• Tobben

Fysisk klädbutik

Hej!

Jag vet inte om det här blir riktigt rätt kategori, men jag frågar här ändå. 

En ung kille som jag känner vill börja klä sig som tjej. Jag uppmuntrar honom att testa och tycker att han ska beställa på nätet och prova sig fram.
    Han hävdar att han inte vet vilken storlek han ska välja och vill ha kläder som passar.
    Så till min fråga:
    Om han åker till en fysisk klädbutik, blir det jobbigt för expediten då att försöka hjälpa en kille med tjejkläder? Vi vill ju inte att tjejen som hjälper ska känna sig kränkt eller så.
    Har någon erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fysisk klädbutik
  • Anonym (Stina)
    Tobben skrev 2025-01-07 17:51:43 följande:
    Fysisk klädbutik

Hej!

Jag vet inte om det här blir riktigt rätt kategori, men jag frågar här ändå. 

En ung kille som jag känner vill börja klä sig som tjej. Jag uppmuntrar honom att testa och tycker att han ska beställa på nätet och prova sig fram.
    Han hävdar att han inte vet vilken storlek han ska välja och vill ha kläder som passar.
    Så till min fråga:
    Om han åker till en fysisk klädbutik, blir det jobbigt för expediten då att försöka hjälpa en kille med tjejkläder? Vi vill ju inte att tjejen som hjälper ska känna sig kränkt eller så.
    Har någon erfarenhet av detta?

Det beror ju helt på personen. Många tycker nog att det är jättekul att få hjälpa en kund att hitta sin nya stil som kvinna, men en del kan tycka att det är obekvämt. 
  • Anonym

Hon blir kanske inte kränkt, men hon har nog inte kunskap eller erfarenhet att hjälpa till. 

• Anonym (E)

Kränkt? Varför i hela friden skulle hon bli kränkt? Det är verkligen ett ord som slängs runt onödigt mycket 

Kan inte du följa med? Är killen själv helt bekväm med att be en främmande människa om hjälp? Jag jobbade själv i klädbutik ett par år för längesen, hade någon kommit in och frågat så hade jag haft svårt att veta vart man ska börja, men han behöver väl inte hjälp heller egentligen om det är storleken och inte stilen han är osäker på, man brukar ju ta ett par olika storlekar in till provrummet när man inte vet

• Tobben
    Anonym (E) skrev 2025-01-07 18:07:38 följande:

Kränkt? Varför i hela friden skulle hon bli kränkt? Det är verkligen ett ord som slängs runt onödigt mycket 

Kan inte du följa med? Är killen själv helt bekväm med att be en främmande människa om hjälp? Jag jobbade själv i klädbutik ett par år för längesen, hade någon kommit in och frågat så hade jag haft svårt att veta vart man ska börja, men han behöver väl inte hjälp heller egentligen om det är storleken och inte stilen han är osäker på, man brukar ju ta ett par olika storlekar in till provrummet när man inte vet

Han är så att säga i garderoben fortfarande så han vågar inte gå ensam. Jag följer gärna med honom men är varken särskilt modemedveten eller klädkunnig.
    Men pekar han och jag bär fram storlekar kan jag såklart hjälpa till.
    Jag upplever kvinnliga expediter som kunniga när jag ska ha kläder till mig själv. De ger bra råd och kan sortimentet. Så jag tror att rätt expedit skulle vara en stor hjälp för oss.
  • Anonym (E)
    Tobben skrev 2025-01-07 18:21:55 följande:
    Han är så att säga i garderoben fortfarande så han vågar inte gå ensam. Jag följer gärna med honom men är varken särskilt modemedveten eller klädkunnig.
    Men pekar han och jag bär fram storlekar kan jag såklart hjälpa till.
    Jag upplever kvinnliga expediter som kunniga när jag ska ha kläder till mig själv. De ger bra råd och kan sortimentet. Så jag tror att rätt expedit skulle vara en stor hjälp för oss.
    Eftersom detta är något nytt för honom så ska ni nog inte börja fråga expediten om hjälp, något sorts hum lär ni väl kunna se om det är typ small, medium, large.

Angående stilen så titta runt på butikernas sidor på nätet så kan ni i förväg se vilka butiker som är intressanta och stilen, alla tjejer klär sig ju inte likadant så ni måste ju nästan börja där
  • Anonym (Anton)

Det är väl ganska lätt att få fram t ex midjemått genom att mäta och sedan kika på en måttabell på nätet så man får en hum iaf?

• Anonym (Tjena hej)

Varför måste "din vän" be en expedit om hjälp? Bara att gå in på närmaste kedja och kolla själv. Och varför kan han inte mäta sig själv och sedan beställa online?

• Tobben
    Anonym (E) skrev 2025-01-07 18:38:43 följande:
    Eftersom detta är något nytt för honom så ska ni nog inte börja fråga expediten om hjälp, något sorts hum lär ni väl kunna se om det är typ small, medium, large.

Angående stilen så titta runt på butikernas sidor på nätet så kan ni i förväg se vilka butiker som är intressanta och stilen, alla tjejer klär sig ju inte likadant så ni måste ju nästan börja där
    Bra idé där! Vi får kolla lite på nätet och jämföra med vilka fysiska butiker som kan tänkas passa.

Nätet har ändå ett oändligt utbud, men sen när man försöker hitta en butik med det plagget kan det bli svårare. Men man får såklart göra tvärtom. Kolla vilka fysiska butiker vi har och sedan kolla deras sortiment online.
  • Anonym (E)
    Tobben skrev 2025-01-07 19:29:13 följande:
    Bra idé där! Vi får kolla lite på nätet och jämföra med vilka fysiska butiker som kan tänkas passa.

Nätet har ändå ett oändligt utbud, men sen när man försöker hitta en butik med det plagget kan det bli svårare. Men man får såklart göra tvärtom. Kolla vilka fysiska butiker vi har och sedan kolla deras sortiment online.
    Ja asså jag menade ju att gå in på h&m.se och kolla för att sen gå till en h&m butik tex. Ni kommer kanske inte hitta exakta plaggen men butikerna brukar ändå hålla typ samma sorts mode, som jag själv tex kan hitta kläder på gina tricot men går jag in på kappahl så går jag oftast ut tomhänt
  • Anonym (Obekvämt)

Det enda jag blivit obekväm med är personer som är män och som mer går igång på kvinnokläder, dom identifierar sig inte som kvinnor då utan blir sexuellt upphetsade av kvinnokläder. Något sånt hade jag inte velat vara med om. Men annars är det inga konstigheter. Så det beror ju på hur man beter sig. 

Svar på tråden Fysisk klädbutik