• Anonym (Ello)

Munhereps inför varje mens

Är det någon som vet vad man kan göra åt detta?

Jag har tidigare i många år gått på p-piller och endast haft mens var tredje månad men nu när vi ska försöka bli gravida så har jag då pausat med p-pillerna vilket då gör att jag har mens varje månad. 

Förr har jag kunnat leva med att ha munsår 4 gånger om året, men nu är det varje månad... 
    Jag har fått Valaciclovir utskrivet nu inför varje utbrott som har hjälpt mig väldigt mycket då det inte har blåssat upp något. 
    Men det kan man ju inte ta varje gång tänker jag?
    Och jag fasar för munherpes när jag väl förhoppningsvis blir gravid, för då kan jag inte längre ta Valaciclovir.

Jag har haft munherpes i ca 17 år, och jag är så satans trött på det. 
    Det gör ont, man kan inte äta ordentligt, och så fort jag pratar med någon så ser man hur de kollar på munsåret istället för mina ögon -.-

• Svar på tråden Munhereps inför varje mens
  • Anonym (blåsan)

Jag fick sådär plötsligt under hösten, utbrotten kom i ett efter varandra, han inte ens läka. Förut har jag haft ett utbrott typ var femte år.

Men jag ska äta den här kuren i 3 månader varje dag! Började med 4 tabletter på morgonen, och 4 på kvällen första dagen, sedan tar man en om dan i 3 mån. Har inte haft nåt utbrott hittils. Förhoppningsvis bryter detta mönstret, annars får jag köra en kur till.

• Anonym (d)
    Anonym (blåsan) skrev 2025-01-13 17:52:43 följande:

Jag fick sådär plötsligt under hösten, utbrotten kom i ett efter varandra, han inte ens läka. Förut har jag haft ett utbrott typ var femte år.

Men jag ska äta den här kuren i 3 månader varje dag! Började med 4 tabletter på morgonen, och 4 på kvällen första dagen, sedan tar man en om dan i 3 mån. Har inte haft nåt utbrott hittils. Förhoppningsvis bryter detta mönstret, annars får jag köra en kur till.

VAd är det förväntade effekten av den kuren?

Jag tar 4 morgon och 4 kväll när jag känner att ett utbrott är på väg. Hade, innan jag fick medicinen, kanske 3 utbrott per år varav ett på sommaren då jag solade... vilket i mångt och mycket drog ner min känsla varje, varje sommar.

Min dosering funkar kalasbra.
  • Anonym (blåsan)
    Anonym (d) skrev 2025-01-13 18:28:05 följande:
    VAd är det förväntade effekten av den kuren?

Jag tar 4 morgon och 4 kväll när jag känner att ett utbrott är på väg. Hade, innan jag fick medicinen, kanske 3 utbrott per år varav ett på sommaren då jag solade... vilket i mångt och mycket drog ner min känsla varje, varje sommar.

Min dosering funkar kalasbra.
    Meningen är att det ska förebygga, så att man slipper ta varje gång man känner att något nytt är på väg. Det ska liksom hålla herpesen i chack tills kroppen typ "glömt" att den ska ha utbrott. Fick det utskrivet så av min läkare i alla fall och det funkar bra.
Svar på tråden Munhereps inför varje mens