• TrueResolution

Hur mycket bromsar amning chansen till syskon?

Ska försöka fatta mina tankebanor hyffsat kort. Har en 1.5-åring som är väldigt tuttig och ammar ännu nattetid. Kväll ibland, någon gång på natten och annars ingenting, om det inte är tex sjukdom osv. 

Har inte så stor mjölkproduktion längre utan misstänker att det är mest en trygghetsgrej för barnet. 

Fick tillbaka mensen med bekräftad ägglossning sedan drygt ett år tillbaka & längtan om syskon tätt är såklart stor. Ett år har snart gått och ingen framgång. Ägglossningstester & diverse tillskott. Börjar fundera på om den lilla amningen stör kroppens fertilitetsfunktion så mycket..? Vill inte heller ta barnets trygghet från henne för att man vill ha ett annat barn. 

Har ni solskenshistorier? Eller ren fakta? Några peppande historier där ni blivit gravida i liknan

• Svar på tråden Hur mycket bromsar amning chansen till syskon?
  • TrueResolution

Perfekt att sista meningen inte kom med.. 🙈

Fler i liknande sits som antingen INTE blivit gravida eller som blivit gravida trots amning? 

• Anonym (JJ)
    TrueResolution skrev 2025-01-04 22:46:13 följande:

Perfekt att sista meningen inte kom med.. 🙈

Fler i liknande sits som antingen INTE blivit gravida eller som blivit gravida trots amning? 

Min son var iförsej lite äldre (2 år och 3 månader) men jag blev gravid fast jag ammade ungefär lika mycket som du. Vi hade inte försökt innan utan kört avbrutet utom några enstaka gånger , när jag blev gravid körde vi inte avbrutet. Vet ju såklart inte hur det hade gått om vi hade försökt tidigare , det kanske hade varit svårare då. 

Jag fick tillbaks mensen redan knappt 3 månader efter förlossningen trots helamning men mensen var inte helt regelbunden varje månad, ibland hade jag väldigt kort cykel så jag tänkte att jag kanske inte ens hade ägglossning och en gång hoppade den över 2 månader några månader innan jag blev gravid, fick höra från gynekolog att det antagligen var på grund av amning. Kan tillägga att jag inte är så ung, fyller snart 37.

• Anonym (JJ)
    Anonym (JJ) skrev 2025-01-04 23:08:20 följande:

Min son var iförsej lite äldre (2 år och 3 månader) men jag blev gravid fast jag ammade ungefär lika mycket som du. Vi hade inte försökt innan utan kört avbrutet utom några enstaka gånger , när jag blev gravid körde vi inte avbrutet. Vet ju såklart inte hur det hade gått om vi hade försökt tidigare , det kanske hade varit svårare då. 

Jag fick tillbaks mensen redan knappt 3 månader efter förlossningen trots helamning men mensen var inte helt regelbunden varje månad, ibland hade jag väldigt kort cykel så jag tänkte att jag kanske inte ens hade ägglossning och en gång hoppade den över 2 månader några månader innan jag blev gravid, fick höra från gynekolog att det antagligen var på grund av amning. Kan tillägga att jag inte är så ung, fyller snart 37.

Och var 36 när jag blev gravid , har BF i februari :)
  • Anonym (Villhaentill)

Vi har inte börjat försöka än men räknar med att behöva sluta amma för att bli gravid igen. Men jag har redan från början svårare att bli gravid, har dessutom bekymmer med amningen så för oss är det inget förlust. Men följer gärna tråden 🙃

Jag har läst massor om detta och det finns ingen lösning som är generell för alla, en del blir gravida vid helamning och en del får inte tillbaka cykeln på månader efter stopp. Det är prolaktinet som som frigörs vid amning som också driver på produktion som hämmar progesteron. Prolaktinet frigörs mer på nattetid än dagen, så om man fortsätter nattamma kan även lite amning påverka. Men det är verkligen inviduellt hur mycket var och en påverkas. 

• TrueResolution
    Anonym (JJ) skrev 2025-01-04 23:08:53 följande:
    Och var 36 när jag blev gravid , har BF i februari :)

Tack för svar & stort gratis till bebis i magen! ☺️
    Skönt att det funkade för er ändå! jag har någorlunda regelbundna cykler nu och testar på rutin, håller koll på hormonbalans och ÄL. Funderar så mycket på om prolaktinet ställer till det så att det inte går eller om det bara gör det svårare i vårt fall 😮?💨 

• TrueResolution
    Anonym (Villhaentill) skrev 2025-01-05 10:19:25 följande:

Vi har inte börjat försöka än men räknar med att behöva sluta amma för att bli gravid igen. Men jag har redan från början svårare att bli gravid, har dessutom bekymmer med amningen så för oss är det inget förlust. Men följer gärna tråden 🙃

Jag har läst massor om detta och det finns ingen lösning som är generell för alla, en del blir gravida vid helamning och en del får inte tillbaka cykeln på månader efter stopp. Det är prolaktinet som som frigörs vid amning som också driver på produktion som hämmar progesteron. Prolaktinet frigörs mer på nattetid än dagen, så om man fortsätter nattamma kan även lite amning påverka. Men det är verkligen inviduellt hur mycket var och en påverkas. 

Tack för svar! 

ja det är ju det, att lösningen är så inviduell. Har läst massor med fakta på internet men väldigt få berättelser ur verkligheten hur det gått och hurvida gravida/ icke gravida märkt av skillnader osv. Funderar på om prolaktinet för oss gör att det inte går att bli gravid eller om det bara försvårar för oss så att det finns chans men lägre odds. 😮?💨 

Ren killgissning, men eftersom det hämmar progestoronet. Borde man inte kunna tillföra detta? läst om flera som tar progestoronkräm tex? Eller kroppen hämmar även tillsatt progrestoron och inte bar kroppens egen tillverkning? 

Gud så mycket frågor och så lite svar man har 😂

• Swn

Vi har fått hjälp att bli gravida med nr 2 och nr 3 så när vi nu skulle försöka med nr4 så förväntade vi oss samma. Då jag natt ammar mycket med min 1 åring så tänkte vi att detta kommer ta tid så vi började försöka. Det tog sig på 2a försöket 😱 och jag är nu i vecka 10. 

med 2an och 3an har vi stimulerat ägglossningen och använt ovitrelle. det tog 4 år med 2a. Och 12 månader med 3an så du kan tro vi blev chockad! 

kan tillägga att jag även är 40 år så har jobbat lite mot tiden och har glesare ägglossning. 

vi körde med ÄL test och körde tabletter från hälsokost, tror den hette inositol. 

• Anonym (Villhaentill)
    TrueResolution skrev 2025-01-05 12:42:19 följande:

Tack för svar! 

ja det är ju det, att lösningen är så inviduell. Har läst massor med fakta på internet men väldigt få berättelser ur verkligheten hur det gått och hurvida gravida/ icke gravida märkt av skillnader osv. Funderar på om prolaktinet för oss gör att det inte går att bli gravid eller om det bara försvårar för oss så att det finns chans men lägre odds. 😮?💨 

Ren killgissning, men eftersom det hämmar progestoronet. Borde man inte kunna tillföra detta? läst om flera som tar progestoronkräm tex? Eller kroppen hämmar även tillsatt progrestoron och inte bar kroppens egen tillverkning? 

Gud så mycket frågor och så lite svar man har 😂

Åh jag tror bara det hämmar kroppens egna produktion. Jag kommer gå till en privat gyn och ta prover när jag fått tillbaka mensen några månader, men kommer nog ha slutat amma helt när det väl sker. 

Tog dock progesteronprov hos testmottagningen sju dagar efter ägglossning när vi försökte med första, så att jag visste var det låg. Där kan man hitta tid snabbt. Är det okej så slipper man ju grubbla över det 🥰 Hade gjort tidigare under utredning som var på gränsen för vad som var ok.

Svar på tråden Hur mycket bromsar amning chansen till syskon?