• Anonym (Karies är dåligt)

Varför måste hål mellan tänderna lagas igen?

Fick reda på att jag har hål mellan tänderna för någon månad sen. Tandläkaren tyckte dock att det var för tidigt för att laga hålet och trodde att jag kan hålla det i schack genom stark flourtandkräm och ingen läsk och sånt.

Tandläkaren sa att om man lagar ett sånt hål, som då blir på tre sidor av tanden liksom, så måste det göras om igen om några år. Varför? Vad menades med det? Och menas med det att man "bara" behöver ny komposit eller kanske tom en krona? Och vad är några år? 3 år eller 20 år?

Jag ska naturligtvis fråga nästa gång jag är där men frågar här så länge.

Ibland när jag äter så börjar tanden ömma efter maten och det kan hålla på i några timmar. Är det pga hålet i tanden eller kan det även vara att man bara behöver göra en fyllning mot tandköttet på rötterna? Jag vet att ingen kan veta med säkerhet men vad är er erfarenhet av det hela? Vill gärna höra av en tandläkare eller någon som har behövt laga ett hål mellan tänderna hur det gick för er.

• Svar på tråden Varför måste hål mellan tänderna lagas igen?

En sak till; syns det med säkerhet på röntgen om kariesen har brytit igenom emaljen eller dentinet eller vad det nu heter där det blir kris för tanden? Jag menar om det är solklart för en tandläkare att det måste lagas omedelbart eller inte när denne tittar på röntgenbilderna?

• Carabellis kusp

Man måste inte alltid laga om efter 3 år, men det är vanligt att man behöver laga om en tand som är lagad mellan tänder. Det är svårt att med plast återskapa den naturliga formen. Det kan ibland bli så att det fastnar mat och då blir det lättare nu karies i anslutning till lagningen. Ett annat problem är hållfastheten; den kan helt enkelt lossna.

Om en tand ska lagas eller inte är en bedömningssport. Det beror på hur bilden är tagen, hur snabbt hålet vuxit, finns det en granntand, vanor avseende kost/fluorid. Vad som är viktigt att veta för dig är att inte sluta gå på undersökningar och att veta att karies är en långsam sjukdom. Det blir inte kaos för att man väntar lite med att laga, eftersom det försvagar tanden att laga och du har en chans att läka hålet själv.

Carabellis kusp skrev 2025-01-20 06:05:04 följande:

Man måste inte alltid laga om efter 3 år, men det är vanligt att man behöver laga om en tand som är lagad mellan tänder. Det är svårt att med plast återskapa den naturliga formen. Det kan ibland bli så att det fastnar mat och då blir det lättare nu karies i anslutning till lagningen. Ett annat problem är hållfastheten; den kan helt enkelt lossna.

Om en tand ska lagas eller inte är en bedömningssport. Det beror på hur bilden är tagen, hur snabbt hålet vuxit, finns det en granntand, vanor avseende kost/fluorid. Vad som är viktigt att veta för dig är att inte sluta gå på undersökningar och att veta att karies är en långsam sjukdom. Det blir inte kaos för att man väntar lite med att laga, eftersom det försvagar tanden att laga och du har en chans att läka hålet själv.

Bra info. Jag har börjat med Duraphat och sen flux en gång under dagen. Är det dumt att köra flux två gånger under dagen? Jag vet att hålet är av "mellanstorlek" men det kan ju inte ha brytit igenom antar jag eftersom att tandläkaren ville avvakta med att laga det. Tror det är tand 24 som har hålet -möjlligtvis 23-  så en lagning kan ju synas ganska mycket. (4-5 tanden bakifrån räknat upptill)

Hur kommer jag att veta själv när/om det är dags att laga? Vilka symptom ska jag hålla extra koll på? Det sista jag vill är att det ska gå så långt att jag måste rotfylla eller dra ut tanden och jag går ju inte till tandläkaren varje månad även om jag skulle vilja för att ha stenkoll på tänderna.
Svar på tråden Varför måste hål mellan tänderna lagas igen?