• Mammanochlivet

Råd om hyresgäst som är familjemedlem

Hej.

Behöver lite råd. Det är så att jag har en hyreslägenhet som min mamma bor i. Hyran är på 12000kr och hon betalar 4000kr, jag betalar resten. Jag bor dock inte där just nu men jag planerar att flytta in dit inom några månader. 

Jag har tidigare hyrt ut lägenheten till ett par men de flyttade ut och jag hade svårt att hitta en ny hyresgäst, därför blev det så att min mamma flyttade in, vi kom överens att hon skulle betala mindre i hyra då hon för tillfället inte har råd med hela hyran. Jag betalar större del av hyran för att kunna behålla lägenheten, ville inte säga upp den då jag genomgår en skuldsanering. 

Nu till det jag behöver råd om. Hon vill ju självklart inreda, det förstår jag, men hon går runt och säger att det är hennes lägenhet och hon planerar att sätta upp massa grejer på väggarna som inte jag vill. När jag säger det så säger hon att det är hon som bor där och att hon inte vill ha så som jag berättar att jag vill ha det. Hon tar helt enkelt över lite för mycket. Ska jag låta henne göra som hon vill och sen när jag flyttar in så gör jag om till så jag vill ha det? Eller är det taskigt?

Vi gick inte direkt igenom några ?regler? eller skrev nåt avtal, vilket kanske var dumt. I och med att hon är min mamma och jag ska bo med henne i framtiden så vill man inte bli osams eller vara taskig på nåt sätt, men känner att jag ändå vill ha lite gränser då det faktiskt är min lägenhet, hon är ju min inneboende. Sen är inte tanken att hon ska bo där allt för länge, jag räknar med att hon flyttar till eget så småningom. Detta skulle bara vara en lösning så länge, för att hjälpa mig behålla lägenheten. Hon har tidigare bott med sin pappa där hon vantrivdes jättemycket. Så detta var ju bra för oss båda, alltså att hon får bo i min lägenhet. Men tanken är ju inte att hon ska göra det förevigt. 

Tycker bara situationen är lite jobbig, överreagerar jag eller förstår ni hur jag tänker? Jag vill att hon ska tänka att hon är min inneboende, att hon bor hos nån annan. Inte att det är hennes lägenhet. Är det taskigt av mig? Och hur lägger man fram det på ett snyggt sätt? Tycker det blir så känsligt när det är familj, speciellt hon som är så ?bossig? eller hur man ska uttrycka det. 

• Svar på tråden Råd om hyresgäst som är familjemedlem
  • Anonym (Lloris)

Är hon medveten om att du planerar att flytta tillbaka inom kort?
    Vet hon om det så kanske hon också fattar att det inte är vits att fixa och dona så mycket så då blir det ett icke-problem...

• MsM84

Har ni pratat om att du ska flytta in och att hon då blir din inneboende?

• Fjäril kär

1. Har ni pratat om att hon bor där tidsbegränsad tid? Finsn det en uttalad gräns om hur länge hon får bo där?

2. Så länge du inte bor där själv anser jag att hon har möjlighet att inreda som hon vill med begränsning på att hon självklart inte ska måla/tapetsera och vara försiktig med att inte borra för mycket i väggen.  
    Du kan inte förvänta dig/kräva att hon ska bo i kartong och bara använda dina saker . 

• Anonym (TS är generös)

TS låter mamman bo i lägenheten för en ringa penning,, det är generöst med tanke på att TS själv genomgår skuldsanering. Mamman förstår inte detta, TS kanske inte heller har berättat det, utan mamman ser sig som hyresgäst fullt ut med rätt att styra och ställa i lägenheten. TS måste berätta att hon snart flyttar in, att hon har förstahandskontrakt och att hon bestämmer över lägenheten i princip. Mamman kan naturligtvis dekorera sitt rum, men lägenheten i övrigt ska hon inte bry sig om, hon är inneboende.                                                                                                                                                       Jag skulle bli skogstokig om nån kom och ville hänga tavlor jag inte gillar och borra massa hål i väggarna. Allt man fördärvar måste man återställa, det kräver hyresvärdarna. För övrigt, möjligtvis off topic, avskyr jag småprylar och fula väggdekorationer. "Carpe Diem"  och jag vänder i dörren. Några snygga tavlor, gärna dyra, räcker. Olja eller litografier av kända konstnärer, rent och sparsmakat, inte en massa skräp. Vill mamman ha det överdekorerat får hon hyra nån annanstans. 

• Mammanochlivet
    MsM84 skrev 2025-01-13 10:26:25 följande:

Har ni pratat om att du ska flytta in och att hon då blir din inneboende?

Ja hon vet om att jag flyttar in så småningom.
  • Emiz

Sätt er ner, prata. Säg som det är. Att hon är inneboende och du flyttar snart tillbaka hem. Du vill inte att hon ändrar på din lägenhets inredning. Är hon med på att hon snart/så småningom ska flytta ut?

Ska ni däremot vara sambos tillsvidare kanske ni kan komma överens om något hon kan få vara med och bestämma om? T.ex om hon har ett eget rum? Därinne?Hon betalar bara en liten del av hyran och får vara glad över denna situation då hon vantrivdes med sin pappa. Hon ska inte bråka om detta. Så tycker jag.

• Anonym (B)

Du måste säga åt henne att du kommer att flytta tillbaka i månad X och att du förväntar dig att hon senast inom tre månader efter det har hittat eget boende och att du inte vill att hon hänger upp saker i DIN lägenhet, annars kan hon lika gärna börja hitta eget boende direkt.

• Mammanochlivet
    Emiz skrev 2025-01-13 14:08:27 följande:

Sätt er ner, prata. Säg som det är. Att hon är inneboende och du flyttar snart tillbaka hem. Du vill inte att hon ändrar på din lägenhets inredning. Är hon med på att hon snart/så småningom ska flytta ut?

Ska ni däremot vara sambos tillsvidare kanske ni kan komma överens om något hon kan få vara med och bestämma om? T.ex om hon har ett eget rum? Därinne?Hon betalar bara en liten del av hyran och får vara glad över denna situation då hon vantrivdes med sin pappa. Hon ska inte bråka om detta. Så tycker jag.

Vi får göra det, har ju tagit upp en del saker redan men det blir så känsligt när det är familj tycker jag, lätt att bli oense osv. Därför jag funderade på om jag överreagerar. Vi har inte direkt diskuterat längden på boendesituationen, hon bara flyttade in lite hastigt. Tack för din respons. 
  • Dexter dot com

Så länge hon återställer allt tills du ska flytta hem är det väl ok att hon inreder efter sitt tycke och smak men var tydlig med att när du flyttat tillbaka ska det vara precis som när hon flyttade in. 

• Mammanochlivet
    Anonym (Lloris) skrev 2025-01-13 10:17:53 följande:

Är hon medveten om att du planerar att flytta tillbaka inom kort?
    Vet hon om det så kanske hon också fattar att det inte är vits att fixa och dona så mycket så då blir det ett icke-problem...

Ja det vet hon. Men det liksom känns som hon tar över, i och med att hon går runt och säger att det är hennes lägenhet. 
Svar på tråden Råd om hyresgäst som är familjemedlem