• Anonym (Arvid)

Ni som jobbar som assistent

Ni som jobbar inom personlig assistans vad gör ni på era jobb?

ni behöver inte gå in exakt men ungefär vilken sorts hjälp ni ger?

de enda jag behöver ? hjälpa? min brukare med är att bära kassar när vi handlat. Allt annat kan personen själv. Städa lite ibland me. Annars sitter vi typ alltid och kollar på tv. 

de känns inte rimligt. har inte jobbat där mer än 1 år. Men assistans trodde jag va för folk som inte klarar  sitt levande utan hjälp 

• Svar på tråden Ni som jobbar som assistent
  • Anonym (Lärare)

Det där är märkligt. Personlig assistans borde ges bara när aktiv hjälp behövs. Undantaget är när behövande måste överbakas pga att det föreligger risk för hans hälsa, tex pga eppilepsianfall (men dessa timmar är mycket mindre betalda). 

• Anonym (Y)

Låter som ett väldigt avslappnade jobb.

Krävs väl mkt för att få personlig assistans så verkar konstigt. om hen inte behöver socialt stöd. 

• Mia448

Är det ej meningen att du ska stötta till att ge en meningsfull vardag dock? Titta på tv kan hen göra på egen hand. Hitta på saker hen tycker är kul. 

• Anonym (Arvid)
    Mia448 skrev 2025-01-14 18:04:51 följande:

Är det ej meningen att du ska stötta till att ge en meningsfull vardag dock? Titta på tv kan hen göra på egen hand. Hitta på saker hen tycker är kul. 

Jo men personen jag jobbar hos är ofta trött och gillar att sitta vid tv. Såklart kan vi va å handla , va i Skogen gå på loppis och så. Men personen klarar att äta , laga mat, hygien, klä på sig själv.  Så jag kan inte förstå hur så många timmar jag är där att personen har fått beviljad assistans och i så många timmar .Trodde de va svårt att få Assistans man har hört om folk som är i stort behov har haft svårt att få

Svar på tråden Ni som jobbar som assistent