• Anonym (Ledsen)

Vad ska jag göra?

En lång ledighet går mot sitt slut.
    Spenderat den med min särbo i Stockholm
    . Vi har varit ihop  i snart 4 år.

Vad är då problemet?

Han vill aldrig gå ut på restaurang men berättar med glädje vilka fantastiska restauranger som finns i Stockholm.
    Han vill inte resa även om han berättar för mig om vilka drinkar han och hans ex drack i New York t.ex
    Jag vill gå på restaurang, jag vill resa!
    När jag föreslår att vi skulle kunna resa bort över nyår så tycker han nara att jag är jobbig, det är dyrt, osv.
    Jag känner att jag börjar göra om mig själv för att passa in.
    Han använder uttrycket ? den som säger Nej har alltid rätt? och då får jag på något sätt anpassa mig till hans ? nivå? att leva.
    Ska jag sätta ultimatum, lämna honom?

Just nu känner jag mig bara ledsen och ser fram emot att resa hem till mitt hem nu i em!
  • Svar på tråden Vad ska jag göra?
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-07 11:29:01 följande:
    Vad ska jag göra?

En lång ledighet går mot sitt slut.
    Spenderat den med min särbo i Stockholm. Vi har varit ihop  i snart 4 år.

Vad är då problemet?

Han vill aldrig gå ut på restaurang men berättar med glädje vilka fantastiska restauranger som finns i Stockholm.
    Han vill inte resa även om han berättar för mig om vilka drinkar han och hans ex drack i New York t.ex
    Jag vill gå på restaurang, jag vill resa!
    När jag föreslår att vi skulle kunna resa bort över nyår så tycker han nara att jag är jobbig, det är dyrt, osv.
    Jag känner att jag börjar göra om mig själv för att passa in.
    Han använder uttrycket ? den som säger Nej har alltid rätt? och då får jag på något sätt anpassa mig till hans ? nivå? att leva.
    Ska jag sätta ultimatum, lämna honom?

Just nu känner jag mig bara ledsen och ser fram emot att resa hem till mitt hem nu i em!
    Varför är du med någon som tycker du är jobbig och som inte vill göra saker med dig? 

Har det alltid varit så?
  • Familjesus

Ja, du får nog fundera på om ni är kompatibla med varandra. En relation ska definitivt ge mer energi än vad den tar. Om du känner dig ledsen efter att ni spenderat tid tillsammans så är det inte rätt för dig.

Sen har man ju alltid olikheter och i relationer får man kompromissa. Vad har han för egenskaper som är fina, som du gillar? Uppväger det att han inte vill göra grejor? Har ni kul i övrigt ihop?

Men framförallt behöver ni ju prata om detta. Kan han möta dig på något sätt i dina önskemål och behov? Om inte skulle det vara en dealbreaker för mig och jag skulle göra slut. Som sagt, en relation ska GE energi och göra ens liv till det bättre!

• Anonym (Hmm)

Men varför gör du det inte själv då....? Eller med en vän? Ingen tvingar dig att vara ensam. Och så får du fundera på om du vill vara med en bekväm tråkmåns.

• Tecum

Du bör fundera på vad som är positivt med honom och väga det mot det negativa. Ni verkar vara ganska olika.
    Kan ni kompromissa om resor och restaurangbesök tror du? 
    Kanske han har dåligt med pengar just nu?

• Anonym (Flera samtidigt)

Varit med om samma, visade sig att han inte ville visa sig mitt med mig eftersom han hade flera relationer.

Dessutom är det bs att säga att den som säger nej alltid har rätt. Varför då? Enligt vem? Om du säger nej till att äta hemma måste ju han rätta sig efter det och gå ut på restaurang? 

Det finns fler fiskar i sjön. 

• Anonym (V)
    Anonym (Flera samtidigt) skrev 2025-01-07 20:01:55 följande:

Varit med om samma, visade sig att han inte ville visa sig mitt med mig eftersom han hade flera relationer.

Dessutom är det bs att säga att den som säger nej alltid har rätt. Varför då? Enligt vem? Om du säger nej till att äta hemma måste ju han rätta sig efter det och gå ut på restaurang? 

Det finns fler fiskar i sjön. 

Tänkte samma sak, det kan ju finnas andra kvinnor. 

Det är märkligt att TS ska åka till Stockholm och inte göra någonting.

Något skumt är det. 

• Yllop

Har han ont om pengar?
    Är han skuldsatt?

Om han inte vill resa eller gå ut och äta gör det på egen hand.

• olof 45

Tillbakakaka.

Fråga vad han menar med "Den som säger nej har alltid rätt"? Får man inte diskutera saker i en relation? Existerar inte kompromisser? Hur är det om DU skulle säga nej till något (typ sex) - respekteras det?

Jag har haft en vän som lärde sig de där "mantra" som användes mot henne, och började säga samma sak tillbaka. Visst, det slutade med att det tog slut men hon kan iaf tänka att han lärde sig en läxa innan de gick skilda vägar.

Det där om "Den som säger nej" är enkelt att manövrera. Säg bara nej till allt han vill göra och titta sedan på honom med stora ögon om han försöker driva frågan ändå "Hallå? Jag sa redan nej? Och den som säger nej....". Bara titta på honom och se om poletten trillar ner. 

Eller säg "Jag säger nej till att bara sitta hemma och uggla - och den som säger nej har rätt!". Säg "Jag har också rätt att ha åsikter om hur det här förhållandet ska fungera, och just nu får du underkänt."

Men stålsätt dig - han verkar itne värdesätta er relation. Och det kommer bli tydligt för dig om du sätter saken på prov...

Svar på tråden Vad ska jag göra?