Anonym (TS) skrev 2025-01-13 13:46:23 följande:
Vad kostar era barns fritidsaktiviteter och vad krävs av er föräldrar?
Det gäller er som har barn som går i organiserade fritidsaktiviteter. Vad har de för aktivitet och vad kostar det ungefär per år sammanlagt? Hur mycket engagemang krävs av föräldrarna?
Försöker bilda mig en liten uppfattning om olika aktiviteter nu när mitt äldsta barn börjar komma upp i åldern då det finns mer att välja på.
Sonen, som är i lågstadieåldern, spelar musik på Kulturskolan, spelar schack på klubb, handboll och kampsport.
Musiken kostar 300 kr/termin, plus instrumenthyra på 200 kr/termin. Föräldrar förväntas sitta med på lektionerna, som är 30 min, och sen öva med barnet hemna. Det är dock inte så mycket man övar hemna, i genomsnitt 10 min per dag, max. Jag antar att det blir mer med tiden.
Kampsporten kostar 500 kr per termin, schack 500 kr per år och handboll 1300 kr per säsong som är nästan hela läsåret. Ingen av dem kräver att mer än att man skjutsar till träning/match/uppvisning/tävling.
Kampsporten har obligatoriska kläder. Tror de kostade 700 kr, men de är ju så löst sittande att han kan ha dem många år. Handbollen har också klubbklädet som inte är obligatoriskt men som barnet så klart vill ha. Det är vanliga träningsshorts och tröjor, så det är kläder han kan ha på skolidrott också. Sen köpte vi en schackbräda att spela på hemma för några hundralappar. På musiken var det en notbok, stämapp lite sånt som behövde köpas, mindre än 500 kr.