• Anonym (Neutral)

Killen jag dejtar är för neutral

Killen jag dejtar kan prata vitt och brett om statistik, fakta och avtalsregler, men när det kommer till känslor har han ingenting att säga. När jag frågar "Hur kändes det för dig när du satt ensam varje rast på gymnasiet?" svarar han "Det var inget jag tänkte på." Han är totalt likgiltig inför mänskliga känslor, beteenden och öden. 

Han har aldrig självmant uttryckt uppskattning genom ord eller gett mig någon bekräftelse. När jag frågar honom "Vad tycker du om mig, gillar du mig?" svarar han "Det hade nog inte varit bättre med någon annan än med dig." 

Han är dock bra på andra sätt. Han har ett mycket högt IQ, han är pålitlig och har ett stabilt humör. Men det finns inget emotionellt djup i honom, han reflekterar inte över hur han själv eller andra känner, han uppfattar inte om jag är ledsen, orolig eller glad. Jag känner mig tom och osäker när jag är med honom, jag känner mig aldrig speciell, bekräftad eller sedd. 

Jag har just tagit upp dessa problem för honom och han tar det på allvar, han säger att han är villig att lära sig fraser som tjejer gillar att höra samt att jag ska stoppa honom när han blir för konkret och faktabaserad. Bör jag fortsätta vara ihop med honom när vi har så olika känsloliv? 

• Svar på tråden Killen jag dejtar är för neutral
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Autism)

Jag tycker att det låter som om han har högfungerande autism. 

• Anonym (Neutral)
    Anonym (Autism) skrev 2025-01-13 16:30:02 följande:

Jag tycker att det låter som om han har högfungerande autism. 

Ja han har autism. Han fick det utrett som liten. 
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Neutral) skrev 2025-01-13 16:32:28 följande:
    Rubba hans cirklar och se om lugnet kvarstår.
  • Anonym (Autism)
    Du får nog acceptera att ni är väldigt olika eller göra slut om du tycker att det är för jobbigt. Ett kännetecken för autism är ju just att man har svårt att tolka andra och visa känslor. Han gör det ju inte för att vara elak utan för att  han fungerar på ett annat sätt än dig. Om du vill fortsätta förhållandet läs på om autism och prata med honom och se om ni kan komma fram till en lösning som funkar för er båda.
  • Anonym (NT)

Vad tycker du själv? Bör du vara tillsammans med någon som får dig att känna dig tom och osäker när du är med honom? Men någon som aldrig får dig att känna dig speciell, bekräftad eller sedd?

• Anonym (vemärnitlotten)
    Klart han har. Vad annars skulle vara meningen med detta...
  • Anonym (T-bone)

Det kan väl ingen annan än du veta. Tycker du det är ok att vara i ett förhållande där du inte blir sedd eller tycker du det är ok att vara i ett förhållande där han kanske kan lära sig standardfraser för att få det att se ut som att du blir sedd? (Eller bekräftad, eller vad det nu var)

Vad tror du mer att du isf behöver lära honom? Hygien, städning? Tolerans med ostädning? Eventuellt hur man ser till kommande barns behov och bekräftelser av deras känslor?

Svar på tråden Killen jag dejtar är för neutral