• Anonym (Ledsen)

Han förstörde min nya kontorsstol

Så jäkla ledsen... investerat i en ny fin stol för hemmakontoret. Hade en vän över och när jag inte såg provsatt han den... och fjädern i pajjade... han var på tok för tung för den...

Vad gör jag? Snälla råd mig, vill be honom ersätta, men den var dyr... vad kan jag göra? täcker försäkringen sånt?

• Svar på tråden Han förstörde min nya kontorsstol
  • Anonym (Max)

Sa han inget själv om det när den brast? Erbjöd sig att ersätta eller nåt?

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Max) skrev 2025-01-14 22:49:40 följande:

Sa han inget själv om det när den brast? Erbjöd sig att ersätta eller nåt?

Ingenting... upptäckte det först senare...
  • Anonym (Jag)

Jag hade försökt reklamera. Går den sönder sådär snabbt och är dyr så kan man klaga tycker jag. Om det ej fanns nån sagd viktgräns och vännen väger över det.

• Anonym (Reklamera)

Reklamera den. En kontorsstil, särskilt en så dyr att du investerat i den, ska hålla för att någon sätter sig på den.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-14 22:52:14 följande:

Jag hade försökt reklamera. Går den sönder sådär snabbt och är dyr så kan man klaga tycker jag. Om det ej fanns nån sagd viktgräns och vännen väger över det.

Den hade viktgräns, vet inte vad han väger, men garanterat mer än så.
  • Fredstein

Du reklamerar och säger inget om din klumpige kompis. Håll god min bara. Kunden har alltid rätt!

• Anonym (Sara)

Verkar inte vara något vidare bra stol det där. Om nu inte din vän väger extremt mycket. Jag hade reklamerat och köpt en stol med högre kvalitet. Är du dessutom helt säker på att det var han som tog sönder den? Den kanske var trasig redan innan? 

• Anonym (Öh)

En kontorsstol ska väl ändå hålla för personer upp till 150kg så det låter lite konstigt att en ny stol av kvalitet skulle gå i sönder så lätt.
    tycker du ska reklamera den och säga att den slutade fungera när du satt på den. Finns ingen anledning att dra in din kompis i reklamationsanledningen. Jag hade begärt pengarna tillbaka och köpt någon annan stol då detta inte pekar på bra kvalitet.

• Anonym (Ledsen)

Nej, den har 100 kg som viktgräns och är definitivt ett kvalitetsmärke. Den var hel innan han var där och han åkte oväntat kort efter han varit ensam därinne, så han vet garanterat. Såg att den flyttats, vilket var anledningen till att jag reagerade.

• Anonym (Som kraftigt överviktig måste man veta ...)

Mannen ifråga måste ju känna till att man inte kan vräka hela sin kroppstyngd i alla möbler när man är så tung. Skumt att han ingenting sa? Han visste nog vad saken gällde. I TS fall skulle jag reklamera stolen, men jag skulle inte kunna avhålla mig från att fråga kompisen om han märkt något med stolen och fjädern.                                                                                                                         Rent allmänt har man ett ansvar för sitt agerande hos andra; man kliver inte in med grusiga skor och kraschar man kristallglas erbjuder man sig att ersätta. Som överviktig får man tänka sig för innan man sätter sig i möbler. Lite känsligt förstås, värdinnan får vara lite taktfull.

Tillägg: Det kan vara svårt att säga till unga släktingar som sätter upp fötterna i Howard-soffan, jag säger ingenting men kvider inombords. Märkligt nog beter de sig inte så när de är hemma. I bekantskapskretsen har jag civiliserade människor som inte skulle sticka iväg om de förstår att de suttit sönder en dyr kontorsstol. 

Ett tillägg: Tala med den klumpige, han har väl drulleförsäkring? Säg att du hade tänkt att arbeta lite på ditt kontor men upptäckte då att stolen var trasig. Den tål en maxvikt på 100 kilo. "Om du har suttit i den får du ersätta den eller utnyttja din drulleförsäkring". Kommer han att bli arg? Det får han gärna bli. Jag ger inte mycket för vänskapen när han vet med sig att han suttit sönder en stol och sedan bara smiter iväg.

• Anonym (Stora syster)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-14 22:52:14 följande:

Stolar har en viktgräns enligt spec och för våra på kontoret är den 110 kg.

Om TS vän är fet kan han lätt väga mer än det.

TS, den som har sönder saker ska givetvis ersätta dem, då borde han ta det på sin försäkring.

Var inte en mes nu utan kräv ansvar av din vän. Annars är han ingen vän utan en snyltare som du klarar dig bättre utan.

Jag har också ett par stora vänner och de är väldigt noga med vilka stolar de sätter sig på. En kille satt sönder en vägghängd toalett.
    Är man mycket tyngre än normalpersonen så får man tänka sig för
    extra eller så blir det dyrt.
  • Anonym (Stora syster)
    Anonym (Öh) skrev 2025-01-15 00:09:09 följande:

En kontorsstol ska väl ändå hålla för personer upp till 150kg så det låter lite konstigt att en ny stol av kvalitet skulle gå i sönder så lätt.
    tycker du ska reklamera den och säga att den slutade fungera när du satt på den. Finns ingen anledning att dra in din kompis i reklamationsanledningen. Jag hade begärt pengarna tillbaka och köpt någon annan stol då detta inte pekar på bra kvalitet.

Nix, 110 kg är gränsen på våra standardstolar på jobbet och den ligger där vid 110-120 nåt för de flesta.

Ska du ha mer än det är det dyrare specialstolar som gäller.
  • Anonym (F)

Din kompis får betala en ny stol.

Svar på tråden Han förstörde min nya kontorsstol