• Anonym (Arbetslös)

Nytt jobb - sadla om helt?

Jag blev nyligen uppsagd pga arbetsbrist. Och har precis påbörjat inskrivning till a-kassa och arbetsförmedlingen. Nu funderar jag på vad jag vill bli när jag blir stor

Jag är kvinna, 45 år gammal med familj. Så jag är inte så flyttbar över hela landet. 

Det jag har arbetat med hela mitt liv är någon form av kundservice och administration (typ). Jag tycker om den här typen av jobb men där jag har arbetat har människorna som jag har mött varit väldigt dränerande. Och då menar jag inte kollegorna utan människorna utifrån som arbetet berör, jag kan ha nått min gräns för vad jag mäktar med helt enkelt. På sista arbetsplatsen var ledningen under all kritik och höll på att knäcka mig. Den berömda väggen var inte långt bort. När man arbetar med utsatta människor så behöver man ha en trygg och stabil arbetsplats annars blir det svårt att leverera. 

Hur som. Jag har funderat på att sadla om helt. Men jag vet inte till vad. 
    Ett tag tänkte jag att ett jobb på ett lager hade suttit fint, minimalt med kontakt med människor. Sedan sa min make att jag älskar ju att hjälpa människor så varför inte plugga till sjuksköterska. Jag gillar också att köra så tanken snuddade vid ett lastbilskort. Med andra ord är jag öppen för något helt nytt. Problemet är att jag vet inte riktigt vad?

Har någon av er bytt karriär mitt i livet? Vad pluggade du, om du pluggade? Vad gjorde att du valde att byta inriktning? Var det värt det?

Med tanke på mitt bagage från sista arbetsplatsen känner jag mig fortfarande inte helt hundra och vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja. Jag söker jobb så klart men än så länge bara inom mitt område. Jag hade behövt höra från andra som har gjort en stor förändring i sitt yrkesliv för att bli inspirerad själv. 

• Svar på tråden Nytt jobb - sadla om helt?
  • Anonym (Mia)

Utbildad inom administration och jobbade med det fram till 42 års ålder. Företaget gick i konkurs, var arbetslös 1/2 år, började sen en utb inom elektronik. Efter utb ringde min lärare att ett industriföretag sökte "vuxna" personer, fick sommarjobb  och sen ett vikariat, så 1 år senare hade jag fast jobb. Var helt klart värt det trots något lägre lön.

• Anonym (Titti)

Jag arbetar med ekonomi och har arbetat privat nästan hela livet. Men när jag var 56 år bytte jag till en ekonomitjänst på ett universitet. En helt annan värld än att jobba på ett privat företag. En annan slags redovisning också, projektredovisning där man bistår forskare/lärare med det mesta inom ekonomi och redovisning. 

Så du behöver inte byta yrke, du kan arbeta inom en annan slags organisation. 

• Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Titti) skrev 2025-01-10 12:05:31 följande:

Jag arbetar med ekonomi och har arbetat privat nästan hela livet. Men när jag var 56 år bytte jag till en ekonomitjänst på ett universitet. En helt annan värld än att jobba på ett privat företag. En annan slags redovisning också, projektredovisning där man bistår forskare/lärare med det mesta inom ekonomi och redovisning. 

Så du behöver inte byta yrke, du kan arbeta inom en annan slags organisation. 

Det är sant. Att arbeta inom det offentliga har jag gjort så att det räcker och blir över. 
  • Anonym (Titti)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2025-01-10 12:57:46 följande:
    Det är sant. Att arbeta inom det offentliga har jag gjort så att det räcker och blir över. 
    Ja, det borde jag förstått, när du skrev att du arbetade med utsatta människor.

Grejen med att arbeta med administration/ekonomi på ett universitet är att man arbetar/servar de som finns inom organisationen, inte de som finns utanför. Dvs välfungerande vuxna. 
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Titti) skrev 2025-01-10 13:00:46 följande:
    Ja, det borde jag förstått, när du skrev att du arbetade med utsatta människor.

Grejen med att arbeta med administration/ekonomi på ett universitet är att man arbetar/servar de som finns inom organisationen, inte de som finns utanför. Dvs välfungerande vuxna. 
    Det låter helt enkelt som ljuvlig musik i mina öron
Svar på tråden Nytt jobb - sadla om helt?