• Anonym (Sterilisering)

Någon kvinna som steriliserat sig?

Jag har funderat flera år på att sterilisera mig eftersom jag inte vilm ha barn nu eller senare i livet. Jag skulle aldrig klara av att ta hand om ett barn pga diagnoser och skulle bara ärva mina dåliga gener. Har testat olika preventivmedel men funkar inte för mig. Kör kondom med fast partner men känns osäkert! Inte för att man är spontan eller glömmer utan jag oroar mig ändå att jag kommer bli gravid. 

Men hur lång väntetid är det egentligen? Känns som det kan ta flera år innan något händer. Hur var det för er? 

• Svar på tråden Någon kvinna som steriliserat sig?
  • Fjäril kär

För mig tog det 3 månader från att jag pratat med läkare på gyn tills jag fick tiden för operation.   Dvs inom tiden för vårdgarantin.  

• Anonym (Jj)

Tror det kan svara svårare om du inte har barn än men beror på hur gammal du är också. Har en bekant utan barn som gjorde det men hon var 40+ då, tror hon hade velat det innan också.
    Har man redan barn är det nog inte svårt däremot

• Anonym (Sterilisering)
    Anonym (Jj) skrev 2025-01-02 14:38:47 följande:

Tror det kan svara svårare om du inte har barn än men beror på hur gammal du är också. Har en bekant utan barn som gjorde det men hon var 40+ då, tror hon hade velat det innan också.
    Har man redan barn är det nog inte svårt däremot

Ja, det har jag förstått. Har tagit upp det med olika gynekologer flera gånger men alla försöker bara övertala om att man är för ung eller att det finns så bra preventivmedel. OM det hade funnit bra preventivmedel för mig hade jag väl inte suttit här och tänkt på sterilisering? Tål ju inga hormonella preventivmedel så alla de går bort. Sen finns det sånna utan hormoner som jag testat men det blir ju biverkningar av det som tex kopparspiral, man får mer blödning eller ingen. Passar inte mig. Sen finns det pessar som jag har hemma. Funkar helt okej men känns absolut inte som en säker metod. Så vi kör kondom. Har aldrig haft några problem men nu börjar det bli trist när man varit tillsammans i flera år. 
  • Anonym (Sterilisering)
    Fjäril kär skrev 2025-01-02 14:36:22 följande:

För mig tog det 3 månader från att jag pratat med läkare på gyn tills jag fick tiden för operation.   Dvs inom tiden för vårdgarantin.  

Oj! Så fort. Men du kanske har barn eller är lite äldre? 
  • Anonym (Sterilisering)
    Fjäril kär skrev 2025-01-02 14:36:22 följande:

Står 47 år på din profil. När gjorde du steriliseringen? Jag fick bara höra att jag är för ung och inte får göra ett ingrepp ännu men jag är 28 och gränsen går vid 25. Hon hade inte koll. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Sterilisering) skrev 2025-01-02 16:16:42 följande:
    Står 47 år på din profil. När gjorde du steriliseringen? Jag fick bara höra att jag är för ung och inte får göra ett ingrepp ännu men jag är 28 och gränsen går vid 25. Hon hade inte koll. 
    Du går då tillbaka igen om de säger, igen, att du är för ung, så säger du ifrån att gränsen är 25år enligt lagen, så de har ingen laglig rätt att neka dig.

Sedan hur lång tid det tar att få operationen, det är olika i olika landsting, vissa landsting går det fort i andra landsting kan det ta lite tid....
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Fjäril kär
    Anonym (Sterilisering) skrev 2025-01-02 16:16:42 följande:
    Jag var 35 när jag gjorde min och ja jag har barn men det kom aldrig ens upp som motiv utan snarare min utläggning om icke fungerande preventivmedel och att jag på inga villkor går igenom en abort .  Min kropp , mitt val. 
    Det förstod dom så jag blev godkänd. 
  • Anonym (T)

Är du över 25 år får de inte neka (om det inte finns extrema skäl). 
    Om de nekar så ska de rapportera det till socialstyrelsen. Kolla om de har gjort det. 

• Anonym (Kvinna)

Jag steriliserade mig efter mitt första och enda barns födelse, då var jag 26 år. Jag ville egentligen aldrig ha barn men kunde inte neka det lilla liv som trots alla försiktighetsåtgärder blev till. Har aldrig ångrat vare sig barnet eller steriliseringen.

Visst försökte man få mig på andra tankar med både kurator och psykolog men jag stod på mig och då kunde de inte neka.  Detta var rätt för mig men det betyder inte att det är rätt för alla.

• Anonym (123)

Kommer inte ihåg hur snabbt det gick, men tror npg jag har väntat på tid för röntgen längre än vad jag behövde vänta på operationen. Enligt gynekologen bör man träffa en psykolog innan operationen men då jag bar så tvärsäker på mina anledningar och hade två barn (tror jag var 36) så hoppade hon över det steget.

Stå på dig och kräv att de skickar dig vidare. Jag tog faktiskt upp det med en gynekolog första gången 3 år tidigare men blev övertalad att testa spiral och det var i samband med att den behövde bytas jag var mer bestämd med att jag inte ville testa några fler preventivmedel och då gick det som sagt supersnabbt.

• Anonym (Maja)

Gör detta,när du är så säker på din sak.För ditt bästa!

• Anonym (Då)

Jag gjorde min i samma veva som ett akut kejsarsnitt.  Va då 35 o skulle ha fjärde. Så kände mig ganska klar. Så dem sövde mig. Så allt va klart när jag vaknade 

Svar på tråden Någon kvinna som steriliserat sig?