• Anonym (TS)

Vad kostar era barns fritidsaktiviteter och vad krävs av er föräldrar?

Det gäller er som har barn som går i organiserade fritidsaktiviteter. Vad har de för aktivitet och vad kostar det ungefär per år sammanlagt? Hur mycket engagemang krävs av föräldrarna?

Försöker bilda mig en liten uppfattning om olika aktiviteter nu när mitt äldsta barn börjar komma upp i åldern då det finns mer att välja på.

• Svar på tråden Vad kostar era barns fritidsaktiviteter och vad krävs av er föräldrar?
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-13 13:46:23 följande:
    Vad kostar era barns fritidsaktiviteter och vad krävs av er föräldrar?

Det gäller er som har barn som går i organiserade fritidsaktiviteter. Vad har de för aktivitet och vad kostar det ungefär per år sammanlagt? Hur mycket engagemang krävs av föräldrarna?

Försöker bilda mig en liten uppfattning om olika aktiviteter nu när mitt äldsta barn börjar komma upp i åldern då det finns mer att välja på.

Sonen, som är i lågstadieåldern, spelar musik på Kulturskolan, spelar schack på klubb, handboll och kampsport. 

Musiken kostar 300 kr/termin, plus instrumenthyra på 200 kr/termin. Föräldrar förväntas sitta med på lektionerna, som är 30 min, och sen öva med barnet hemna. Det är dock inte så mycket man övar hemna, i genomsnitt 10 min per dag, max. Jag antar att det blir mer med tiden. 

Kampsporten kostar 500 kr per termin, schack 500 kr per år och handboll 1300 kr per säsong som är nästan hela läsåret. Ingen av dem kräver att mer än att man skjutsar till träning/match/uppvisning/tävling.

Kampsporten har obligatoriska kläder. Tror de kostade 700 kr, men de är ju så löst sittande att han kan ha dem många år. Handbollen har också klubbklädet som inte är obligatoriskt men som barnet så klart vill ha. Det är vanliga träningsshorts och tröjor, så det är kläder han kan ha på skolidrott också. Sen köpte vi en schackbräda att spela på hemma för några hundralappar. På musiken var det en notbok, stämapp lite sånt som behövde köpas, mindre än 500 kr. 

• Anonym (Myran)

Mina barn går på följande aktiviteter:

8åringen
    Fotboll (träning 1ggr/v) sommarsäsongen 1500kr krävs att vi föräldrar står i kiosken 1ggr per säsong samt säljer strumpor vid 2 tillfället för totalt 2000kr. 

Friidrott 1000kr(träning 1ggr/v) för 1 år(tränar året om). Vi föräldrar är med som funktionär vid 2 tävlingar. 

LängdSkidor(träning 1ggr/v) 400kr per säsong. Vi föräldrar är med som funktionärer vid 2 tävlingar. Vi är även ansvarig att vid en träning bre smörgåsar och servera dessa i klubbstugan efter träning. Samtliga tränande barn får smörgås efter varje träning gratis.

10åringen 
    Mtb Cykling (träning 2ggr/v). 800kr per sommarsäsong. Inga krav på föräldrarna så länge barnet inte tävlar. Vilket vårt barn valt att inte göra. Han är med för att det är roligt att cykla.

Friidrott 1500kr(dyrare då han tränar 2 ggr i veckan) insats enligt ovan. 

LängdSkidor (träning 2ggr/v)400kr samma som ovan.

• Anonym (Ida)

Utgår från mina äldre barn, yngsta har inte kommit till det än.

Hockey - dyr utrustning + avgift 1600kr per termin. Yngre barn hade tidiga träningstider från ca 16 vilket var tight för många.
    Föräldrar delades in i par och ansvarade för sekretariat 1g/termin och cafe 1g/termin. Någon behövde vara materialare, någon behövde ta på sig att vara kassör, någon behövde vara ansvarig för att pricka av barnen, hålla koll på kontaktuppgifter etc. 
    Läger och cuper fanns det pengar avsatt centralt i klubben MEN känslan var alltid att det var "önskvärt" om barnen också bidrog genom att sälja grejer (newbody, ravelli, salami etc).

Fotboll- Kostade ca 500kr per termin. Bra skor behövdes samt en uppsättning lagkläder. Träna fick man göra i egna kläder så att säga. Ungefär samma krav på föräldrar som ovan. Mycket skjuts runt stan i samband med ST Erikscupen, men gick också ganska lätt att ordna samåkning. Mycket kontakt föräldrar emellan tyckte jag. 

Varken hockeyn eller fotbollen krävde någon tränarinsats, den organisationen fanns redan vilket är tacksamt då jag personligen var dåligt insatt och jag skulle INTE bli en bra tränare. Jag vet mina begränsningar

Streetdance - krävde inget alls, kostade kanske 7-800kr för 10 tillfällen och avslutades med en show som man fick köpa biljetter till. 

Simning - Ca 600kr per termin. Behövdes ett antal baddräkter, särskilt vid tävling behövdes fler än en. Badmössor + simglasögon. Övriga tillbehör tillhandahöll klubben. Skjuts och samåkning till tävlingar. Läger förekom men kostade inget. Som förälder uppmanades man gå utbildning till att bli funktionär och hjälpa till i de tävlingar som anordnades men det var inget krav.

• Anonym (Q)

Dottern går på karate, som kostar ca 12 000 per år. Kräver inget mer än att vi lämnar och hämtar. Vi är inbjudna att titta på träningar och bälttester. Priset inkluderar all utrustning. Hon kan träna upp till fem dagar i veckan, men inget tvång på närvaro och alla tar sig fram i sin egen takt.

Sonen har fotboll, 900 kr per termin. Skor och kläder är extra. Han kan ta sig själv till träningar, 2 ggr per vecka, och behöver ofta skjuts till matcher på helgerna. Han gymmar också för ca 4 000 per år.

• Anonym (Frid)

Sonen går i scouterna (usa) kostar ca 1500kr per månad, sen tillkommer kläder, utrustning och andra aktiviteter som hör till, kanske en 100kr per månad utslaget. Han åker på sommarläger en gång per år ca 5000kr, han vill åka på jamboree nästa år 30000kr plus en förberedande resa som jag inte har koll på. Som förälder kan man engagera sig enormt om man vill, men som en relativt oengagerad förälder så behöver man se till att merit badges uppfylls, en hel del skjutsande, hjälpa till vid någon sak (typ simtestning) se till så att han lagar mat för international dinner, har barnet en ledarposition så behöver man fixa extra. Iden är att barnet själv ska sköta all kommunikation med ledarna och själv ta ansvar, men det är en hel del pushande och påminnande. (Tjat) Han tycker det är kul i alla fall.

• Anonym (Kultis)

Ca 200 kr/termin. Dans på kulturskolan. Vi ser till att hon inte glömmer att cykla dit och att hon har träningskläder som funkar. Och så går vi på uppvisning en gång per termin. Beroende på lokal kan det vara gratis eller kosta upp till 80 kr/person. Hon går på tre sorters dans så avgiften är x3. Men kläderna är ju samma till allt. 

• Anonym (Love)

Ena sonen är med i scouterna och håller på med parkour, andra åker slalom. 

Har inte ens räknat på vad det kostar, så höftar lite, men ungefär såhär:

Scouterna kostar typ 2500 per år. (600 i medlemsavgift, sommarläger (ca 500-1000) och utrusning kanske en 1000 lapp till). 

Parkour kostar 1200 per termin. 

Slalom kostar typ 10.000-15.000 per säsong (2000 i åkaravgift + liftkort typ 2000. Sen tillkommer eventuella läger (2000-5000) och utrustning typ 1500-3000). 

• Anonym (Hockeymorsa)

Har tvillingar, båda spelar för närvarande hockey. 

I år gick sektionsavgiften på 8000kr/barn. Plus nya skridskor (2000kr), ny klubba (1000kr, rea) och nya handskar (1000kr), allt per barn. Nästa år lär det behövas nya skydd och då drar det iväg igen. Orkar inte hålla på och leta begagnat. På det kommer sedan avgift för cuper och camper.

• Anonym (alla dessa aktiviteter)

11-åring tränar/tävlar truppgymnastik. Avgiften är ca 2500 kr/år, plus att de vill att de har klubbens träningsdräkt på träningarna (kostar ca 700kr). Vi skjutsar till träningarna 2-3 dagar i veckan, och klubben har någon typ av försäljning varje termin (som man kan köpa sig fri från för 1000kr/år). Tävlingarna brukar de samåka, ibland har vi kört, men det är ganska många ledare, så barnen brukar få plats i deras bilar och/eller hyrd minibuss. Tävlingsdagar/helger står vi för maten, men alt annat står klubben för.

15-åringen kampsport. Avgift 1000kr/år. Dräkt ca 800kr (behöver ha minst två), men de behöver bara bytas ut när han vuxit ur dem, vilket är kanske varannat år. Inga tävlingar, och han tar sig till och från träningen själv.

Han går även på kulturskola och spelar instrument två dagar i veckan. I vår kommun är den avgiftsfri och man får låna instrument gratis. Vi har precis köpt ett instrument åt honom, begagnat ca 8000kr. Finns inga krav på engagemang från oss föräldrar, även om vi får påminna honom om att öva ibland de perioder han tycker det är tungt.

12-åringen vill börja en sport som kräver mycket tid och engagemang från oss föräldrar, förutom att den är dyr både i avgift och utrustning. Tyvärr har vi fått säga att vi inte hinner med och att det är lite för dyrt. Istället går hon på samma kampsport som storebror och verkar trots allt ganska nöjd där. Eftersom de tränar ganska nära vårt hem kan hon gå till och från själv (ofta i sällskap med storebror).

• Anonym (Aktiv familj)

Sonen spelade fotboll fram till för 1,5 år sedan. Han tröttnade på allt, det var extremt dåligt beteende bland spelarna och tränarna saknade kunskap och vilja att reda ut det då det var deras egna ungar som betedde sig som värsta divor på plan. Jag trodde att BARN ska utöva en sport för att lära sig, har roligt och utvecklas i en normal takt och inte sträva dag ett efter att bli som Zlatan.

När grabben la fotbollen på hyllan började han istället med en typ av kampsport. Vi betalar 850 kr per år. Till det tillkommer lite utrustning och jag skulle gissa på att det har landat på runt 2000 kr totalt. Men där räknar jag med ett par bra och dyra träningsskor som han annars hade haft ändå. 
    Vad som krävs av oss föräldrar? Inget. Absolut inget om vi inte vill. 

Dottern spelar pingis och har gjort i minst tio år. Vi har valt att engagera oss i klubben för att den är liten och vi vill att den ska överleva. Vi engagerar oss i styrelsen, organisera aktiviteter, ser till att tävlingar flyter på smidigt. 
    Års avgiften ligger på 700 kr. Vi har valt att ha en så låg avgift vi bara kan ha för att så många som möjligt ska kunna ha råd att spela. Hur mycket pengar vi lägger på annat är svårt att säga. Tävlingskläder - 2 uppsättningar + överdragskläder + ett ombyte. Skor, rack och träningskläder. Skulle gissa att det läggs runt 3-4 000 kr per år då dottern tränar 5-6 pass per vecka och tävlar varannan helg. Träningskläder håller inte hur länge som helst då även om sköts noga. 

Vi vuxna har valt att engagera oss i klubben som jag skrev innan. Föräldrar behöver inte göra något om de inte vill. När barnen tränar kan de sitta i klubbrummet och avnjuta en kopp kaffe och kaka till självkostnadspris. Vi tvingar ingen att sälja lotter eller annat. När grabben spelade fotboll skulle det säljas lotter, tvång på att stå i kiosken osv osv osv. Jag engagerar mig gärna men min gräns går när någon tvingar mig till det. 

Svar på tråden Vad kostar era barns fritidsaktiviteter och vad krävs av er föräldrar?