• Anonym (?)

Vad gör att ni skulle vilja bo i/inte skulle vilja bo i USA?

Många av oss svenskar har utvandrat till USA genom tiderna.

Nu är det många som verkligen vill flytta dit eller inte.

Vad anser ni? 

• Svar på tråden Vad gör att ni skulle vilja bo i/inte skulle vilja bo i USA?
  • Anonym (Nej)

Jag vill inte flytta till något land där man praktiserar DEI. Usa är liksom resten av västvärlden ett land där konflikterna härjar inom landets gränser. Mångfalden är hyllad utan att man ser dess baksida med rasism, kollektivt split och korruption i koaset av det.

• Anonym (Hm)

Finns absolut inget som lockar där.

• Anonym (Tennessee Whiskey)

Jag har flyttat därifrån. För att jag skulle vilja flytta tillbaka så skulle det behövas mycket mer inkludering, rättigheter för minoriteter i praktiken, bättre tillgång till sjukvård, bättre skola, bättre arbetsmiljö, bättre work-life balance, bättre mat, bättre tillgång till bra mat, och säkert mer som jag inte kommer på just nu.

• Xenia
    Anonym (Nej) skrev 2024-12-31 21:18:07 följande:

Jag vill inte flytta till något land där man praktiserar DEI. Usa är liksom resten av västvärlden ett land där konflikterna härjar inom landets gränser. Mångfalden är hyllad utan att man ser dess baksida med rasism, kollektivt split och korruption i koaset av det.

Du är alltså emot mångfald, rättvisa och inkludering. Dvs för enfald, orättvisa och exkluderand. Då kan väl inte Sverige passa heller.
  • Anonym (Svårt nu)

Oavsett hur man tänker,så är det ju svårt att bara flytta dit.

• Anonym (Kuben)

Är beroende av sjukvård så USA är ganska långt ner på listan över länder jag hade kunnat tänka mig att bo i. Läkare har till och med avrått mig från att åka dit på semester.
    Plus att jag tycker landet överlag är lite f-ed up och icke-fungerande.

• Xenia
    Anonym (?) skrev 2024-12-31 21:02:51 följande:
    Vad gör att ni skulle vilja bo i/inte skulle vilja bo i USA?

Många av oss svenskar har utvandrat till USA genom tiderna.

Nu är det många som verkligen vill flytta dit eller inte.

Vad anser ni? 

Jag skulle inte vilja bo där. Det är inte ett bra land för fattiga.

Gillar inte NRA, Trump och trumpisterna.
  • Anonym (G)

Jämför tider och förhållanden då svenskar i stor mängd emigrerade till USA. I dag är det ett ytterst fåtal som strävar efter det. Du kan fundera över varför.

• Anonym (?)
    Anonym (G) skrev 2024-12-31 22:29:02 följande:

Jämför tider och förhållanden då svenskar i stor mängd emigrerade till USA. I dag är det ett ytterst fåtal som strävar efter det. Du kan fundera över varför.

Sant. Vilka länder är mest populära för svenskar att flytta till? 

Asien? 

• Anonym (Tennessee Whiskey)
    Anonym (G) skrev 2024-12-31 22:29:02 följande:

Jag är bara en dum amerikan som bott i sverige i två år, men jag och min svenska make har just lyssnat klart på Kristina från Duvemåla. Om jag har förtstått det rätt så speglar den ganska bra varför svenskar flyttade till USA under andra hälften av 1800-talet; svält, förtryck och en aggressiv reklamkampanj.

Karl-Oskar är bönderna som förespeglades vidder av orörd mark som de kunde använda för att försörja sina familjer
    Kristina är bondkvinnorna som följde med i hopp om att det skulle bli bättre där
    Robert är unga män som inte hade särskilt mycket utsikter att bli sina egna
    Ulrika är ogifta kvinnor som ville komma ifrån stigmat
    Sen har vi även de som ville vara kristna på ett annat sätt än vad som var tillåtet i sverige, jag har glömt vad karaktären hette i musikalen. 

"I Amerika kan vi ha hästar, kor och hönor. I Amerika kan vi ha ris och sockerbönor"
    "I Amerika tar lagen, om man blir bedragen, kvinnornas parti. I Amerika är kvinnan alltid härskarinnan, stark och stolt och fri"

"Kom till mig, alla. Alla som svälter. Alla som fryser. Kommen till mig. Jag ska er föda. Jag ska er kläda. Er vederkvicka. Kom till mig alla. Vi har jorden som ni saknar. Ni har människorna vi behöver. Här finns en fristad åt alla."
Svar på tråden Vad gör att ni skulle vilja bo i/inte skulle vilja bo i USA?