• Anonym (G)

Blir jag gaslightad?

Min pojlvän har en tendens att såra mig och när jag uttrycker det och hur jag känner så skyller han allt på mig. Är det gaslighting ?
    Ett exempel är om han gör något och jag reagerar så säger han att han blir trött på mig.

• Svar på tråden Blir jag gaslightad?
  • Anonym (F)

Ja det skulle jag säga. Om inte annat så vägrar han ta ansvar för sin del av situationen. En sådan person kan man inte vara med.

Sedan ska också tilläggas att man får fundera på sina egna reaktioner. Det finns olika sätt att ta upp en sak, antingen lugnt och moget eller hysteriskt och needy.

• Anonym (Nej)

Nej, jag skulle inte kalla det för gaslighting. Men spelar det någon roll vad beteendet kallas.

• Anonym (G)
    Anonym (F) skrev 2025-01-01 15:31:14 följande:

Ja det skulle jag säga. Om inte annat så vägrar han ta ansvar för sin del av situationen. En sådan person kan man inte vara med.

Sedan ska också tilläggas att man får fundera på sina egna reaktioner. Det finns olika sätt att ta upp en sak, antingen lugnt och moget eller hysteriskt och needy.

Tog upp på ett lugnt sätt och han säger saker med flit för att såra mig och då klagar han på min reaktion.
  • Anonym (G)

Nu säger han att han inte vill prata med mig, att hans tankar och känslor är viktiga.

• Xenia
    Anonym (G) skrev 2025-01-01 15:25:50 följande:
    Blir jag gaslightad?

Min pojlvän har en tendens att såra mig och när jag uttrycker det och hur jag känner så skyller han allt på mig. Är det gaslighting ?
    Ett exempel är om han gör något och jag reagerar så säger han att han blir trött på mig.

Gaslightning är snarare när någon påstår att man inbillar sig eller överdriver eller är "för känslig".

Däremot så är det rätt nonchalant att reagera på kritik med att "jag blir så trött på dig".
  • Anonym (F)
    Xenia skrev 2025-01-02 01:45:55 följande:
    Gaslightning är snarare när någon påstår att man inbillar sig eller överdriver eller är "för känslig".

Däremot så är det rätt nonchalant att reagera på kritik med att "jag blir så trött på dig".
    Jag tolkar det som gaslighting eftersom han bara skyller på ts som att allt är hennes fel när det är han som säkert är minst lika bidragande eller mer ibland.
Svar på tråden Blir jag gaslightad?