• Anonym (TS)

Vad skulle jag få i sjukpenning?

Ersättningskollen ligger nere så det går inte att räkna ut. Hur räknar man ut vad man kan få i ersättning?
    Min lön ligger under maxgräns för SGI.
    Kan jag då räkna min lön x 0,8 och sen ta resultatet x 0,7?

FK drar väl alltid 30% skatt, eller följer de skattetabell och i så fall vilken kolumn?

• Svar på tråden Vad skulle jag få i sjukpenning?
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-06 17:04:09 följande:
    Vad skulle jag få i sjukpenning?

Ersättningskollen ligger nere så det går inte att räkna ut. Hur räknar man ut vad man kan få i ersättning?
    Min lön ligger under maxgräns för SGI.
    Kan jag då räkna min lön x 0,8 och sen ta resultatet x 0,7?

FK drar väl alltid 30% skatt, eller följer de skattetabell och i så fall vilken kolumn?

Skatten regleras i deklarationen. Så även om de drar för mkt så får du tillbaka på skatten året efter. 

• Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2025-01-06 17:55:20 följande:

Skatten regleras i deklarationen. Så även om de drar för mkt så får du tillbaka på skatten året efter. 

Ja, det vet jag. Men FK drar väl alltid 30% oavsett om det är för mycket eller för lite?
  • Anonym (Stikkan)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-06 18:29:31 följande:
    Ja, det vet jag. Men FK drar väl alltid 30% oavsett om det är för mycket eller för lite?
    Det ska man kunna ange i samband med att man begär ersättning. Men gör man inte det så drar de 30% eftersom de sällan anser att de själva är huvudutbetalare.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Stikkan) skrev 2025-01-06 21:06:49 följande:
    Det ska man kunna ange i samband med att man begär ersättning. Men gör man inte det så drar de 30% eftersom de sällan anser att de själva är huvudutbetalare.
    Okej. Men sjukpenning är ju huvudinkomst?
  • Anonym (Stikkan)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-06 23:04:25 följande:
    Okej. Men sjukpenning är ju huvudinkomst?
    Aktuell månad möjligen men inte på helår. 
    I så fall skulle jag skicka in min a-skattesedel eller en jämkning till dem. Om jag var långtidssjuk. 
Svar på tråden Vad skulle jag få i sjukpenning?