Anonym (Dotter) skrev 2025-01-04 15:58:40 följande:
Min mamma är så ensam
Hur kan jag hjälpa min mamma?
Hon är världens snällaste men hon har bara oss i familjen. Hon hade vänner tidigare men flyttade när hon träffade min pappa och här har hon inte kunnat knyta några kontakter. Hon arbetar och tränar. När vi träffar andra föräldrar till mina och mina syskons vänner eller hennes kollegor är hon pratsam och glad, jag förstår inte varför hon inte har närmare vänner. Jag har frågat varför men hon säger bara att det är svårt att få gensvar och att de på hennes arbete inte vill ha kontakt efter arbetstid eller inte har plats för fler.
Alla mina kompisars mammor har vänner men min mamma är bara hemma om inte vi barn eller vår pappa är med henne. Hon gör en hel del saker själv. Ibland när jag tagit upp det har hon blivit ledsen. Hur kan jag hjälpa?
Varit där själv. hade massa vänner förut, festade och hade roligt. senare fick jag barn och flyttade iväg. har kvar vissa gamla vänner. första tiden var jag väldigt ensam. Senare började jag på universitetet fick vänner där. men brutit med vissa för vissa va faktiskt inte bra vänner. funderar mer på hur jag fick kontakt med andra. På biblioteket. då pratade jag med andra mammor. blev nära vänner. på en förening fick jag vänner. på krogen. i kyrkan. i kvarteret via föreningen.
Brukar funka bäst att engagera sig i lokala föreningar och hitta gemensamma beröringspunkter. För mig har det varit barnen men kan lika gärna vara träning, livsåskådning, något intresse man vill prova med någon. Att våga ta ett initiativ.
vis jobbet tycker jag det är svårt för dels är det ganska stressigt och kan vara ganska speciella typer där. roliga och sköna att umgås med där men ingen man orkar anstränga sig för utanför jobbet. för mig handlar det ofta om att de är i samma ålder men inte har barn och ganska omogna i kombination och jag är ganska trött och går inte ut och festar ofta exempelvis eller är begränsat hur spontan man kan vara.
men tänker hon borde börja engagera sig i någon lokalförening och kanske skriva på något forum, prova någon ny hobby etc.