• Anonym (Öka vikten)

Sonen äter bara grötklämmisar?

Hej! 

min son på 6 månader gillar inte vanlig gröt (även med frukt pure) eller välling, har provat många gånger och han äter bara några skedar sen vill han ej ha mer.

men grötklämmisar älskar han. jag brukar blanda de med lite rapsolja för att han behöver gå upp i vikt. 

Det står att de är mellanmål, men är det helt fel att ge morgon och kväll? 

som sagt han behöver gå upp i vikt och ammar bara delvis. 

tacksam för tips och inga dömande kommentarer. :) 

• Svar på tråden Sonen äter bara grötklämmisar?
  • Emiz

När du säger vanlig gröt, menar du då barngröten som man blandar själv? Den har alla vitaminer som behövs.

Hr du testat välling? Det är ju som gröt fast flytande och man går upp i vikt av det. Testa ge avokado? Jag brukar dela och skrapa ut. Min son älskar det. Kan äta en hel som mellanmål eller som frukost i kombination med välling. Jag brukar dela, få ut kärnan och där kärnan suttit häller jag på lite olivolja. Mumsigt. Har du börjat ge mat? Isåfall addera en matsked smör i tallriken. Ta bort kanter på bröd och bre ordentligt med smör, ge små bitar.

Jag brukar också koka ägg sedan mosa den krämig med smör i. Detta började jag med tidigt. Innan 6 månader. Och naturligtvis ersättning som bas i allt. Detta är mina tips för att få din son att öka i vikt :). Kram

• Emiz

Såg nu han inte gillar välling :/ synd. Så smidigt annars men du får hitta andra sätt.

• Anonym (Öka vikten)
    Emiz skrev 2025-01-04 09:52:35 följande:

När du säger vanlig gröt, menar du då barngröten som man blandar själv? Den har alla vitaminer som behövs.

Hr du testat välling? Det är ju som gröt fast flytande och man går upp i vikt av det. Testa ge avokado? Jag brukar dela och skrapa ut. Min son älskar det. Kan äta en hel som mellanmål eller som frukost i kombination med välling. Jag brukar dela, få ut kärnan och där kärnan suttit häller jag på lite olivolja. Mumsigt. Har du börjat ge mat? Isåfall addera en matsked smör i tallriken. Ta bort kanter på bröd och bre ordentligt med smör, ge små bitar.

Jag brukar också koka ägg sedan mosa den krämig med smör i. Detta började jag med tidigt. Innan 6 månader. Och naturligtvis ersättning som bas i allt. Detta är mina tips för att få din son att öka i vikt :). Kram

okej tack snälla! 

ja sånt som man blandar själv, han gillar inte välling heller, men ska prova det igen

har inte riktigt vågat ge honom mer än puré form än, han blir 6 månader om en vecka, 
    börjar nog med fast form som bröd och liknande om
    några veckor 

Men tills dess ska jag absolut prova mosa avokado. tack för tips!  

• ElaineBenes

Beror det på att klämmisarna är kalla? 
    Tänker om du blandar egen gröt (på pulver) och blandar i till exempel puré och fyller en klämmis som man gör själv? 

Men tänker även att ditt barn är 6 månader. Du behöver väl inte stressa med att ge det mat? Fortsätt att erbjuda olika saker bara

• ElaineBenes

Läste ts igen. Tror det står mellanmål på klämmisarna för att det inte är "mat". 
    Vanlig gröt står det väl inte heller hel måltid på.
    Så kör du på med det morgon och kväll 

• Anonym (Öka vikten)
    ElaineBenes skrev 2025-01-04 10:23:59 följande:

Beror det på att klämmisarna är kalla? 
    Tänker om du blandar egen gröt (på pulver) och blandar i till exempel puré och fyller en klämmis som man gör själv? 

Men tänker även att ditt barn är 6 månader. Du behöver väl inte stressa med att ge det mat? Fortsätt att erbjuda olika saker bara

Det kan det ju absolut vara det, han älskar kalla klämmisar, ska  prova det :) 

jo jag vet, men eftersom att han har tappat intresse för amning på dagtid så tyckte BVC att de va onödigt att börja med ersättning. 

• Anonym (Öka vikten)
    ElaineBenes skrev 2025-01-04 10:27:49 följande:

Läste ts igen. Tror det står mellanmål på klämmisarna för att det inte är "mat". 
    Vanlig gröt står det väl inte heller hel måltid på.
    Så kör du på med det morgon och kväll 

Åh okej tack! Känns som att jag vill att han får i sig något iaf :) 
  • Cereal Killer

Du kan absolut ge grötklämmis morgon och kväll. Läs på innehållsförteckningarna, bara - det finns ?grötklämmisar? som nästan enbart innehåller frukt, juice och vatten, och de som är mer balanserade.

Eftersom gluten ska introduceras långsamt så kan det vara bra att inte börja med två påsar vetebaserad gröt på en gång utan börja med havregröt och introducera gluten genom små, små mängder gluteninnehållande mat som långsamt trappas upp. 

• Emiz

Ifall du ger puré, kan du även testa potatispuré, morotspuré, sötpotatispuré och så en matsked smör i det. Typ bregott som är rent smör ☺️ då går han också upp i vikt. Jag började redan här att passera med röda linser eller kyckling osv. Men om du inte vill.börja ge detta ån så förstår jag❤️

• Anonym (Öka vikten)

Jo jag ger faktiskt mat pure också, så jag har i rapsolja :) 
    undrar bara varför han bara går upp ca 200 gram i månaden just nu. Men kämpar på :)

• Anonym (Öka vikten)
    Cereal Killer skrev 2025-01-04 12:32:33 följande:

Du kan absolut ge grötklämmis morgon och kväll. Läs på innehållsförteckningarna, bara - det finns ?grötklämmisar? som nästan enbart innehåller frukt, juice och vatten, och de som är mer balanserade.

Eftersom gluten ska introduceras långsamt så kan det vara bra att inte börja med två påsar vetebaserad gröt på en gång utan börja med havregröt och introducera gluten genom små, små mängder gluteninnehållande mat som långsamt trappas upp. 

Tack!! Känns som att Sempers märke utan socker har mest gröt och mest vitaminer :) 
  • Emiz
    Anonym (Öka vikten) skrev 2025-01-04 17:14:48 följande:

Jo jag ger faktiskt mat pure också, så jag har i rapsolja :) 
    undrar bara varför han bara går upp ca 200 gram i månaden just nu. Men kämpar på :)

Följer han inte sin kurva? Han ökar ju i alla fall i vikt. Ja kämpa på och mata på! :)
Svar på tråden Sonen äter bara grötklämmisar?