill vara med den man älskar, även om det inte kommer att serveras en smaskig middag.
    Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Är det ok att fira nyår med sina vänner medan partner är ensam hemma?
  • Hjelm

Fast du var ju inbjuden att följa med? Han tyckte kanske att detta var det perfekta tillfället för dig att få träffa hans vänner och bli introducerad i det gänget, men du tackade nej.
    Man har inte roligare än man gör sig...

Om du heller inte har presenterat ett alternativ - typ "det skulle vara så mysigt om vi firade nyår på tu man hand bara du och jag, skulle du vilja det?" -  kan man absolut inte klandra honom för att han går på den fest han brukar gå på och sedan länge är inbjuden till. Du fick som sagt följa med men valde att inte göra det.

• Dexter dot com

Varför tackade du nej till att följa med och varför skulle du inte kunna bjuda på en smaskig middag på nyårsaftonen?

• Anonym (Håller med)

Du har rätt här ts. Det borde ha varit självklart att du skulle ha varit prion, oavsett vad hans vänner bjuder in till. Ni borde alltså ha gjort gemensamma planer först. Om en inbjudan sedan kommer så hade ni valt som par att gå eller inte.

Däremot undrar jag hur detta kan komma ur tomma intet. Hade ni inte pratat om nyår alls? Varför inte? Om du ville fira med honom så hade du kunnat ta upp det i början av månaden.

• Anonym (j)

Dom frågade ju om du ville följa med så vad är problemet? 

• Anonym

JAg trodde först att ts inte var bjuden och tyckte att särbon var en knöl, men sedan framgick att ts visst var bjuden men tackade nej.

Inte ett dugg synd om ts, hon har valt själv.

• Kirenaj68
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-31 11:04:07 följande:
    Är det ok att fira nyår med sina vänner medan partner är ensam hemma?

Hej! 
    Jag kanske överdriver med blev jätteledsen att min särbo ska åka till sin vän, hans särbo och eventuellt även andra gäster för att fira nyår. Att fira med mig oavsätt omständigheter var inte ett självklart val.

Känner mig som ett "andra val "-alternativ. 

Vi är ihop 1 år och 8 månader och började prata och även planera lite framtid tillsammans. Eftersom min särbo arbetar på helgerna och jag på vardagar har vi inte så stort utrymme för att umgås. (Dessutom jag har två tonåringar som också behöver tid med sin mamma.)

Min särbo åker varje söndag efter jobbet hem till sin vän för att äta middag. De sägs i söndags också. Igår fick jag en fråga om jag ville följa med till hans vän men jag tackade nej. Det känns att det är självklart att han ska dit men han ville rädda upp situationen eftersom jag ska vara ensam hemma. 

I min värld så man vill vara med den man älskar, även om det inte kommer att serveras en smaskig middag.
    Vad tycker ni? 

Du hade mina sympatier tills du sa att du tackade nej till hans inbjudan.
  • Anonym (Ledsen)
    Dexter dot com skrev 2024-12-31 11:13:50 följande:

Varför tackade du nej till att följa med och varför skulle du inte kunna bjuda på en smaskig middag på nyårsaftonen?

Det skulle vara annorlunda om han meddelade för några dagar sedan att VI är inbjudna till hans vän. Och frågade om VI ska gå dit eller om vi ska göra något annat. 

Just nu så jag upplever att han frågade i sista stunden för att ha rent samvete och han förmodligen viste att jag kommer att tacka nej. 

Hans vän är mycket bra i köket och bjuder på mycket goda rätter. Jag äter inte kött och är inte så skicklig på att laga mat. Så kan man snabbt lista ut att mina middagar inte kan konkurrera med vännens. Dessutom så ville jag inte "tvinga" honom att stanna hemma med mig.
  • Anonym (HG)

Rubriken borde ha varit:

Är det ok att fira nyår med sina vänner medan partner är ensam hemma trots att hon var inbjuden och själv valde att vara ensam?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym skrev 2024-12-31 12:04:22 följande:

JAg trodde först att ts inte var bjuden och tyckte att särbon var en knöl, men sedan framgick att ts visst var bjuden men tackade nej.

Inte ett dugg synd om ts, hon har valt själv.

Förtydligande: Jag har inte fått inbjudan.  Utan min särbo ville att jag skulle följa med honom. 
  • Limajo
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-31 12:05:41 följande:
    Det skulle vara annorlunda om han meddelade för några dagar sedan att VI är inbjudna till hans vän. Och frågade om VI ska gå dit eller om vi ska göra något annat. 

Just nu så jag upplever att han frågade i sista stunden för att ha rent samvete och han förmodligen viste att jag kommer att tacka nej. 

Hans vän är mycket bra i köket och bjuder på mycket goda rätter. Jag äter inte kött och är inte så skicklig på att laga mat. Så kan man snabbt lista ut att mina middagar inte kan konkurrera med vännens. Dessutom så ville jag inte "tvinga" honom att stanna hemma med mig.
    Hade du pratat med särbon tidigare om att göra något vid nyår? Om inte så kanske han har gått runt och känt sig lika övergiven som du gör nu och därför bestämt något med kompisen för att slippa vara ensam. Folk är inte tankeläsare.

Har du berättat för honom att du är ledsen över detta?
Svar på tråden Är det ok att fira nyår med sina vänner medan partner är ensam hemma?