• Anonym (Gini)

Föräldraledig utan föräldrapenning

Hej. 

hade en diskussion med en vän igår. Jag var tveksam men hon menade att man får vara föräldraledig utan föräldrapenning om man har barn under 8 år.

så min fråga är får man vara föräldraledig utan att ta föräldrapenning om man har barn under 8?år? då menar jag inte rätten att gå ner i arbetstid. Utan exv sportlovet. Kan jag ta föräldraledigt sportlovet utan att ta ut föräldrapenning? eller kan arbetsgivare eller FK kräva att jag tar ut det? Eller exv sommaren, vara föräldraledig i innan Eller direkt efter semester utan att ta föräldrapenning? Det låter ju lite märkligt om det vore så. Då kan ju föräldrar ?hej vilt? be om föräldraledigt (förutsatt att de är med sina barn) och inte ta semester? Kan nån förklara :)

• Svar på tråden Föräldraledig utan föräldrapenning
  • Anonym (Ellen)
    Det är bara att läsa lagen, det står klart och tydligt där. Det ni diskuterar är det som ligger under punkt 2.
    Man vill vara HELT ledig för ett barn som är äldre än 18 månader. Där uttrycks att rätten gäller ..."för tid därefter under förutsättning att föräldern då får hel föräldrapenning".

Så att man har dagar kvar är ett krav enligt lag för att  man ska ha rätt till ledighet gentemot sin arbetsgivare.
    Men det lagen anger är ett minimum. Om er verksamhet rullar utan att du är där på sportlovet och du är okej med att få en veckas löneavdrag utan att kunna stärka upp med föräldrapenning så är det helt okej. En arbetsgivare får bevilja hur mycket ledighet som helst om det inte finns hinder i verksamheten.

Däremot är jag av den åsikten (kommer från HR-hållet) att då bör det registreras som tjänstledighet. För det är inte kopplat till föräldrapenning. Man bör också veta att tjänstledighet eller f-ledighet utan uttag av föräldrapenning kan påverka intjänande av semester. 

3 §
       Det finns följande former av föräldraledighet:
       1. Hel ledighet för en arbetstagare i samband med barnets födelse och för amning (mammaledighet, 4 § ).
       2. Hel ledighet för en förälder tills barnet har blivit 18 månader eller för tid därefter under förutsättning att föräldern då får hel föräldrapenning samt hel ledighet för en arbetstagare som utan att vara förälder får hel föräldrapenning (hel ledighet med eller utan föräldrapenning, 5 § ).
       3. Ledighet för en förälder eller annan arbetstagare i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern eller arbetstagaren får tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 § ).
       4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 § ).
       5. Ledighet för en arbetstagares tillfälliga vård av barn (ledighet med tillfällig föräldrapenning m.m., 8 § ).
       6. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel om det för barnet lämnas omvårdnadsbidrag (ledighet med omvårdnadsbidrag, 9 § ).
  • Anonym (Klara)

Jag jobbar deltid för att vara med mina barn men det är som Ellen skriver en tjänstledighet och har vissa nackdelar ekonomiskt på lång sikt (sgi, pension). Min arbetsgivare har inte heller skyldighet att låta mig göra detta, utan det är en överenskommelse vi har. 

• Anonym (Ann)
    Anonym (Gini) skrev 2025-01-15 09:45:29 följande:
    Föräldraledig utan föräldrapenning

Hej. 

hade en diskussion med en vän igår. Jag var tveksam men hon menade att man får vara föräldraledig utan föräldrapenning om man har barn under 8 år.

så min fråga är får man vara föräldraledig utan att ta föräldrapenning om man har barn under 8?år? då menar jag inte rätten att gå ner i arbetstid. Utan exv sportlovet. Kan jag ta föräldraledigt sportlovet utan att ta ut föräldrapenning? eller kan arbetsgivare eller FK kräva att jag tar ut det? Eller exv sommaren, vara föräldraledig i innan Eller direkt efter semester utan att ta föräldrapenning? Det låter ju lite märkligt om det vore så. Då kan ju föräldrar ?hej vilt? be om föräldraledigt (förutsatt att de är med sina barn) och inte ta semester? Kan nån förklara :)

Varför vill du ta ut dagar men inte få betalt? Då bränner ju pengarna inne. Så även om man får, vilket man antagligen inte får, så förlorar man på det. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Ann) skrev 2025-01-15 10:53:49 följande:
    Varför vill du ta ut dagar men inte få betalt? Då bränner ju pengarna inne. Så även om man får, vilket man antagligen inte får, så förlorar man på det. 
    Man kanske inte har några dagar kvar.
    Det framgår inte av trådstarten.

Jag känner många som har det bra ekonomiskt som absolut kan bära en veckas löneavdrag utan problem. Men har man inga dagar så faller rätten att ens vara ledig om inte verksamheten så tillåter. 
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-01-15 11:06:13 följande:
    Man kanske inte har några dagar kvar.
    Det framgår inte av trådstarten.

Jag känner många som har det bra ekonomiskt som absolut kan bära en veckas löneavdrag utan problem. Men har man inga dagar så faller rätten att ens vara ledig om inte verksamheten så tillåter. 
    Om man inte har några dagar kvar så kan man ju inte ta föräldraledigt, det faller på sin orimlighet.

Men även om man har det bra ställt och dagar kvar, varför inte ta ut pengar om de annars bränner inne? Det verkar ju bara som ekonomisk idioti. 
  • Anonym (Jane)
    mammatill6 skrev 2025-01-15 09:54:03 följande:

Nej efter 18 månader måste man ta ut dagar motsvarande.

Svaret på Ts fråga. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Ann) skrev 2025-01-15 11:20:25 följande:
    Om man inte har några dagar kvar så kan man ju inte ta föräldraledigt, det faller på sin orimlighet.

Men även om man har det bra ställt och dagar kvar, varför inte ta ut pengar om de annars bränner inne? Det verkar ju bara som ekonomisk idioti. 
    Det är ju precis det frågan gäller.
    Du får visst vara föräldraledig utan att ta dagar - på deltid.
    Men för hel ledighet gäller enligt lag att du ska ta ut dagar för motsvarande.
    Vilket i sak inte hindrar att en AG kan tillåta att du är föräldraledig utan att göra det. Så det inte helt och hållet orimligt, en AG får alltid göra det bättre än vad lagen säger. Men aldrig sämre. 

Att man inte vill ta dagar på ett sportlov kan vara för att man planerar att ta en längre period till hösten?
    Eller så vill man gå ner på deltid och vill ha dagarna att skydda sin SGI med. Finns många anledningar att göra så.
    Och huruvida något brinner inne framgår fortfarande inte av TS.
  • Anonym (P)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-01-15 11:41:04 följande:
    Rätten att gå ner i arbetstid, när barnen är små, är inte detsamma som föräldraledighet. 
  • Anonym (Lio)

Man har rätt att fl två-tte perioder per år beroende på avtal så hej vilt kan man inte ta ledigt. Tar man fl utan att ta ut föräldradagar så är man egentligen inte föräldraledig utan tjänstledig utan lön. För att skydda sgi behöver man ta ut föräldradagar.AG kan kolla att man har föräldradagar kvar. Annars får man inte ta ut föräldraledighet, bortsett från att gå ner i arbetstid då som sagt. Så har jag fått förklarat för mig. Huruvida ag kollar att man faktiskt tar ut föräldradagar vet jag dock inte. 

• Anonym (Ann)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-01-15 11:41:04 följande:
    Det är ju precis det frågan gäller.
    Men för hel ledighet gäller enligt lag att du ska ta ut dagar för motsvarande.
    Vilket i sak inte hindrar att en AG kan tillåta att du är föräldraledig utan att göra det. Så det inte helt och hållet orimligt, en AG får alltid göra det bättre än vad lagen säger. Men aldrig sämre. 

Att man inte vill ta dagar på ett sportlov kan vara för att man planerar att ta en längre period till hösten?
    Eller så vill man gå ner på deltid och vill ha dagarna att skydda sin SGI med. Finns många anledningar att göra så.
    Och huruvida något brinner inne framgår fortfarande inte av TS.
    Om man inte har dagar kvar så får man inte ta ut föräldraledighet. AG är fr o m årsskiftet skyldiga att anmäla till FK och då kommer det inte att stämma. 

Om man vill ha dagar kvar till ett annat lov är det ju korkat att slösa dagar om man ändå inte tar ut det i pengar. 

Det blir vanlig ledighet, dvs tjänstledighet, om man inte har dagar kvar. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (P) skrev 2025-01-15 12:03:32 följande:
    Rätten att gå ner i arbetstid, när barnen är små, är inte detsamma som föräldraledighet. 
    Det är en slags ledighet som regleras i föräldraledighetslagen. Så jo det är det.
    Om du går till mitt första svar ovan så kan du läsa under punkt 3 och punkt 4.
    Den ena gäller när du fyller upp med fp, den andra har inte något sådant krav.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Ann) skrev 2025-01-15 12:46:21 följande:
    Om man inte har dagar kvar så får man inte ta ut föräldraledighet. AG är fr o m årsskiftet skyldiga att anmäla till FK och då kommer det inte att stämma. 

Om man vill ha dagar kvar till ett annat lov är det ju korkat att slösa dagar om man ändå inte tar ut det i pengar. 

Det blir vanlig ledighet, dvs tjänstledighet, om man inte har dagar kvar. 
    Att det kommer finnas diskrepanser mellan vad folk tar ut för ledighet och vad folk begär ersättning för är en sak.
    Men vad följderna blir är inte solklara.
    Främst lär det påverka vid vab, har du sökt tillfällig föräldrapenning så ska du ha ett löneavdrag för motsvarande tid. Det blir cirkelgång där, du har inte rätt att vara frånvarande utan att ha en godkänd tfp och du kan inte få tfp om du inte gått miste om inkomst.

När det gäller f-ledighet däremot så har ju arbetsgivaren möjlighet att vara mer generös än vad lagen säger, lagen anger minimum. Så lär lär det snarare ge FK bättre möjligheter att fastställa en rättvis SGI. För söker du FL ett antal veckor utan att ta ut fp så kan det påverka din SGI.  

Det är heller inte helt klarlagt i vilken mån FK kommer att kunna "återrapportera" sina data till AG.

Sen håller jag med om att tar du ledigt utan att ta ut föräldrapenning så ska det gå som tjänstledighet och inte föräldraledighet, vilket jag också svarat i mitt första inlägg.  Eftersom du annars kan komma att åtnjuta förmåner som du inte har stöd för, såsom avsättning till tjänstepension till exempel. 
Svar på tråden Föräldraledig utan föräldrapenning