• Anonym (A)

Utbränd?

Jag håller på med förberedelserna för nyårsmiddagen och inser att minsta motgång får mig att tappa tålamodet och bryta ihop. 

Jag har haft det extremt stressigt under många år av olika skäl. Stress som jag inte kan påverka tyvärr och jag har PTSD på grund av det. 

Jag får så dåligt samvete, känns som om jag förstör dagen men jag har lugnat mig nu. 

Vill bjuda mina vänner som har haft det tufft själva och inser att jag har tagit mig vatten över huvudet. Jag tror att jag orkar mer än jag uppenbarligen gör, minsta stress får mig att flippa. 

Det har varit så här länge och jag hatar mig själv när det händer. Jag vill bara vara normal.

Jag försöker andas lugnt men det hjälper inte alltid. Nu kom det från ingenstans för att jag inte hittade ett köksredskap. Helt sjukt. Det hjälper lite att skriva här. 

Är det utbrändhet eller börjar jag bli galen på riktigt?  

• Svar på tråden Utbränd?
  • Anonym (Abc)

Säg som det är till dina vänner. Allt behöver inte vara tip-top.

• Anonym (Lia)

Skit i matlagningen och beställ några pizzor istället. Det är väl sällskapet och umgänget som är det viktigaste, och det är viktigare att du inte är stressad och frustrerad när du ska vara med dina vänner.

• Anonym (S)
    Anonym (Lia) skrev 2024-12-31 16:49:21 följande:

Skit i matlagningen och beställ några pizzor istället. Det är väl sällskapet och umgänget som är det viktigaste, och det är viktigare att du inte är stressad och frustrerad när du ska vara med dina vänner.

Fast det där är väl lättare sagt än gjort?
    tänker att ta hade tappat den även på nåt annat just nu?? 

kansje inte just nyårsfirande som är orsaken till ditt mående? eller? 

har du testat nån behandling?

• Anonym (Lia)
    Anonym (S) skrev 2024-12-31 17:07:28 följande:

Fast det där är väl lättare sagt än gjort?
    tänker att ta hade tappat den även på nåt annat just nu?? 

kansje inte just nyårsfirande som är orsaken till ditt mående? eller? 

har du testat nån behandling?

Jag skickade för snabbt. Förslaget om pizza var en lösning för JUST NU.

Sen måste såklart TS undersöka vad det är som gör att hon känner som hon känner och fatta beslut kring vad som behöver göras för att komma vidare och må bra. 
  • Anonym (Lilly)

Du låter som mig, man vill fixa och göra det lilla extra gör dina kära och nära men inser ( varje år) att man tagit vatten över huvudet och kraschar och tappar tålamodet av minsta lilla skitsak.
    Jag har knappt hunnit ( för 10:e året i rad) hämtat mig från julafton hos oss m d släkten trots att vi kör knytis blir  det ändå en massa xtra allt.
    Bara att tänka ut allt man ska köpa och alla julklappar man springer ihjäl sig på PLUS att allt annat med matlagning mm mm ska höras samtidigt, SUCK! Inte konstigt att man är slut som människa 🥹 och då har vi inte ens nämnt jobbet under året och alla otaliga timmar i lokaltrafiken! Inte konstigt att man är slut som människa. 
    Det har gått så långt här att frågar någon av barnen vad det blir för mat eller när ska vi äta känns det som att bestiga Mont Everest 😥
    Med det sagt kan du vara helt slutkörd och verkligen ( som jag och tusentals fler) behöva ta det lugnt och inte ta på dig mer extra än nödvändigt. Ha inte dåligt samvete.
    Jag har varit hemma med barnen nu under nyår själv flera år i rad pga brist på ork, det blir bra ändå!
    Jag har idag handlat god mat, det blir en lyxigare variant av wok och sedan en god efterrätt på det, inget krångligt och inget som tar  lång tid att fixa och vi älskar wok!
    En sak jag har lärt mig är att göra det enkelt, ingen prestige. Som ovan nämnde kunde du bara ha köpt pizza och gjort en egen efterrätt, lovar att dem är glada bara över att få komma hem till er. 

Jag har lovat mig själv nu att nästa år då får släkten bjuda över oss som variatio, dags nu 😅

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (A)

Tack för era råd och stöttande svar! 

Det blev bra till slut och jag kunde hantera resten av dagen och kvällen på ett bra sätt. Det hjälpte faktiskt som sagt att skriva ner mina tankar. 

Jag går i terapi på grund av min PTSD och det hjälper på andra sätt men min obefintliga stresstålighet är svår att hantera. 

Jag har varit med om flera svåra händelser som tär psykiskt och det är som om mitt nervsystem är helt utslitet. 

Jag trivs väldigt bra på mitt jobb så det är privat som det är jobbigt i mitt fall, 

• Anonym (A)
    Anonym (Genomskinligt) skrev 2024-12-31 19:31:05 följande:

Det här är bara ännu en av alla dina hittepå trådar om A, mamma Anna, mor Anna, Mamma Caroline och Anna. Har du något emot någon så ta upp det istället för att hitta på trådar och utge dig för att vara någon annan. Det är så genomskinligt. 

Jag har inget emot någon alls och skrev om mina egna personliga problem. Hur skulle en trådstart om min psykiska ohälsa vara riktat mot någon annan? 

Det är ju jättevanligt att de som skriver anonymt här väljer bokstaven A eftersom det är enkelt. De andra nicken du nämner har ingenting med mig att göra. 

Du förväxlar mig med någon annan. 

Svar på tråden Utbränd?