• Anonym (??)

Köparskydd på Tradera. Vad är detta?

Köper främst, men har även sålt på Tradera.se
    Nu är det något nytt som kallas "Köparskydd" som dykt upp.

Verkar som man ska betala en extra avgift på ALLA köp även om det handlar om bara några kronor.

Vad har hänt?

Att säljare betalar provision är en självklarhet, men nu ska man även som köpare behöva betala en provision, är detta rimligt?

Tradera gör såklart som de vill, men nu jag tappade jag lite av intresset.

• Svar på tråden Köparskydd på Tradera. Vad är detta?
  • EnAnonumius

Nu handlar det inte om någon provision (du använder fel ord här både om säljaren och köpare), utan en liten avgift. 

Det handlar om att du, mot en liten avgift får ett skyddat köp. Och denna avgift är då obligatorisk.

Det finns ju upplysningar på Tradera om vad det handlar om.

Här är en länk till deras FAQ, om köparskydd.

https://www.tradera.com/support/se/posts/traderas-koeparskydd/

Läser man inledningsvist på Tradera FAQ om köparskyddet så står det (citerar):

"Traderas köparskydd hjälper dig som köpare att få tillbaka pengarna om säljaren inte fullföljer affären efter att du betalt eller om varan inte stämmer överens med beskrivningen."

(slut på citatet)

Tycker det är bra att de har detta köparskydd, då det finns många bedragare på nätet. Skulle aldrig handla på något ställe som erbjuder försäljning mellan privatpersoner utan ett köparskydd.
    Hos företagen har du ju ångerrätten.
    Det enda jag skulle kunna slå ned på hos Tradera är att det är "obligatoriskt", det borde ju vara frivilligt om man vill använda köparskydd..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • LillaDraken

Jag handlar mycket på tradera och det är ju frivilligt om man vill ha köparskydd eller inte, så det är inte alls "obligatoriskt". 

• Anonym (F)

Det här ska skydda dig mot bedrägerier. Hur mycket pengar handlar det om?

• Anonym (fl)
    LillaDraken skrev 2025-01-10 10:38:51 följande:

Jag handlar mycket på tradera och det är ju frivilligt om man vill ha köparskydd eller inte, så det är inte alls "obligatoriskt". 

Jag har då inte kunnat välja bort det på sistone. Förut ja, inte nu.
  • EnAnonumius
    Anonym (F) skrev 2025-01-10 13:54:00 följande:

Det finns en länk, till Tradera, i post #1 där det finns information om hur mycket det handlar om.
  • Anonym (??)
    LillaDraken skrev 2025-01-10 10:38:51 följande:

Jo fr ngn dag tillbaka är det obligatoriskt
    Titta på en nyinlagd annons så kommer du se det
  • Anonym (??)

Det handlar om 5 % + 2 kr på alla annonser.
    Så nu betalar även köparen provision. 
    Någon promille av de pengar de får in på köparskydd kommer gå till återbetalningar.
  • Anonym (Ha)

Nej, det handlar om att Tradera vill hitta sätt att öka sin lönsamhet. De struntar fullständigt i om du blir blåst på din tröja, men det är förstås en bra ursäkt att använda för att inte uppröra de naiva kunderna. Få dem att tro att det är för deras skull de ska tvingas betala extra nu så håller de tyst och fortsätter använda tjänsten.
  • Anonym (??)
    EnAnonumius skrev 2025-01-10 17:24:52 följande:
    Det finns en länk, till Tradera, i post #1 där det finns information om hur mycket det handlar om.
    Vi tar två exempel.

1) Jag säljer vara för 10 kronor.

Jag betalar 3 kr i försäljningsavgift = 30 % av varans pris.

Köparen betalar 10 kronor för varan + 2 kronor + 0,5 kr (5 % av varans pris) = 12.50 kronor.

Varan har blivit 25 % dyrare för kunden. Kunden kommer därför lägga lägre bud än innan, vilket göra att Tradera får in mer pengar.

1 ) Säljer för 50 kr

Jag betalar 5 kr i avgift = 10 % av varans pris

Köparen bet 50 kr för varan + 2 kronor + 5 kr (5 % av varans pris= =

57 kronor

Varan har blivit 14 % dyrare för kunden.
  • EnAnonumius
    Anonym (??) skrev 2025-01-10 20:29:42 följande:
    Vi tar två exempel.

1) Jag säljer vara för 10 kronor.

Jag betalar 3 kr i försäljningsavgift = 30 % av varans pris.

Köparen betalar 10 kronor för varan + 2 kronor + 0,5 kr (5 % av varans pris) = 12.50 kronor.

Varan har blivit 25 % dyrare för kunden. Kunden kommer därför lägga lägre bud än innan, vilket göra att Tradera får in mer pengar.

1 ) Säljer för 50 kr

Jag betalar 5 kr i avgift = 10 % av varans pris

Köparen bet 50 kr för varan + 2 kronor + 5 kr (5 % av varans pris= =

57 kronor

Varan har blivit 14 % dyrare för kunden.
    Hur i jösses namn, kunde du i min kommentar till Anonym(F), som efterfrågade om information, att det fanns en länk till Tradera i post #1, komma fram till slutsatsen att det behövdes "räkneexempel" till mig?

Det var ju jag som länkade till tradera.. Som ett svar till dig.  Då du hade frågat i din rubrik "Vad är detta".

• Anonym (??)
    EnAnonumius skrev 2025-01-11 08:05:59 följande:
    Hur i jösses namn, kunde du i min kommentar till Anonym(F), som efterfrågade om information, att det fanns en länk till Tradera i post #1, komma fram till slutsatsen att det behövdes "räkneexempel" till mig?

Det var ju jag som länkade till tradera.. Som ett svar till dig.  Då du hade frågat i din rubrik "Vad är detta".
    Ursäkta citerade fel inlägg
  • Anonym (??)

Fler åsikter, någon?

• biobio

Hmmm skumt gjort av tradera.. 
    Men nu förstår jag varför folk lägger mindre bud än förut.
    Jag själv brukade ofta handa där. Tex denna jag ville köpa runt 20 stycken objekt eller lägga bud på dem men jag valde att lägga bara på ett par stycken.
    Det är lätt att se att det gåt trögt på tradera när det gäller budgivning
    Så i längden är det inte bra för tradera. Inte heller bra för folk som köper eller säljer där tills man hittar andra ställen att handla. Så det kommer säkert att gå bättre för deras konkurenter som oika second hand butiker, bok och skiväffarer, ebay och discogs osv... iaf för min del är det säkert 70-80% mindre köp på tradera på en månad. Köper bara det vissa grejer som är svåra att hitta.

• Anonym (Norrton)

Tror inte att Tradera har rätt att göra såna ändringar. 
    Aldrig hört om obligatorisk avgift för köpare.
    Tvärtom alla vill locka köpare till sig och detta är helt ologisk för mig.
    När du köper på tradera betalar du registrerad frakt.
    Då är det Postnord, DHL och Schenker som ansvarar för att du får det du har köpt.
    Med tiden folk kommer folk inte vilja sälja på Tradera pga färre köpare och färre bud.

• Anonym (fl)
    Anonym (Norrton) skrev 2025-02-09 17:45:31 följande:

Tror inte att Tradera har rätt att göra såna ändringar. 
    Aldrig hört om obligatorisk avgift för köpare.
    Tvärtom alla vill locka köpare till sig och detta är helt ologisk för mig.
    När du köper på tradera betalar du registrerad frakt.
    Då är det Postnord, DHL och Schenker som ansvarar för att du får det du har köpt.
    Med tiden folk kommer folk inte vilja sälja på Tradera pga färre köpare och färre bud.

Klart Tradera får göra som de vill. Du behöver inte köpa. Även Vinted har köparskydd.

Att Tradera går dåligt är pga skyhög frakt även för små saker.

• Anonym (Norrton)

Jag är inte säkert att Tradera kan göra som de vill.

Men man kan väl skriva sin åsikt här.:))

TÄNK: du köper en objekt får 1000 kr.
    Frakt kostar 54 kr. och Tradera kostar 52 kr. Gråter
    Du betalar 2 skydd: en till Postnord och en bonusskydd till Tradera (HAHAHA)
    Dessutom tar Tradera 100 kr. från säljaren som de har alltid gjort.
    Så istället för 100 kr. får Tradera 152 kr.  eller 52% mer.
    Räcker inte 10% som de tar från säljare (om det skulle uppstå ett problem
    som Postnord eller DHL inte kan lösa). Nej tack! 

• Anonym (??)

Många verkar ha åsikter om "Köparskdd" när man läser på Trustpilot.

Svar på tråden Köparskydd på Tradera. Vad är detta?