• Anonym (Oroliga mamman)

Kör barn i kälke bakom bilen

Min vän la ut en bild igår på sociala medier sär hon kör sin 7 åriga son bakom sin bil. Han sitter då på en kälke. Hon kör på gatan. Jag blir arg på detta oansvariga beteende men gör ingen grej av det. Inte mitt bord. Dock har hon många följare som reagerat illa på detta. Hon skiter i detta. Förvarar detta och tycker folk reagarerar "löjligt". 

Hon ringer mig. Jag säger som jag tycker. Det är farligt och väldigt onödigt. Lägger man ut bilder på det så för man räkna med reaktioner. Vi är nu osams om detta. Hon blev väldigt sur att jag inte står bakom henne i detta. Överreagerar jag? Jag tycker det ser livsfarligt ut att utsätta sitt barn för detta men jag kan ju ha fel?

• Svar på tråden Kör barn i kälke bakom bilen
  • Anonym (Ja)

Men du, tänk lite nu! Varför har du inte gjort en orosanmälan? Människan är ju inte frisk i huvudet!! Fullständigt livsfarligt och dessutom avgaserna också.

Bra att du sa ifrån!

Anonym (Ja) skrev 2025-01-05 12:04:25 följande:

Men du, tänk lite nu! Varför har du inte gjort en orosanmälan? Människan är ju inte frisk i huvudet!! Fullständigt livsfarligt och dessutom avgaserna också.

Bra att du sa ifrån!

Jag blir så arg så jag kokar och ännu mer arg när hon inte inser att det är relevant att folk reagerar 
  • Anonym (Vi överlevde.)

Vi åkte bob/pulka efter bil och skoter och tolkade efter häst som barn vilket var riktigt roligt. Men med hjälm , självklart utan annan trafik och anpassad hastighet. Att dra sin 7 åring efter bilen på allmän gata verkar inte genomtänkt!

• Goneril

Fullkomligt.livsfarligt, är folk inte kloka? Tänk bara att där finns lite ojämnheter som bromsar kälkens framfart eller om bilen måste bromsa? Käken far ju fram med samma fart! Detta var nog det stolligaste jag läst, tala förstånd med människan. Här går inte hissen ända upp, hon måste ha något funktionshinder. Av omsorg om barnet tala genast med henne. Visa henne tråden. Skulle kunna tänka mig att barnet kan bli omhändertagen om det kommer till myndigheternas kännedom.

• Anonym (Bob)

En lek barn lekt i alla tider - tolka efter häst, bil, buss, skoter. På sommaren sker det efter båt.

Det fanns säkert någon grann-tant som hade åsikter om saken då också.

Hade ungarna på bilden roligt?

Anonym (Bob) skrev 2025-01-05 12:12:49 följande:

En lek barn lekt i alla tider - tolka efter häst, bil, buss, skoter. På sommaren sker det efter båt.

Det fanns säkert någon grann-tant som hade åsikter om saken då också.

Hade ungarna på bilden roligt?

Givetvis hade barnet roligt. Barn förstår inte faran med detta. 

Alla har vi olika tankar kring faror. Men i detta läge kan mkt hända. Man får ta att människor reagerar. 
  • Spucks

Beror ju på vilken sorts gata det är (skogsväg med en bil varannan timme, eller "vanlig" gata?) och hastigheten (2 km/h? 5 km/h? 20 km/h?).

• Anonym (Bob)
    Anonym (Oroliga mamman) skrev 2025-01-05 12:17:42 följande:
    Givetvis hade barnet roligt. 
    Då så. Vad är problemet?

Att hon inte gör som du tycker att man borde göra?
  • Anonym (Ja)
    Spucks skrev 2025-01-05 12:21:07 följande:

Beror ju på vilken sorts gata det är (skogsväg med en bil varannan timme, eller "vanlig" gata?) och hastigheten (2 km/h? 5 km/h? 20 km/h?).

Nej, det spelar ingen roll. Man kör inte barn i kälke bakom en bil oavsett.
  • Spucks
    Anonym (Ja) skrev 2025-01-05 12:22:32 följande:
    Nej, det spelar ingen roll. Man kör inte barn i kälke bakom en bil oavsett.
    Varför?
Svar på tråden Kör barn i kälke bakom bilen