• Anonym (F)

Bästa skrivbordsstolen?

Mina ben domnar ofta av vanliga stolar och jag får lätt ont i ryggen. Funderar på sadelstol.

Någon med tips? Maxpris runt 4000.

• Svar på tråden Bästa skrivbordsstolen?
  • Anonym (A)

Är dina stolar rätt inställda och av bra kvalité? På gamla företaget snålade dom och köpte in hårda kontorsstolar från Ikea och dom fick jag jätteont av efter ett tag. Hemma har jag istället köpt begagnade stolar från Kinnarp och dom är I en helt annan liga och dom får jag inte ont av.

• Anonym (F)
    Anonym (A) skrev 2025-01-11 17:53:51 följande:

Är dina stolar rätt inställda och av bra kvalité? På gamla företaget snålade dom och köpte in hårda kontorsstolar från Ikea och dom fick jag jätteont av efter ett tag. Hemma har jag istället köpt begagnade stolar från Kinnarp och dom är I en helt annan liga och dom får jag inte ont av.

Sitter på en vanlig köksstol nu, det fungerar bättre än kontorsstolen, för då kan jag åtminstone dra upp benen, men får ont av den snabbt också.

Jag är för kort för de flesta stolar, så behöver antingen låg sitthöjd (runt 45) alt fotstöd.
  • Anders1970
    Anonym (F) skrev 2025-01-11 16:21:27 följande:
    Bästa skrivbordsstolen?

Mina ben domnar ofta av vanliga stolar och jag får lätt ont i ryggen. Funderar på sadelstol.

Någon med tips? Maxpris runt 4000.

Salli Light Basic. Jättebra märke och toppenklass. 
  • Anonym (F)
    Anders1970 skrev 2025-01-11 18:20:41 följande:
    Salli Light Basic. Jättebra märke och toppenklass. 
    Tack, tittar på den, fast swing. Tror du det går att sy egen klädsel till? Gillar inte materialvalen tyvärr och vill helst ha vit.
  • Anders1970
    Anonym (F) skrev 2025-01-13 12:15:41 följande:
    Tack, tittar på den, fast swing. Tror du det går att sy egen klädsel till? Gillar inte materialvalen tyvärr och vill helst ha vit.
    Jag och sy... Näää skall inte inte chanssvars.
    Skriv till dem och kolla, de har hög servicenivå.
  • Anonym (Beatrix)
    Anonym (F) skrev 2025-01-11 18:08:15 följande:
    Sitter på en vanlig köksstol nu, det fungerar bättre än kontorsstolen, för då kan jag åtminstone dra upp benen, men får ont av den snabbt också.

Jag är för kort för de flesta stolar, så behöver antingen låg sitthöjd (runt 45) alt fotstöd.

Att sänka en stol till 45 cm höjd borde inte vara några problem. Även vi har Kinnarpsstolar på jobbet (säkert tjugo år gamla men fortfarande bra!) och de går iaf att sänka så lågt. Har ni haft någon ergonom hos er som hjälpt till att ställa in stolen rätt? 

Jag drar för övrigt upp benen i min kontorsstol rätt ofta, så hänger inte riktigt med i varför du inte kan göra det.

Med detta är jag inte ute efter att övertala dig att låta bli att köpa en sadelstol. Det ska du givetvis göra om du vill! Ett annat alternativ kan vara en sån där gungstol där man har ett stöd för knäna. En kollega avgudar sin gungstol! 

• Anonym (F)
    Anonym (Beatrix) skrev 2025-01-13 17:45:22 följande:

Att sänka en stol till 45 cm höjd borde inte vara några problem. Även vi har Kinnarpsstolar på jobbet (säkert tjugo år gamla men fortfarande bra!) och de går iaf att sänka så lågt. Har ni haft någon ergonom hos er som hjälpt till att ställa in stolen rätt? 

Jag drar för övrigt upp benen i min kontorsstol rätt ofta, så hänger inte riktigt med i varför du inte kan göra det.

Med detta är jag inte ute efter att övertala dig att låta bli att köpa en sadelstol. Det ska du givetvis göra om du vill! Ett annat alternativ kan vara en sån där gungstol där man har ett stöd för knäna. En kollega avgudar sin gungstol! 

Den är för tajt med armstöden för att det ska vara bekvämt med uppdragna ben, men jag vill helst undvika det oavsett för det är inte bra för min rygg.

Jag jobbar hemifrån :)
  • Anonym (Beatrix)
    Anonym (F) skrev 2025-01-13 19:34:07 följande:
    Den är för tajt med armstöden för att det ska vara bekvämt med uppdragna ben, men jag vill helst undvika det oavsett för det är inte bra för min rygg.

Jag jobbar hemifrån :)
    Jag förstår. När du säger det så minns jag att det första jag gjorde när jag fick min stol var att montera loss armstöden, just för att kunna sitta i skräddarställning. Som ett förskolebarn, trots att jag är medelålders.  

Mår du bra av att stå och jobba? Med sviktande matta? 
  • Anonym (Ikea)

Jag använder en kontorsstol från Ikea och den funkar bra så det behöver inte vara en dyr, men jag står upp mer än sitter och har ett höj och sänkbart skrivbord för att inte få ryggproblem. 

Svar på tråden Bästa skrivbordsstolen?