• Anonym (TS)

Min vän betedde sig på ett sätt som gjorde mig ledsen (graviditet och vänskap)

Jag har en nära vän som nyligen berättade att hon är gravid. Till saken hör att jag har ett barn som är snart 1 år, som det tog runt 1,5 år för mig och min partner att få till. Över det ?normala? enligt vården - för andra ingen tid alls. Allt är relativt, men för oss var det en otroligt jobbig tid tills det blev vår tur. Något som min vän vet om, för att hon är min vän och jag delade med mig av vår resa. 

När min vän berättade att hon var gravid väntade hon inte länge på att gå in och hålla sig väldigt länge vid delen om att det gick på första försöket. Jag ställer de artiga och rutinmässiga frågorna/säger medglädjande ord: vad skönt för er/så bra att din cykel är så regelbunden/hade du det på känn?/gjorde du ägglossningstest? OSV. Jag blev väldigt glad över att hon är gravid, men ville helst lämna delen om hur lätt det var att bli det. 

Tyvärr kan min vän inte släppa detta. Det känns som en evighet där hon har en monolog om hur chockad hon är för att det gick så snabbt, exakt vad de gjorde/inte gjorde i själva tillverkningsakten, hur ovanligt det är, hur det finns andra exempel på att det inte alls är så lätt - ?ja, som för er?, hur chockad hennes partner var, hur många test hon gjorde och hur hon fick superstarka streck direkt osv. Hon ville eller kunde inte släppa ämnet. 

Jag känner än idag den dåliga magkänslan som infann sig där och då, men som blev starkare efteråt när jag fick reflektera över varför jag kände sådant obehag: att min nära vän, som har tagit del av en mycket mörk period i mitt liv, skröt medvetet om faktumet att hon hade väldigt lätt för att bli gravid. Jag är uppriktigt glad för att det gick snabbt, för hon är min vän och önskar inte någon, i synnerhet mina vänner, att få samma erfarenheter som mig av att försöka bli gravid. 

Ytterligare en händelse spädde på min känsla. Två dagar senare träffas jag, min nygravida vän och två gemensamma vänner. Bara jag vet att hon är gravid, att hon laddar för att berätta och till min stora fasa kanske dra samma harrang igen om hur lätt det gick. Förstå min häpenhet när hon inte ens nämner hur snabbt det gick förrän någon frågar. Svaret är då kort och koncist ?ja, det var väl vårt första riktiga försök?, sedan lämnade hon ämnet. 

Ville mest skriva av mig för jag känner mig ledsen. Var arg först men nu är jag mest ledsen. Någon kanske känner igen sig? Någon mer som har sår från sin kamp att bli gravid och att såren kan ömma fortfarande? Det gör det för mig iallafall. 

• Svar på tråden Min vän betedde sig på ett sätt som gjorde mig ledsen (graviditet och vänskap)
  • Anonym (Sally)

Bra att hon lärde sig efter första gången, hon kanske insåg i efterhand att hon gick över gränsen. 

Har du berättat att du illa upp?

• Anonym (ss)

Du ställde ju flera följdfrågor/konstateranden där hon kunde få mod till att bre ut sig. Jag hade lämnat den delen direkt för just hur snabbt det gick är inget jag hade velat höra i detalj om. Hon är säkert lite chockad själv och babblade på utan att tänka efter ordentligt när du verkade vara ok med det. För även om du tycker att det tog tid så har du fått ett barn, jag hade inte trott att det var så känsligt.

Olika vad man delar i olika situationer. Inget konstigt där heller.

• Anonym (Snabbis)

Tro det eller ej, men om man blir gravid direkt kan det faktiskt vara en chock. Om man ställt in sig på att få försöka ett tag och knappt ens börjat. Då kanske man till och med inte ens landat i att man faktiskt vill ha barn helt ännu. Man kanske tror att man har ett par månader på sig att vänja sig vid tanken, och så pang! Inget val längre!
    Din vän har såg ju dig kämpa i många månader. Hon väntade sig väl något liknande för egen del. 
    Jag tror inte alls att det var skryt (vad finns att skryta om liksom?) Hon behövde ventilera det omvälvande i att bli gravid direkt. Glatt överraskad, säkert. Men också lite skakad Och perplex. 
    Jag tror att det är svårt att förstå hur traumatiserande det är att försöka bli med barn en längre tid utan att lyckas. Om man inte varit där själv fattar man inte att den känslan inte försvinner trots att ett barn faktiskt kom till slut. Precis som det är svårt att förstå hur läskigt det kan kännas att bli gravid på en gång antagligen?
    Håll inte detta emot din vän.

• Anonym (Men..)

Snälla ,du har ju redan ett barn.Lev istället ditt eget liv !

• Anonym (F)

Men lägg av!! Det där var självklart inget personligt mot dig, hon är bara glad över att vara gravid och naturligtvis lättad över att det gick så smidigt! Din sorg, dina hjärnspöken, sånt får du ta itu med själv istället för att projicera på andras beteenden.

• Anonym (TS)
    Tack för era reflektioner!

Skulle nog aldrig konfrontera henne med detta. men ifall något liknande upprepas - kanske! Hoppas jag har sinnesnärvaron att på ett oladdat och sakligt berätta hur jag känner då. 

Verkligen sann betraktelse att följdfrågor ger bilden av att jag är intresserad och ämnet är oladdat. Men jag är lagd åt det hållet tyvärr, och stannade tvärt när jag hade fått fram de vanligaste punkterna. 

Helt med på man kan bli genuint chockad över att något tog en oväntad vändning. Men min vän var inte chockad på det sätt när man blir överrumplad över något och har svårt att veta hur man ska reagera. För att ta en annan vän i kretsen som exempel: hon delar samma erfarenhet som mig, en inte helt spikrak resa till första barnet och mycket dåligt mående över detta. Hon blev för inte så längesedan mer eller mindre spontant gravid. När hon berättade sin nyhet såg jag en genuin chock, som gjorde att hon var glad, förvirrad, lättad, ja massor med känslor, och jag lyssnade, pratade och gick därifrån med en helt annan känsla än med min andra vän. 

Jag är väldigt emot folk som gnäller över att de har tagit illa vid sig när någon säger något ?okänsligt? - herregud, ingen är tankeläsare och ta ansvar för dina egna känslor och reaktioner. MEN trots detta - det som dröjer sig kvar hos mig här är dock känslan av att hon verkligen VILLE framstå sig som bättre än mig pga detta och trycka på ömma punkter om det jag var med om. 
  • Anonym (F)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-18 20:54:00 följande:
    För att ta en annan vän i kretsen som exempel: hon delar samma erfarenhet som mig, en inte helt spikrak resa till första barnet och mycket dåligt mående över detta. Hon blev för inte så längesedan mer eller mindre spontant gravid. När hon berättade sin nyhet såg jag en genuin chock, som gjorde att hon var glad, förvirrad, lättad, ja massor med känslor, och jag lyssnade, pratade och gick därifrån med en helt annan känsla än med min andra vän. 
    Allas chock och förvåning ser inte likadan ut.... Du kan inte bedöma din ena väns reaktion utifrån hur den andra reagerade. De är två helt olika individer med helt olika mönster och sätt att hantera saker.
  • Anonym (TS)
    Anonym (F) skrev 2025-01-18 20:52:38 följande:

Men lägg av!! Det där var självklart inget personligt mot dig, hon är bara glad över att vara gravid och naturligtvis lättad över att det gick så smidigt! Din sorg, dina hjärnspöken, sånt får du ta itu med själv istället för att projicera på andras beteenden.

Anonym (Men..) skrev 2025-01-18 20:46:18 följande:

Snälla ,du har ju redan ett barn.Lev istället ditt eget liv !

Tro mig, är också av skolan att man inte ska projicera och vara tacksam över det man har här och nu :) Därför fundersam över varför detta har dröjt sig kvar hos mig och där jag återkommer till att det faktiskt var något riktat mot mig. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (F) skrev 2025-01-18 20:57:40 följande:
    Allas chock och förvåning ser inte likadan ut.... Du kan inte bedöma din ena väns reaktion utifrån hur den andra reagerade. De är två helt olika individer med helt olika mönster och sätt att hantera saker.
    Du har en poäng, gjorde dock ingen bedömning utan tog henne som ett jämförande exempel på en person som var genuint chockad, och där jag inte fick samma konstiga känsla av skryt. Kan absolut bero på att vi delar samma erfarenheter också! 
  • Anonym (F)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-18 21:12:15 följande:
    Du har en poäng, gjorde dock ingen bedömning utan tog henne som ett jämförande exempel på en person som var genuint chockad, och där jag inte fick samma konstiga känsla av skryt. Kan absolut bero på att vi delar samma erfarenheter också! 
    Säger inte att det absolut inte är skryt, för en del är ju såna ändå, bara att det inte är mot dig personligen för att retas.
Svar på tråden Min vän betedde sig på ett sätt som gjorde mig ledsen (graviditet och vänskap)