• Anonym (Gravid)

Vad tycker ni om namnet Aron?

Vad tycker ni om namnet Aron? Fint/fult? Jag gillar att det är ett namn som både används i Norden men också funkar internationellt. jag tycker också om att det är lite lagom vanligt, ligger väl i mitten på topp 100 ungefär, men kanske är det på uppgående? Jag är lite orolig att det uppfattas som för bibliskt eller har det kanske blivit så pass vanligt att det inte är lika förknippat med det nu? några andra negativa erfarenheter av namnet Aron? Några uppenbara smeknamn? Vill helst undvika det, och tänker att det därför är bra med ett namn med två stavelser? Synpunkter eller andra förslag på namn välkomnas, snart är pojken här! :) 

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Aron?
  • Anonym (Sara)

Helt ok men föredrar Aaron. Men det blir ju förstås lite tokigt i Sverige. 

• Anonym (A)

Tycker att det är ett fint namn. Något smeknamn har jag inte hört talas om.

• Anonym (m)

Har själv inga problem med det men den mest mobbade person jag någonsin känt till hette så. Det började inte pga namnet men när mobbingen väl var igång så drevs det hejdlöst med det. Vet att några skrev ett närmast oändligt antal nid-"låtar" om namnet och kommer ihåg att "punkversionen" hette Aronvax, bl a.
    Det visade sig där och då att det tyvärr var ganska lätt att komma på taskigheter som anspelade på just det förnamnet.

• Hjelm

Ett ganska neutralt namn för mig.

Jag tycker att det har en viss biblisk klang, men det tror jag att det framför allt är den äldre generationen eller religiöst intresserade/bevandrade som tycker. Det tycker nog inte alls lika många yngre, så de Aron som föds nu kommer knappast dras med referensen "Moses bror" (om man nu skulle tycka att det vore fel).

Ett enkelt och hållbart namn som passar både ett barn och en äldre man. Passar med de flesta efternamn också.

Har svårt att tro att det någonsin skulle vålla bäraren "problem".

Kör på det om du tycker om det!

• trollhona

Aron är ett jättefint namn.
    Det är ju bibliskt, men inte så att det är mer udda än Gabriel. Men inte heller udda som Ezekiel.

Syskonnamn finns ju många bibliska med två stavelser som kan passa, tex Simon, Isak, David, Ruben, Sara, Leah, Ester. 

• Gullvivor

Namnet är ju bibliskt så det är inte konstigt om man uppfattar det som just bibliskt, men det tycker inte jag är något negativt. Namnet är dessutom jättefint.

• Anonym (K)

Min son heter det, så jag tycker såklart det är fint.😁
    Hade knappt mött nån innan som heter det men senaste tiden har de haft en till på förskolan och vi har stött på barn som heter det på flera lekplatser, och en bekant döpte sitt barn till det. Verkar vara på uppåtgående.

Har inte märkt av några smeknamn än. Och inget jobbigt gällande den religösa kopplingen.
    Det folk brukar koppla det till är dels moses, men även Elvis så klart och även Aaron Spelling och Aaron carter.
    Själv tänker jag på Aaron eckhart och Aaron neville, men det är inte lika många som har koll på dem.

• Anonym (Mamma)

Jättefint, tycker jag😊

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Aron?