Psykiskt nedbruten
Hej alla fina medlemmar,
Jag vill börja med att be om ursäkt för att det blir en längre text, men jag hoppas att ni orkar läsa och kanske kan ge mig några tips eller råd. Jag är oerhört tacksam för all hjälp, eftersom jag för närvarande inte har någon att prata med om min situation.
År 2022 gick jag igenom en skilsmässa efter ett äktenskap på 12 år. De första åren var bra med respekt och kärlek, men vi började glida isär redan vid det sjunde året. Efter skilsmässan kändes det som om hela min värld kollapsade. Jag längtade efter att känna samhörighet med någon, och tre månader efter skilsmässan träffade jag en man som jag blev intensivt förälskad i. Det var en relation som på många sätt kändes väldigt intensiv ? det var mycket love bombing och han ville att allt skulle gå snabbt. Han började prata om framtiden, att skaffa gemensamma barn, köpa hus och så vidare. Förlovningen kom snabbt, och han flyttade till min trappuppgång.
Men efter ett tag började jag märka att relationen pendlar mellan extremt kalla och varma perioder. Jag började känna att han tog mig för given, och när något inte gick enligt hans vilja blev han avvisande och jag bemöttes med tystnad. Ju mer jag kände mig nedbruten, desto mer insåg jag att han inte brydde sig om hur han sårade mig. Han kunde se mig bryta ihop, gråta av smärta, och ändå bara stirra på mig med en iskall blick.
Under 2024 var jag helt utmattad, samtidigt som jag kämpade med vardagen med mina barn, varav en har autism (grad 3). Jag hamnade även på psykiatrisk vård för att kunna hantera min situation. Jag har insett att jag fastnat i ett traumatiskt band som är extremt svårt att bryta. För några månader sedan var jag på väg att flytta, men vi kom fram till en annan lösning där han skrev på ett kontrakt för en annan lägenhet. När jag stannade där vi bodde, flyttade han in i lägenheten bredvid mig och betalade dubbel hyra för att "rädda förhållandet", enligt honom. I början kändes det bra, men mitt mående förvärrades snabbt. Vi hamnade i flera konflikter, och han lämnade mig gång på gång i min sorg. När jag försökte prata om det, visade han mig bara en kall axel och ignorerade mina känslor.
Under en av de mest förtvivlade perioderna sa han ofta att jag inte hade någon annan utväg än att han skulle hjälpa mig. Samtidigt gick det bra för honom. Han hade inga problem med sitt liv eller arbete, medan jag knappt orkade ta mig till jobbet vissa dagar.
Jag bor just nu i en liten tvåa med mina två barn, där hyran är väldigt hög för oss. I början av 2024 började jag titta på andra lägenheter och till slut hittade jag en fin trea med lägre hyra än min nuvarande bostad. Jag tackade ja till lägenheten men har inte skrivit på kontraktet ännu. När jag berättade detta för honom började han lägga all skuld på mig, och nu säger han att jag "lägger honom i en situation där han måste flytta". Men han hade tidigare sagt att han inte skulle flytta till en så billig lägenhet. Jag känner nu att han försöker hålla mig kvar i en situation där jag inte har något val och där mina barn och jag ska få fortsätta leva i en liten lägenhet, samtidigt som han behandlar mig illa.
Jag är nu i en sådan ångest att det känns som om jag inte orkar mer. Jag vet inte om jag gör rätt genom att tänka på att flytta eller om jag bara ska fortsätta härda ut. Jag känner mig helt förlorad och osäker på vad jag ska göra. Några av er som har varit i en liknande situation eller som kan ge mig råd, skulle jag vara så tacksam för er hjälp.