• Anonym (Ööhhh23)

Funderar på starta eget.

Som rubriken säger, funderar på att starta eget. MEN.
    vill ju som att de ska vara något som staden jag bor i inte har och verkligen behöver och som man kan undvika konkurs efter bara några månader.
    Tar emot förslag, inget om privat vård, assistans, grill...
    ( har noll erfarenhet av vård, assistans, mat ska vi inte prata om de finns på tok för mycket av restauranger i staden ändå)

• Svar på tråden Funderar på starta eget.
  • Anonym (Ja fan inte Lars i alla fall)

Gången brukar väl snarast vara att man är bra på något och sen startar eget inom det. För egen del gjorde jag det när min arbetsgivare blev uppköpt. Drog och tog med mig de kunder som jag hade haft ansvar för.

Att först komma på att man ska starta eget och sedan fundera ut vad man kan är ju nästan dömt att antingen bli en av många, eller att det blir mindre bra jobb.

• Anonym (Ööhhh23)
    Anonym (Ja fan inte Lars i alla fall) skrev 2025-01-12 02:41:05 följande:

Gången brukar väl snarast vara att man är bra på något och sen startar eget inom det. För egen del gjorde jag det när min arbetsgivare blev uppköpt. Drog och tog med mig de kunder som jag hade haft ansvar för.

Att först komma på att man ska starta eget och sedan fundera ut vad man kan är ju nästan dömt att antingen bli en av många, eller att det blir mindre bra jobb.

Är det enda min stad behöver det som jag är betydligt mindre bra på, har jag inga som helst önskningar att starta upp ett företag.
    Anonym (Ööhhh23) skrev 2025-01-12 03:36:08 följande:
    Är det enda min stad behöver det som jag är betydligt mindre bra på, har jag inga som helst önskningar att starta upp ett företag.
    Bor man i en stad som fungerar så har den ju inga uppenbara brister.

Serva elscootrar eller robotgräsklippare/- dammsugare eller kör på IOT / Industry 4.0 / IT vs OT-grejen. Du har ju kontaktnätet och grossisterna, annars skulle du inte ens överväga att starta.

Bortsett från det finns det redan någon.

• Anonym (Ööhhh23)
    Anonym (Ja fan inte Lars i alla fall) skrev 2025-01-12 03:43:57 följande:
    Bor man i en stad som fungerar så har den ju inga uppenbara brister.

Serva elscootrar eller robotgräsklippare/- dammsugare eller kör på IOT / Industry 4.0 / IT vs OT-grejen. Du har ju kontaktnätet och grossisterna, annars skulle du inte ens överväga att starta.

Bortsett från det finns det redan någon.
    Robotdammsugare/ gräsklippare finns redan ett flertal återförsäljare och reparatörer, ingen server elscootrar här, då de är princip noll uthyrningsbolag och dom flesta verkar smygtrimma hemma så..
    IT finns och inte min grej..
    Anonym (Ööhhh23) skrev 2025-01-12 03:46:36 följande:
     ingen server elscootrar här, då de är princip noll uthyrningsbolag och dom flesta verkar smygtrimma hemma så..
    Nej, då går det ju inte. Måste ju finnas gott om konkurrens för att man ska vilja starta.
    Anonym (Ööhhh23) skrev 2025-01-12 03:46:36 följande:
    IT finns och inte min grej..
    Har någon nämnt IT i tråden? Jag skrev IOT och IT vs OT och Industry 4.0-kapitlet. Där råder stor brist.
    IT-folk är marknaden översvämmad av.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ööhhh23) skrev 2025-01-12 02:34:32 följande:
    Funderar på starta eget.

Som rubriken säger, funderar på att starta eget. MEN.
    vill ju som att de ska vara något som staden jag bor i inte har och verkligen behöver och som man kan undvika konkurs efter bara några månader.
    Tar emot förslag, inget om privat vård, assistans, grill...
    ( har noll erfarenhet av vård, assistans, mat ska vi inte prata om de finns på tok för mycket av restauranger i staden ändå)

Då får du ju berätta var du bor och vad som redan finns där. Hur ska vi annars kunna ge förslag?
  • Dilf

Vill och ska man starta eget är det bra att göra en affärsplan, läs lite olika trådar och länkar som finns för det och gör lite research.

• Anonym (C)

Interim management konsult. Väldigt låg investeringskostnad  

• Anonym (M)
    Dilf skrev 2025-01-12 08:38:13 följande:

Vill och ska man starta eget är det bra att göra en affärsplan, läs lite olika trådar och länkar som finns för det och gör lite research.

Är inte det lite att gå händelserna i förväg?

TS har inte ens kommit på vad hen ska syssla med, svårt att göra en affärsplan då. 
  • Dilf

I en affärsplan ingår väl vad man ska göra tänker jag.
    Så det kan ju vara en bra start att börja med VAD man ska göra, varför och hur det ska gå till.
    Sen bygger man vidare på den.

• Lånehajen

Den krassa verkligheten är nog att om du inte har något du är riktigt bra på och ingen bra idé gällande produkt/tjänst du kan ta fram som kunderna vill ha så ska du inte starta eget. Det är inget man gör "bara för att" utan du behöver en välgrundad plan. Som företagare är det ditt jobb att komma på hur, var och när du ska genomföra din satsning. 

Svar på tråden Funderar på starta eget.