• Anonym (Mamma)

Rimligt att lärare rättar läxa?

Ni som har lågstadiebarn med läxor, får barnen någon återkoppling på läxorna? Jag växte upp med att läxor rättades och ibland kommenterades av läraren. Stavfel markerades till exempel.

Mitt barn har läxa varje vecka, både skrivläxa och matteläxa. Nu har det framkommit att läraren inte ens tittar på läxan som lämnats in. Flera föräldrar vittnar om att barnen lämnat in läxor med fel, eller halvgjorda läxor, som inte kommenterats alls. Barnen själva, inklusive mitt barn, säger att lärare inte tittar på läxan, eller ens pratar om den. Den lämnas bara ut en gång i veckan. I min värld känns det ganska nonchalant att ge läxor och sen inte ens titta på dem, inte minst när det dessutom gäller läxor som ges över loven.

Är det rimligt att förvänta sig att lärare ska rätta eller kommentera barnens läxor? Eller ska jag låta det här vara. Som vuxen skulle jag aldrig acceptera hemarbete som sen hamnar i en sopkorg någonstans i princip.

• Svar på tråden Rimligt att lärare rättar läxa?
  • Anonym (Lärare)

Nej, det är inte rimligt. Däremot kan man ifrågasätta varför barnen får läxor, utan att blanda in rättningen. Fråga vad SYFTET med läxan är.

• Anonym (Mamman)

Det beror nog lite på syftet.
    Jag har samma erfarenhet som du, att man gjorde läxor och sen fick man kommentarer eller anmärkningar med röd bläckpenna där man skulle rätta till eller göra om.

Idag verkar läxor i lågstadiet vara mer till för att skapa rutin. Lite av mängdträning. Som att det är viktigare att barnen skriver än att de skriver (och stavar) rätt. Bara de kommer igång.

Jag kan hålla med på ett sätt, för studietekniken och för att man som förälder ska få hjälp att förstärka vikten av att göra läxor och skolarbeten så kan det vara bra. Har barnet läxor så är det underförstått att även fritid kan behöva läggas på skolarbete.

Men om till och med barnet vet att läraren ändå aldrig tittar så tappar det lite värde. Och jag VILL att mitt barns lärare ska förklara saker, rätta bokstäver som skrivs åt fel håll och ord som stavas fel så att hen lär sig. Man kan inte anta att allt ska falla på plats (även om det lär vara så för de flesta).
    Det kan lika gärna bli att barnet fortsätter stava fel för att hen liksom har fäst det felaktiga från början och inte får kommentarer om att det är fel förrän i typ mellanstadiet? Det tycker jag är lite tokigt.

Svar på tråden Rimligt att lärare rättar läxa?