• Anonym (Sara)

Tidiga tecken på autism?

Hej! Jag har en 8,5 månaders bebis där jag reagerat lite på hans utveckling och saker han gör. (ska ta upp det med bvc vid nästa besök men är alltid skönt att höra ifrån andra föräldrar). Han är väldigt tidig motorisk, började krypa inan 6 månader och ställa sig upp innan 7 månader. Han är en väldigt glad och aktiv bebis, sitter nästan aldrig still utan älskar att krypa runt, ställa sig överallt och utforska. Det som jag reagerar på är främst att han rycker och spänner sig så mycket med sina armar. Dom barn jag träffat i hans ålder upplever jag inte är så stimmiga längre i armarna och därför jag reagerat att han fortfarande är det. Upplever nästan att så fort han ska koncentrera sig så börjar han flexa med armarna och därför vill inte leka med klossar eller liknande leksaker. Han reagerar även inte ofta på sitt namn, speciellt om han leker eller är koncentrerad. Då går det inte alls få kontakt med honom. Han förstår heller inte ?titta där? utan bara kollar på mig och skrattar. Han älskar även lägga saker för ansiktet (inte nattetid utan leker så). Han vrider även på huvudet snett för att kolla på oss. Han gillar heller inte närhet, och om han slår sig så är de nästan som han inte vill bli hållen och tröstad. Och när jag söker på detta så är det oftast ?tidiga tecken på autism? som dyker upp. 

förlpt för ett långt inlägg men vill bara höra ifrån er om ni har haft samma upplevelse eller likande!

• Svar på tråden Tidiga tecken på autism?
  • Anonym (f)

Min bror hade de där stimmiga rörelserna med armar och ben länge. Han har autism, men min son med autism hade aldrig några rörelser.

Jag själv har också autism, jag förstod inte titta där heller, utan tittade då på min mammas pekfinger, jag minns detta, så det måste ha varit så rätt så länge.

Jag hade inga stimmiga rörelser.

Jag och min son var lugna barn, satt i timmar och lekte med samma saker, sorterade saker mer än lekte. Varken jag, min bror eller min son har haft problem med beröring.

tecken jag i efterhand såg hos mitt barn var att han ville leka lugnt eller ensam helst, han var ljuskänslig tidigt, han upplever att ljus gör ont, så som solen. Han sökte sig till vuxna snarare än andra barn. Inga sociala spärrar, kunde prata med vem som helst om vad som  helst. Som bebis hade han just den här grejen att han var lugn, ovanligt lugn, tidigt utvecklad mentalt, dvs pratade mycket tidigt, men motoriskt sen, gick sent, Har alltid haft sömnproblem, sedan födseln.

Svar på tråden Tidiga tecken på autism?