Anonym (O) skrev 2025-01-11 20:17:08 följande:
Ni stoppar slagen innan de når sitt mål och har som regler att man 1) inte slåss och 2) väntar på sin tur när det kommer till saker. Lather, rinse, repeat.
Ge henne orden: "Jag vill ha en tur med den leksaken. Kan jag få en tur när du är klar/om fem minuter/efter dig?" Träna när ni leker med henne eller när ni leker med nallar.
Ge lillebror en röst genom att tala i hans ställe (tills han är gammal nog att göra det själv) "Stopp! Det är min tur nu. Du kan få leksaken om fem minuter."
Låt henne inte ta leksaker från lillebror, men hjälp henne med strategier som dels hjälper henne hantera sina egna känslor av frustration över att behöva vänta och dels ger henne tillgång till de leksaker hon vill ha med bara lite tålamod från hennes sida. Byteshandel tex, eller att hon inkluderar lillebror i leken så att de båda har tillgång till saken.
Tar eller rycker hon saker från lillebror så hjälper ni henne att ge tillbaka dem. Alltså även om hon protesterar. Slåss hon så får hon leka någon annanstans på säkert avstånd från lillebror ett tag, och hon får inte med sig leksaken hon ville ha även om lillebror har tappat intresset.
Är lillebror ledsen så brukar det från din dotters ålder vara effektivt att be henne titta på sitt offer och fråga hur hon tror att han känner sig. Det gör det liksom mindre kul att vara busig och elak om man verkligen måste se hur illa det gör den andra.
Stötta henne också i att skydda de leksaker hon leker med mot lillebror.
Vi jobbar redan i stort så. Sagt att hon får saken om x minuter, bett henne hämta en annan leksak som de då kan växla med. Separerat barnen om det kommit slag, pratat lugnt just att "såhär blev det nu, såg du hur lillebror kände det?".
Vi är också noga att göra åt andra hållet, om lillebror försöker ta något hon har så säger vi tydligt åt honom att han måste vänta, att nu har storasyster det etc. Så att det inte ska bli ensidigt liksom.
Men än har det inte satt sig. En bov tror jag är just att hon är väldigt icke konfliktsökande och försiktig på förskola, så där vet jag att andra barn tar hennes saker hon leker med, och där har hon snarast fått lite stöttning i att våga säga till att det var hon som har dem. Men hon har alltid varit så att hon backat om saker, så det är lite som att hon nu "törs" försöka uttrycka den önskan om att hon får gå först, men då blir det lite fel mot lillebror istället.