• Sille

Vax i öronen!

Hur får jag bort det hos min 6-månaders? Ska jag röra eller låta vara?

• Svar på tråden Vax i öronen!
  • Amorella

Jag har hört att man bara ska ta bort det som är utanför hörselgången, alltså aldrig pillra inne i örat med en tops eller dylikt. Nu får vi se om någon annan säger emot!

• Sille

Ja, det är vad jag hört också! Men ska jag verkligen bara låta vaxet vara där? Tänk om det blir en propp?

• MayaS

Nej du får inte pilla i själva örongången.. risken är då större för att det faktiskt blir en propp då topsen faktiskt puttar in mer vax än den tar ut.

Det som är utanför örongången kan man ta bort med en trasa eller försiktigt med en tops...

Vax brukar på barn "trilla" ut av sig själv när de sover osv...

• Amorella

Okej! Jag kollade i Infomedica:

"Öronvax är oftast mjukt och tillverkas av körtlar i yttre delen av hörselgången. Vaxets uppgift är att hålla hörselgången ren. Vaxet rinner långsamt ut och tar med sig skräp.
    Hos en del människor är vaxet segare och ibland blir vaxet extra segt när det kommer vatten i öronen. Ett tidigt tecken på att man håller på att få en vaxpropp kan vara att det slår lock när man har duschat, eftersom vattnet fångats upp bakom vaxproppen. Ibland kan vax vara en orsak till att man hör sämre.
    Man bör inte peta i öronen, varken med ett finger, en handduk eller med en bomullspinne, eftersom det kan skada örat. Risken är att man inte får ut vaxet utan istället petar in det så att vaxproppen helt blockerar örongången."
    http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=21013

Så det verkar som om det blir vaxproppar oavsett om man rengör inne i örat eller inte.
  • tutim

Jag får en känsla av att det som ska ut liksom kommer ut närmare själva "öronkåpan" (eller vad man ska kalla det) och då är det ganska lätt att bara dra ut det utan verktyg. Låter inte trevligt men ni förstår vad jag menar kanske

• Wonka

när jag ser en liten vaxklump brukar jag pilla ut den försiktigt just där i öppningen. har aldrig råkat putta in den istället (på min 1,5 åring). nu har hon börjat pilla sig själv i öronen, så jag är rädd att hon själv ska råka pilla in allt vax så det klumpar sig till en propp där!
    Jag tycker att om man är försiktigt så kan man pilla precis i öppningen, men man ska aldrig stoppa in en tops i örat på barnen, man kan ju skada deras hörsel för alltid!

• Sille

Tack alla för era svar! Jag låter vaxet vara ett tag och ser vad som händer! Kram från mamman som aldrig kan sluta pilla....

Svar på tråden Vax i öronen!