• Anonym (Trött)

Störande granne

Vet absolut inte om detta föll i rätt kategori.

Det är så här att jag har en granne som bor vägg i vägg med mig som verkar ha vänt på dygnet helt. Det är en mamma och ett litet barn som tjoar och springer fram och till baka i lägenheten så att det ekar in till oss. Vår son vaknar av detta, och så även jag som sover i samma rum. Hon har även igång tvättmaskinen mitt i nätterna. 

Jag och några andra grannar i min trappuppgång har ringt störningsjouren, jag vet inte hur många gånger snart och hyresvärden har varit och pratat ned henne vid minst två tillfällen. 

Känner att jag orkar snart inte mer. Ska man verkligen behöva flytta här ifrån eller finns det en chans någonstans i universum att de kan bli vräkta? Är detta ett skäl till att göra en anmälan till soc?

• Svar på tråden Störande granne
  • Anonym (Sara)

Och vad sa hyresvärden? 

• Anonym (A)

Nej, det tycker jag inte att det är.

• Anonym (Trött)

Han säger att vi ska fortsätta att ringa störningsjouren om det fortsätter. De skulle ha samtal igen framöver. Om vad vet jag dock inte. 
    Men jag är ju samtidigt rädd att det ska slå tillbaka på mig om jag ringer för ofta lixom. 

• Anonym (Elsa)

Har du sagt till grannen själv? 
    Jag hade blivit så tokig till slut så jag hade nog knackat på. Sömnbrist av grannens tvättmaskin hade gjort mig galen. Fortsätt att anmäla. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-14 23:47:51 följande:

Har du sagt till grannen själv? 
    Jag hade blivit så tokig till slut så jag hade nog knackat på. Sömnbrist av grannens tvättmaskin hade gjort mig galen. Fortsätt att anmäla. 

Nej, jag tror även jag bara hade gjort situationen värre faktiskt Tungan utevilket vore mycket oklokt då barn finns i lägenheten. 
    Ja gudars skymning sömnbristen ska vi inte prata om. Dagarna blir ju lixom lidande pga detta.Gråter

Nu slog klockan 00.00 och det är full gallop där inne. Barnet kan väl knappast må bra av att ha vänt dygnet heller ?
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-15 00:02:49 följande:
    Nej, jag tror även jag bara hade gjort situationen värre faktiskt Tungan utevilket vore mycket oklokt då barn finns i lägenheten. 
    Ja gudars skymning sömnbristen ska vi inte prata om. Dagarna blir ju lixom lidande pga detta.Gråter

Nu slog klockan 00.00 och det är full gallop där inne. Barnet kan väl knappast må bra av att ha vänt dygnet heller ?
    Usch jag lider med dig. Jag hade en granne som körde sin diskmaskin nattetid, vägg i vägg med mitt sovrum. Det räcker för att man ska bli tokig.

Nej hennes barn kan knappast må helt perfekt. Du och övriga grannar får fortsätta klaga hos värden. Soc vet jag inte om jag hade valt att ringa om barnet verkar må bra och inte är ledsen eller att det är bråk? 
  • Anonym (B)

Nej inte rimligt att ha det så.

Troligtvis har hon svårt att hantera barnet. Känns inte sannolikt att hon frivilligt härjar runt med barnet på nätterna. 

• Anonym (M)

Att vräka en hyresgäst är en rätt lång process och hyresvärden behöver ha tillräckligt med bevis för att det ska vara möjligt. Om värden har bett dig att ringa, varje gång de stör, så fortsätt med det.

Att barnet är vaket konstiga tider känns inte som skäl nog att ringa soc. Däremot kanske det kan vara bra att kontakta dem angående att mamman beter sig på ett sätt som riskerar att få dem vräkta. Det bästa, för alla parter, är ju om någon lyckas tala förstånd med henne, så att de slutar störa grannarna. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-15 07:13:32 följande:
    Usch jag lider med dig. Jag hade en granne som körde sin diskmaskin nattetid, vägg i vägg med mitt sovrum. Det räcker för att man ska bli tokig.

Nej hennes barn kan knappast må helt perfekt. Du och övriga grannar får fortsätta klaga hos värden. Soc vet jag inte om jag hade valt att ringa om barnet verkar må bra och inte är ledsen eller att det är bråk? 
    Åh fy så bedrövlig granne. Hur löste sig det där? 

Jo, jag kommer fortsätta ringa men samtidigt får jag lite dåligt samvete då jag ändå i natt hörde henne ändå ett försök till att hyscha barnet. Kan ju vara som så att hon helt enkelt inte vet hur man ska agera. 04.30 var det äntligen tyst och jag kunde få någon timmas söm innan det var dags att kliva upp. Hurra!

På eftermiddagarna kan man ibland höra att hon är otrevlig mot barnet. Aldrig det där glada.. vet inte hur jag ska förklara riktigt. Det är en man där då och då som hon bråkar med men vet heller inte om barnet är hemma vid dessa tillfällen :s 

I vilket fall så skriver jag små noteringar ifall hyresvärden skulle fråga. 

Och ett stor tack för ditt medlidande Drömmer
  • Anonym (Elisabeth)

Varför väljer man att bo i lägenhet med små barn. Det övergår mitt förstånd. I mitt hyreshus är det en familj som är så lyhörda från tidig morgon till sen kväll. Jag har ringt hyresvärden och störningsjouren men de gör ingenting. 

Svar på tråden Störande granne