• Kallekula86

Felaktigt utformad P-bot?

Hej på er,

Var och uträttade ärenden med familjen i ett handelskvarter i norra Stockholm i helgen. 

Fick en P-bot pga. Felaktigt inställd p-skiva. 

När jag lägger in boten för betalning så ser jag att det på  adress endast står en gata, inget nummer.  Får en P-bot vara utformad så? Eller blir den ogiltig? 

Gatan som står på boten är den gata som går längs med hela området, och det är från den man svänger in på parkeringsplatserna vid respektive affär. 
    Jag skulle uppskatta att denna väg / gata är minst 1 km lång, och med många parkeringsplatser på vardera sida. 

Googlar jag på affären vi parkerade utanför så har de givetvis en adress som innehåller ett nummer utöver gatunamnet.

• Svar på tråden Felaktigt utformad P-bot?
  • Anonym (M)

I ditt fall spelar det ingen roll eftersom det krävdes p-skiva på den gatan oavsett vad du stod. 

• Kallekula86
    Kallekula86 skrev 2025-01-12 23:43:13 följande:

Hej på er,

Var och uträttade ärenden med familjen i ett handelskvarter i norra Stockholm i helgen. 

När jag lägger in boten för betalning så ser jag att det på  adress endast står en gata, inget nummer.  Får en P-bot vara utformad så? Eller blir den ogiltig? 

Gatan som står på boten är den gata som går längs med hela området, och det är från den man svänger in på parkeringsplatserna vid respektive affär. 
    Jag skulle uppskatta att denna väg / gata är minst 1 km lång, och med många parkeringsplatser på vardera sida. 

Googlar jag på affären vi parkerade utanför så har de givetvis en adress som innehåller ett nummer utöver gatunamnet.

Tack, 

Iofs logiskt och rimligt.

Hade mest en tanke på att man kunde påstå att man inte parkerat på angiven adress, som står på boten. 

Förvisso skönt att slippa betala en 500-hundring, men man kanske ska se dig besegrad och betala läropengen bara.
  • Anonym (M)
    Kallekula86 skrev 2025-01-12 23:56:15 följande:
    Tack, 

Iofs logiskt och rimligt.

Hade mest en tanke på att man kunde påstå att man inte parkerat på angiven adress, som står på boten. 

Förvisso skönt att slippa betala en 500-hundring, men man kanske ska se dig besegrad och betala läropengen bara.
    Vad menar du? Att p-vakten skulle ha skrivit fel adress?
  • Anonym (M)
    Kallekula86 skrev 2025-01-12 23:43:13 följande:

Hej på er,

Det är byggnader som har gatunummer. Gator har inga nummer, de är bara gator. 
  • Anonym (Anonym)

Vad jag känner till så krävs det att det ska gå att identifiera var överträdelsen skedde. Det görs lämpligast så att det anges på adress: Xgatan utanför nr Y.

• MagnusA

En överklagan här kommer troligtvis inte leda till någonting, om du inte går "andra hållet" och fokuserar på P-skivan, att denna slutat fungera eller något sådant. Nu vet jag dock inte vad du använt dig av för utrustning, manuell eller digital (godkänd?) osv.

• Anonym (Jaha)

Det går att vinna även om det tar tid ibland.
    Jag åkte på en p-bot utanför mitt ex och bestred den i ett halvår - minst.
    De vägrade. Till slut så råkade jag se att de skrivit en adress och jag hade parkat "utanför" adressen på en stickväg. 
    Jag slapp böterna direkt.
    Har du rätt? Stå på dig!

Svar på tråden Felaktigt utformad P-bot?