• Anonym (Samvete)

Vara mindre nära/gå sämre ihop med ena barnet?

Någon som känner att de är närmre ett eller flera av sina barn? Eller mindre nära något av dem? Tänker det kanske faller sig naturligt egentligen då alla passar olika med olika personligheter men det känns ändå fel. 
    Vårt ena barn har tex alltid varit väldigt nära sin pappa och märkbart pappans favorit. I sin tur är jag och det barnet vad jag förstått över tid för lika så vi hamnar lättare i konflikt. Barnet är också hårdare mot mig än sin pappa. Jag kan ibland känna att barnet tagit sig ann pappans attityd mot mig(vi är numera separerade).Det har gjort att i alla fall jag upplever att jag är mindre nära det barnet emotionellt än mina andra barn. Ändå verkar barnet känna sig nära mig då det hellre pratar med mig om sina problem än med sin pappa hen är så nära. Jag får ändå lite dåligt samvete över detta. Har två barn till, de är ganska lika i sina personligheter och väldigt snälla om man får uttrycka sig så, medans förstnämnda har mycket mer humör och lite lätt till elakheter i sin ilska. Jag älskar alla barnen lika mycket men känner att jag gillar ena barnet mindre när det får sina utbrott. Får man känna såhär? 
  • Svar på tråden Vara mindre nära/gå sämre ihop med ena barnet?
  • Anonym (Hm)

Man får känna hur man vill. Viktigaste är hur du beter dig och att du behandlar alla barn lika. Vi älskar våra barn, men vi bestämmer inte över deras personlighet eller vilka drag eller egenskaper de kommer få. 😌 precis som med vilka andra personer som helst går vi lättare ihop med vissa än med andra. Det behöver inte betyda att vi älskar någon mer eller mindre, bara att vi har lite mer gemensamt och kanske mer att relatera till. 

• Anonym (rosen)
    Anonym (Samvete) skrev 2025-01-06 21:04:31 följande:
    Vara mindre nära/gå sämre ihop med ena barnet? Någon som känner att de är närmre ett eller flera av sina barn? Eller mindre nära något av dem? Tänker det kanske faller sig naturligt egentligen då alla passar olika med olika personligheter men det känns ändå fel. 
    Vårt ena barn har tex alltid varit väldigt nära sin pappa och märkbart pappans favorit. I sin tur är jag och det barnet vad jag förstått över tid för lika så vi hamnar lättare i konflikt. Barnet är också hårdare mot mig än sin pappa. Jag kan ibland känna att barnet tagit sig ann pappans attityd mot mig(vi är numera separerade).Det har gjort att i alla fall jag upplever att jag är mindre nära det barnet emotionellt än mina andra barn. Ändå verkar barnet känna sig nära mig då det hellre pratar med mig om sina problem än med sin pappa hen är så nära. Jag får ändå lite dåligt samvete över detta. Har två barn till, de är ganska lika i sina personligheter och väldigt snälla om man får uttrycka sig så, medans förstnämnda har mycket mer humör och lite lätt till elakheter i sin ilska. Jag älskar alla barnen lika mycket men känner att jag gillar ena barnet mindre när det får sina utbrott. Får man känna såhär? 
    Det kan absolut vara så, man fungerar ju lite olika med olika personer.

Men, om det gäller ens barn, så tycker jag att man har ett extra stort ansvar att försöka ha en så bra relation som möjligt. Och verkligen försöka se sin egen del i om relationen blivit sämre. 

Att barnet är hårdare mot dig än mot sin pappa kan ju vara för att barnet känner att du har en annan distans till det. Och om du ser barnet som att det tar efter sin pappa, som du inte har en bra relation med, så kan ju det också påverka hur du är mot barnet. 
Svar på tråden Vara mindre nära/gå sämre ihop med ena barnet?